3.8 Nieuwe investeringen
Op basis van de Financiële verordening Haarlemmermeer 2021 (2021.0000629 d.d. 30 maart 2021) kunnen nieuwe uitbreidings- of vervangingsinvesteringen via de voorjaarsrapportage worden toegevoegd aan het investeringsplan. Hiermee wordt bereikt dat de raad een goede integrale afweging kan maken bij het bestemmen van de, schaarse, financiële ruimte in het meerjarenbeeld. De voorgestane werkwijze is, dat in de voorjaarsrapportage de voor een voorgenomen investering benodigde kapitaal- en exploitatielasten geraamd worden en in de vorm van een stelpost onder het Overzicht algemene dekkingsmiddelen in het meerjarenbeeld opgenomen worden. De daadwerkelijke besluitvorming om een investeringskrediet te autoriseren en vrij te geven kan op verschillende momenten gebeuren:
bij de besluitvorming over een planning- en controlproduct. Dit is de standaard werkwijze voor investeringen kleiner dan € 2 miljoen. Uitzondering hierop zijn investeringen waar de raad aparte besluitvorming over wil, eventueel op advies van het college;
door de vaststelling van een separaat inhoudelijk raadsvoorstel over een specifieke investering. Dit geldt sowieso voor investeringen van € 2 miljoen en hoger. Over een dergelijk raadsvoorstel kan voorafgaand aan de vaststelling van de voorjaarsrapportage besloten worden, echter onder voorbehoud van het dekken van de betreffende lasten in de voorjaarsrapportage. Ook is het mogelijk dat een dergelijk raadsvoorstel later ter behandeling aan de raad wordt aangeboden. Met de lasten is dan al rekening gehouden in het meerjarenbeeld, zodat de nadruk kan liggen op de inhoudelijke behandeling van het voorstel.
In deze voorjaarsrapportage worden de volgende (aanvullende) kredieten opgenomen in het investeringsplan:
Tabel 13
Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | Totaal netto-investering | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|
Dorpshuis Marijke | 25 | 25 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dorpshuis en Dorpsplein Zwanenburg | 198 | 198 | 0 | 0 | 0 | 0 |
IHP (geautoriseerde kredieten) | 4.740 | 724 | 2.714 | 1.272 | 30 | 0 |
Tijdelijke huisvesting Integraal huisvestingsplan onderwijs (IHP) | 12.400 | 0 | 12.400 | 0 | 0 | 0 |
Aanschaf accupack ten behoeve van tijdelijke huisvesting IHP | 393 | 393 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Aanschaf 3 noodlokalen voor De Zwaan | 520 | 520 | 0 | 0 | 0 | 0 |
IHP (nog te autoriseren kredieten) | 46.675 | -1.901 | -3.675 | -7.140 | 28.908 | 30.482 |
Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2023 (UPM) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Doorfietsroute Haarlem – Amsterdam (F200) | 400 | 0 | 400 | 0 | 0 | 0 |
Pont Rijsenhout / Aalsmeer | 350 | 350 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Doorfietsroute De Hoek | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stadspark | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bovenwijkse voorzieningen gebiedsontwikkeling Pionier-BOLS | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
VOR 2022 Groen | 500 | 500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
VOR 2022 Groen IJtochtzone | 80 | 80 | 0 | 0 | 0 | 0 |
VOR 2020 Kunstwerken Spieringweg damwand | 555 | 555 | 0 | 0 | 0 | 0 |
VOR 2022 Kunstwerken Polanenkade damwand | 430 | 430 | 0 | 0 | 0 | 0 |
VOR jaarschijven 2024 en 2025 | 14.755 | 0 | 0 | 0 | 4.918 | 9.836 |
VOR 2021 Verhardingen | 485 | 485 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Herstel beschoeiing Ringvaart | 50 | 50 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Tijdelijke huisvesting gemeentelijke organisatie | 816 | 816 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Noodstroomaggregaat huisvesting gemeentelijke organisatie | 335 | 335 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Investeringen huisvesting ambtelijke organisatie | 200 | 0 | 0 | 0 | 0 | 200 |
Totaal - Voorgenomen investeringen | 83.906 | 3.561 | 11.840 | -5.868 | 33.856 | 40.518 |
Deze investeringen leiden tot de volgende kapitaallasten die zijn verwerkt in het meerjarenbeeld van deze voorjaarsrapportage:
Tabel 14
Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
Dorpshuis Marijke | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dorpshuis en Dorpsplein Zwanenburg | -2 | -9 | -9 | -9 | -9 |
IHP (geautoriseerde kredieten) | 3 | 31 | -24 | -154 | -168 |
Tijdelijke huisvesting Integraal huisvestingsplan onderwijs (IHP) | 0 | -90 | -1.409 | -521 | -496 |
Aanschaf accupack ten behoeve van tijdelijke huisvesting IHP | -9 | 0 | -56 | -55 | -54 |
Aanschaf 3 noodlokalen voor De Zwaan | -5 | 0 | -112 | -110 | -108 |
IHP (nog te autoriseren kredieten) | 34 | 35 | 112 | 232 | -346 |
Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2023 (UPM) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Doorfietsroute Haarlem – Amsterdam (F200) | 0 | -4 | -28 | -28 | -27 |
Pont Rijsenhout / Aalsmeer | -4 | -25 | -24 | -24 | -24 |
Doorfietsroute De Hoek | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stadspark | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bovenwijkse voorzieningen gebiedsontwikkeling Pionier-BOLS | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
VOR 2022 Groen | -5 | -20 | -20 | -20 | -19 |
VOR 2022 Groen IJtochtzone | -1 | -5 | -5 | -5 | -5 |
VOR 2020 Kunstwerken Spieringweg damwand | -6 | -33 | -33 | -32 | -32 |
VOR 2022 Kunstwerken Polanenkade damwand | -4 | -26 | -26 | -25 | -25 |
VOR jaarschijven 2024 en 2025 | 0 | 0 | 0 | -49 | -492 |
VOR 2021 Verhardingen | -5 | -34 | -34 | -33 | -33 |
Herstel beschoeiing Ringvaart | -1 | -3 | -3 | -3 | -3 |
Tijdelijke huisvesting gemeentelijke organisatie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Noodstroomaggregaat huisvesting gemeentelijke organisatie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Investeringen huisvesting ambtelijke organisatie | 0 | 0 | 0 | 0 | -2 |
Totaal - Voorgenomen investeringen | -4 | -183 | -1.671 | -835 | -1.841 |
Maatschappelijke ontwikkeling | |||||
---|---|---|---|---|---|
Dorpshuis en Dorpsplein Zwanenburg | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Beleidsdoel C Inwoners nemen in hun buurt of kern, actief deel aan de samenleving. | |||||
Investering | 198 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kapitaallasten | -2 | -9 | -9 | -9 | -9 |
Over de verrekening van omzetbelasting (BTW) op de investering heeft eind vorig jaar met de belastingdienst afstemming plaatsgevonden. Resultaat hiervan is een lagere teruggave van de BTW dan waarmee was gerekend. Hierdoor is een extra krediet noodzakelijk. | |||||
IHP (geautoriseerde kredieten) | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Beleidsdoel B Onze jonge inwoners ronden een opleiding af die past bij hun mogelijkheden en ontwikkelen maximaal hun talent. | |||||
Investering Hoofdvaart college/de Linie | 504 | 2.052 | 1.044 | 0 | 0 |
Investering Juliana van Stolberg | 61 | 462 | 28 | 0 | 0 |
Investering Kameleon | 160 | 200 | 200 | 30 | 0 |
Kapitaallasten | 3 | 31 | -24 | -154 | -168 |
Als gevolg van bouwkostenstijging worden de investeringen voor de scholen Kameleon, Juliana van Stolberg en Hoofdvaart de Linie hoger. Deze investeringen vallen onder de categorie Gebouwen van steen van het activabeleid en wordt conform deze categorie in 40 jaar afgeschreven. | |||||
Tijdelijke huisvesting Integraal huisvestingsplan onderwijs (IHP) | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Beleidsdoel B Onze jonge inwoners ronden een opleiding af die past bij hun mogelijkheden en ontwikkelen maximaal hun talent. | |||||
Investering | 0 | 12.400 | 0 | 0 | 0 |
Kapitaallasten | 0 | -124 | -1.488 | -1.463 | -1.438 |
Dekking uit stelpost kapitaallasten | 0 | 35 | 79 | 943 | 943 |
In verband met de uitvoering van het IHP is voor scholen tijdelijke huisvesting nodig. Op basis van de planning moeten in 2023 drie gebouwen voor tijdelijke huisvesting gerealiseerd worden. In het IHP is aangeven dat tijdelijke huisvesting noodzakelijk is, maar dat in het IHP hiermee geen rekening is gehouden. | |||||
Aanschaf accupack ten behoeve van tijdelijke huisvesting IHP | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Beleidsdoel B Onze jonge inwoners ronden een opleiding af die past bij hun mogelijkheden en ontwikkelen maximaal hun talent. | |||||
Investering | 393 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kapitaallasten | -9 | -57 | -56 | -55 | -54 |
Dekking (incidenteel) | 0 | 57 | 0 | 0 | 0 |
De benodigde elektravoorziening inzake de tijdelijke schoolhuisvesting Van den Berghlaan blijft vanuit Liander onvoldoende. Om de elektravoorziening te kunnen blijven waarborgen is de aanschaf van een accupack noodzakelijk. | |||||
Aanschaf 3 noodlokalen voor De Zwaan | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Beleidsdoel B Onze jonge inwoners ronden een opleiding af die past bij hun mogelijkheden en ontwikkelen maximaal hun talent. | |||||
Investering | 520 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kapitaallasten | -5 | -114 | -112 | -110 | -108 |
Dekking (incidenteel) | 0 | 114 | 0 | 0 | 0 |
Het aantal leerlingen in Zwanenburg stijgt harder dan geraamd in de leerlingenprognoses als gevolg van een andere demografische ontwikkeling dan verwacht. Bij De Zwaan in Zwanenburg is de capaciteit van de huidige gebouwen te krap om de groei van het aantal leerlingen bij te houden. Daarom moeten we, vooruitlopend op de nieuwbouw, tijdelijke huisvesting neerzetten. Deze investering valt onder de categorie Tijdelijke gebouwen van het activabeleid. Conform deze categorie zou deze investering in 10 jaar afgeschreven moeten worden. De verwachting is echter dat deze gebouwen maximaal 5 jaar blijven staan. Daarom worden ze in afwijking tot het activabeleid in 5 jaar afgeschreven. In 2023 is er incidenteel budgettaire ruimte om de kapitaallasten te dekken. | |||||
IHP (nog te autoriseren kredieten) | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Beleidsdoel B Onze jonge inwoners ronden een opleiding af die past bij hun mogelijkheden en ontwikkelen maximaal hun talent. | |||||
Investering Nassaupark gebouw | 411 | -2.507 | -3.210 | 5.451 | 330 |
Investering Nassaupark grond | 0 | 0 | 545 | 0 | 0 |
Investering Dik Trom | 40 | 24 | -3.318 | 3.934 | 253 |
Investering IKC De Zwaan | -1.115 | -3.365 | -574 | 5.046 | 307 |
Investering Adalbertusschool (uitbreiding) | 43 | 471 | 27 | 0 | 0 |
Investering Antonius & Mozaiëk & de Boog | -1.072 | 1.367 | -1.401 | 9.709 | 854 |
Investering Overbos | 0 | 0 | 0 | -451 | 0 |
Investering Bosbouwers | 0 | 0 | 169 | 0 | 1.948 |
Investering Caleidoscoop | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.723 |
Investering De Bosrank | 0 | 0 | 0 | 114 | 1.304 |
Investering de LinQ | -208 | 0 | -275 | -878 | 1.644 |
Investering De Regenboog | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.567 |
Investering Het Palet | 0 | 0 | 0 | 0 | 2.255 |
Investering Klimop | 0 | 1.048 | 0 | 11.395 | 655 |
Investering Montessori | 0 | 0 | 0 | 210 | 2.418 |
Investering Plesmanschool | 0 | 0 | 0 | -215 | 2.762 |
Investering Wereldwijs | 0 | 0 | 2 | -908 | 1.788 |
Investering De Reiger | 0 | -712 | 896 | -3.896 | 9.743 |
Investering Post van Kraaienhof | 0 | 0 | 0 | -604 | 932 |
Kapitaallasten | 34 | 35 | 112 | 232 | -346 |
Bij de actualisatie IHP 2022 wordt 16 jaar vooruit gekeken (2022-2038). In deze periode staan 27 scholen op de planning voor renovatie en 19 scholen voor nieuwbouw. De investeringen zijn ten opzichte van 2021 gestegen met 16%. Dit komt onder meer door de stijging van materialen, energie en lonen. Verder zijn de investeringen berekend op basis van energie neutrale gebouwen en wordt er geanticipeerd op de verwachte duurzaamheidseisen in een volgend bouwbesluit. Ook is de jaarschijf 2026 toegevoegd. | |||||
Mobiliteit | |||||
Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2023 (UPM) | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Beleidsdoel B De doorstroming van alle vormen van vervoer en de bereikbaarheid van Haarlemmermeer dient op elk moment van de dag zo optimaal mogelijk te zijn. | |||||
Investering | 0 | 980 | 70 | 0 | 0 |
Bijdrage uit reserve RIH | 0 | 430 | 70 | 0 | 0 |
Bijdrage uit reserve Schaalsprong | 0 | 550 | 0 | 0 | 0 |
Het UPM is geen portfolio van projecten, maar een programma. Voor het mobiliteitsprogramma zijn de studies, processen, projecten en overige werkzaamheden die bijdragen aan de doelstellingen en ambities wel te onderscheiden, maar niet te scheiden. Allen dragen in samenhang bij aan één mobiliteitssysteem. | |||||
Doorfietsroute Haarlem – Amsterdam (F200) | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Beleidsdoel B De doorstroming van alle vormen van vervoer en de bereikbaarheid van Haarlemmermeer dient op elk moment van de dag zo optimaal mogelijk te zijn. | |||||
Investering | 0 | 400 | 0 | 0 | 0 |
Kapitaallasten | 0 | -4 | -28 | -28 | -27 |
Voor de aanleg van de Doorfietsroute Haarlem – Amsterdam (F200) wordt een extra krediet aangevraagd in verband met kostenstijgingen en onvoorziene kosten. Zie ook het raadsvoorstel Uitvoeringsprogramma mobiliteit 2023 en kredietaanvraag F200 (2022.0000701). Deze investering valt onder de categorie Aanleggen open- en gesloten verharding van het activabeleid en wordt conform deze categorie afgeschreven in 20 jaar. | |||||
Pont Rijsenhout / Aalsmeer | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Beleidsdoel B De doorstroming van alle vormen van vervoer en de bereikbaarheid van Haarlemmermeer dient op elk moment van de dag zo optimaal mogelijk te zijn. | |||||
Investering | 350 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kapitaallasten | -4 | -25 | -24 | -24 | -24 |
Het huidige pontveer tussen Rijsenhout en Aalsmeer dateert uit de jaren zeventig en is in een slechte staat, storingsgevoelig en vergt veel onderhoud. Tot 2017 was dit pontveer particulier eigendom. Sinds wij het pontveer in eigendom hebben gekregen, hebben wij deze regelmatig geïnspecteerd. Ook hebben wij een onderzoek laten uitvoeren naar de mogelijkheden om de pontverbinding toekomstbestendig te maken. Dit betreft zowel de functionaliteit als kostenefficiëntie en duurzaamheid. | |||||
Doorfietsroute De Hoek | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Beleidsdoel B De doorstroming van alle vormen van vervoer en de bereikbaarheid van Haarlemmermeer dient op elk moment van de dag zo optimaal mogelijk te zijn. | |||||
Investering | 229 | 2.971 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen van derden | 229 | 1.471 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage uit reserves | 0 | 1.500 | 0 | 0 | 0 |
De mobiliteitsvisie stelt voor om op onze belangrijkste routes voor woon-werk- en woon-schoolverkeer doorfietsroutes te realiseren. Dit zijn kwalitatief hoogwaardige fietsroutes met een grote capaciteit. De metropolitane doorfietsroute tussen Hoofddorp en Uithoorn is één van de doorfietsroutes die wij willen realiseren. Een metropolitane fietsroute is een fietsroute tussen steden, waarbij de fiets als alternatief vervoermiddel wordt gebruikt voor de auto. Het betreft in dit geval de aanleg van een fietspad langs de Kruisweg (N201) vanaf de fietstunnel bij de van Heuven Goedhartlaan onder het spoor tot aan de A4 in Hoofddorp. In aanvulling op het reeds geautoriseerde krediet van € 1,0 miljoen nemen wij een bedrag van € 3,2 miljoen in het investeringsplan op waarmee het totaal aangevraagde krediet op € 4,2 miljoen uitkomt. Dit bedrag wordt gedekt door een subsidie van de Vervoerregio Amsterdam, een subsidie van het Rijk, een bijdrage vanuit beheer en onderhoud (werk met werk) en het UPM (v/h Deltaplan bereikbaarheid). | |||||
Ruimtelijke ontwikkelingen | |||||
Stadspark | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Beleidsdoel B Haarlemmermeer realiseert ruimtelijke projecten die bijdragen aan het maatschappelijk doel. | |||||
Investering | 0 | 100 | 200 | 0 | 0 |
Bijdrage van derden | 0 | 100 | 200 | 0 | 0 |
Er is extra krediet nodig voor het realiseren van het Stadspark in verband met prijsstijgingen tussen het Voorlopig Ontwerp uit 2020 en het huidige Definitieve Ontwerp. Deze investering wordt gedekt door een hogere bijdragen van derden uit anterieure overeenkomsten als gevolg van prijsindexering en nieuw afgesloten overeenkomsten. | |||||
Bovenwijkse voorzieningen gebiedsontwikkeling Pionier-BOLS | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Beleidsdoel B Haarlemmermeer realiseert ruimtelijke projecten die bijdragen aan het maatschappelijk doel. | |||||
Investering bovenwijkse voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 2.300 |
Bijdrage Rijk woningbouwimpuls | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.150 |
Bijdrage uit reserve RIH | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.150 |
In het raadsbesluit Vaststelling masterplan Pionier-BOLS (2021.0003183) is besloten in te stemmen met een investering, met startjaar van de uitvoering 2026, voor de aanleg van bovenwijkse voorzieningen ten behoeve van de gebiedsontwikkeling Pionier-BOLS terrein. Deze wordt gedekt uit de te ontvangen anterieure bijdragen en de ontvangen rijksbijdrage woningbouwimpuls en een bijdrage uit de reserve Schaalsprong. In afwijking van het raadsbesluit wordt nu voorgesteld de investering voor 50% te dekken uit de ontvangen rijksbijdrage en voor 50% uit de reserve RIH. De via de anterieure overeenkomsten te ontvangen RIH-bijdrage wordt namelijk gestort in de reserve RIH. Verder heeft de reserve Schaalsprong momenteel onvoldoende ruimte om de gevraagde investering te dekken, de reserve RIH heeft dit wel. Omdat dekking voor de in de investeringsanalyse Schaalsprong Wonen opgenomen maatregelen voor infrastructuur en groen wordt gevonden in de reserve RIH of de reserve Schaalsprong, wordt nu voorgesteld voor deze investering de reserve RIH in te zetten. | |||||
Kwaliteit fysieke omgeving | |||||
VOR 2022 Groen | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Beleidsdoel A Goed onderhouden openbaar groen en bomen, die bijdragen aan een positieve beleving van de openbare ruimte. | |||||
Investering | 500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kapitaallasten | -5 | -20 | -20 | -20 | -19 |
Als gevolg van een foutieve optelling in de kredietaanvraag van VOR 2022 (2021.0001679) voor de vervanging van bomen en beplanting is een aanvullend krediet nodig. Het betreft budget om mee te liften bij integrale projecten, zoals de Dennenlaan in Zwanenburg, De Verisstraat/Blankenstraat in Hoofddorp en de Kruislaan/Fortweg in Hoofddorp. Deze investering valt onder de categorie groen aanleg bomen van het activabeleid en wordt conform deze categorie in 50 jaar afgeschreven. | |||||
VOR 2020 Kunstwerken Spieringweg damwand | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Beleidsdoel D Gemeentelijke wegen, straten en pleinen zijn goed begaanbaar, schoon en veilig. | |||||
Investering | 555 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kapitaallasten | -6 | -33 | -33 | -32 | -32 |
Voor de vervanging van de damwand aan de Spieringweg in Zwaanshoek door een stalen damwand is een krediet beschikbaar gesteld van € 600.000. Vanwege de sterk gestegen staalprijzen en toegenomen arbeidskosten is dit krediet ontoereikend en is een aanvullend krediet noodzakelijk. De damwand wordt gemaakt van composiet. De levensduur is vergelijkbaar met een damwand van beton of staal. Daarom valt deze investering onder de categorie Grondkeringen (beton/staal) van het activabeleid en wordt conform deze categorie in 25 jaar afgeschreven. | |||||
VOR 2022 Kunstwerken Polanenkade damwand | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Beleidsdoel D Gemeentelijke wegen, straten en pleinen zijn goed begaanbaar, schoon en veilig. | |||||
Investering | 430 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kapitaallasten | -4 | -26 | -26 | -25 | -25 |
Gebleken is dat de damwanden langs de waterpartij tussen de Polanenkade en de Prins Hendrikkade in Halfweg in slechte staat zijn en groot onderhoud nodig hebben. Dit kan niet worden uitgesteld vanwege het risico op verzakkingen. Aangezien in 2023 de verharding van deze wegen ook onderhouden wordt, willen wij de vervanging van de damwanden daaraan voorafgaand laten uitvoeren om te voorkomen dat binnen een jaar de straten tweemaal afgesloten worden. Binnen de huidige VOR is geen dekking voor deze vervanging, daarom vragen wij een krediet aan van € 430.000. | |||||
VOR jaarschijven 2024 en 2025 | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Beleidsdoel D Gemeentelijke wegen, straten en pleinen zijn goed begaanbaar, schoon en veilig. | |||||
Investering VOR jaarschijf 2024, derde jaar | 0 | 0 | 0 | 0 | 4.918 |
Kapitaallasten VOR jaarschijf 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | -49 |
Investering VOR jaarschijf 2025 | 0 | 0 | 0 | 4.918 | 4.918 |
Kapitaallasten VOR jaarschijf 2025 | 0 | 0 | 0 | -49 | -443 |
In de programmabegroting zijn voor de reguliere vervangingsinvesteringen voor de vernieuwing van bestaande onderdelen van de fysieke leefomgeving kapitaallasten opgenomen voor de komende drie jaar. Bij de Voorjaarsrapportage 2022 actualiseren wij deze kapitaallasten door de jaarschijf 2025 van de Vernieuwing Openbare Ruimte (VOR) toe te voegen. Het betreft investeringen in de bestaande verhardingen (wegen, fietspaden en trottoirs), civieltechnische kunstwerken, openbare verlichting, verkeersregelinstallaties (VRI's), groen en bomen, watergangen (beschoeiing, duikers en stuwen), sportvelden, speelvoorzieningen, recreatiegebieden en begraafplaatsen. Om een realistische investeringsplanning te krijgen worden deze investeringen in drie jaar uitgevoerd. De invulling van deze financiële ruimte met projecten leggen wij voor aan de raad in een raadsvoorstel. | |||||
VOR 2021 Verhardingen | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Beleidsdoel D Gemeentelijke wegen, straten en pleinen zijn goed begaanbaar, schoon en veilig. | |||||
Investering | 485 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kapitaallasten | -5 | -34 | -34 | -33 | -33 |
In Kalorama in Hoofddorp worden de verhardingen vervangen in combinatie met de riolering. De kosten voor het vervangen van de verhardingen zijn hoger dan begroot. De oorspronkelijke raming uit 2019 ging uit van deels herstraten en deels overlagen van het bestaande asfalt. Als gevolg van het maken van veel rioolaansluitingen voor de nieuwe wijk Gemaalhuis is het asfalt niet meer te herstellen. Gekozen is voor een Duurzaam Veilige inrichting met open verhardingen en een 30 km/u zone, waarvoor tevens de fundering van de weg moet worden aangepast. Dit zorgt voor extra kosten, waar bovenop nog een hogere prijsstijging voor materiaal en arbeid kwam dan verwacht. Deze investering valt onder de categorie Aanleggen open- en gesloten verharding van het activabeleid en wordt conform deze categorie afgeschreven in 20 jaar. | |||||
Overzicht overhead | |||||
Tijdelijke huisvesting gemeentelijke organisatie | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Onderdeel D Facilitaire zaken en huisvesting. | |||||
Investering | 816 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het geautoriseerde krediet in de Voorjaarsrapportage 2021 (2021.0001186) voor de investeringen in de tijdelijke huisvesting is ontoereikend gebleken. Dit wordt onder andere (€ 220.000) veroorzaakt door vertraging van de werkzaamheden vanwege de aangescherpte coronamaatregelen (2022.0000052). Voor de volledige toelichting verwijzen wij naar het Meerjarenperspectief investeringen (MPI) voorjaar 2022 waarin dit project apart aan de orde komt. De kapitaallasten worden gedekt binnen de voor tijdelijke huisvesting beschikbare middelen. Deze investering wordt afgeschreven in 3 jaar, de periode dat de tijdelijke huisvesting gebruikt wordt. | |||||
Noodstroomaggregaat huisvesting gemeentelijke organisatie | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Onderdeel D Facilitaire zaken en huisvesting. | |||||
Investering | 335 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kapitaallasten | -3 | -49 | -48 | -47 | -46 |
Dekking kapitaallasten | 3 | 49 | 48 | 47 | 46 |
In de raming van de nieuwe huisvesting is een investering voor een noodstroomaggregaat opgenomen. Op de eerder beoogde locatie voor de tijdelijke huisvesting was hierin voorzien, maar op de huidige locatie is dit niet aanwezig. Door deze investering naar voren te halen wordt hier wel in voorzien. Het noodstroomaggregaat kan vervolgens mee verhuizen naar de nieuwe huisvesting. | |||||
Investeringen huisvesting ambtelijke organisatie | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Onderdeel D Facilitaire zaken en huisvesting. | |||||
Investering facilitaire inrichting gemeentehuis | 0 | 0 | 0 | 0 | 100 |
Investering facilitaire inrichting buitenlocaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 100 |
Kapitaallasten | 0 | 0 | 0 | 0 | -2 |
In 2026 is een investering nodig voor de facilitaire inrichting (niet zijnde werkplekken) van het nieuwe gemeentehuis en de buitenlocaties (servicecentra, overige locaties). |