3.7 Overige voorstellen

Tabel 12

Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Strategisch participatieadviseur

-55

-105

0

0

0

Traineeship inkomensspecialisten

-250

0

0

0

0

Implementatie preventieve jeugdbescherming

-100

0

0

0

0

Impactanalyse Hervormingsagenda jeugd

-90

-90

0

0

0

Schuldhulpverlening Erop af

-150

0

0

0

0

Opvang op basis van een Wmo-beschikking

-110

0

0

0

0

Handhaving en naleving Jeugdwet en Wmo

0

-350

0

0

0

Capaciteit afhandeling subsidies

-450

-450

0

0

0

Toerisme, evenementen en promotie 2020-2025

-210

-210

0

0

0

Uitvoeringsprogramma mobiliteit (UPM) 2023

0

-55

0

0

0

Programmakosten vijf programma's woningbouw

-710

-3.587

0

0

0

Omgevingswet, opstellen omgevingsplan

0

0

-1.442

0

0

Anterieure overeenkomsten gebied 1CD Rijsenhout

-119

0

0

0

0

Wonen met zorg

-72

-72

0

0

0

Onderhoud bomen

-200

-200

-200

-200

-200

Doorontwikkeling Assetmanagement Openbare Ruimte

-100

-100

0

0

0

Uitvoering Wet Bibob

-25

-25

-25

-25

-25

Dekking voorfinanciering dorpshuis Rijsenhout

-200

0

0

0

0

Projectleider Gisib

-145

0

0

0

0

Doorontwikkeling gemeentelijke website

0

0

0

-115

-214

Programma data gedreven werken

-100

-50

0

0

0

Beheersing van de IT-omgeving

-195

-195

0

0

0

BCM Coördinator

-43

-43

0

0

0

Beheertaken informatiebeveiliging

-290

-290

0

0

0

Onderzoek en evaluatie (drie projecten)

-405

-255

0

0

0

Versterking Recruitment en HR analytics

-305

-305

0

0

0

Tijdelijk extra capaciteit openbare orde en veiligheid

-97

-98

0

0

0

Functioneel beheerder Veiligheid

-86

-86

0

0

0

VIC, privacy en security en risicomanagement

-131

-30

-30

-30

-30

Beveiliging Polderlanden

-171

-228

-228

-228

0

Uitbreiding juridische expertise

-93

-293

0

0

0

Teammanager secretariële ondersteuning

-23

-23

0

0

0

Inhuur uitvoering projecten

210

0

0

0

0

Totaal - Overige voorstellen

-4.715

-7.139

-1.925

-598

-469

Zorg en werk

Traineeship inkomensspecialisten

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Beleidsdoel D Het garanderen van een bestaansminimum voor inwoners die dit tijdelijk niet zelfstandig kunnen.

-250

0

0

0

0

Via de Voorjaarsrapportage 2021 zijn middelen beschikbaar gesteld om de formatie van inkomensspecialisten te verhogen vanwege een structureel capaciteitstekort. Het is zeer moeilijk gebleken om op de arbeidsmarkt ervaren inkomensspecialisten te vinden. In het najaar van 2021 is daarom een traineetraject gestart met zeven nieuwe medewerkers die we zelf opleiden tot volwaardige inkomensspecialisten. Gedurende het opleidingstraject worden zij steeds zelfstandiger en productiever. Om deze periode te overbruggen is eenmalig budget nodig voor het aanhouden van de inhuur om de tijdige afhandeling van uitkeringsaanvragen te kunnen waarborgen. Naarmate de trainees meer zelfstandig functioneren, wordt de inhuur geleidelijk afgebouwd.

Handhaving en naleving Jeugdwet en Wmo

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Beleidsdoel A Inwoners ontvangen zorg en ondersteuning thuis.

0

-350

0

0

0

In de nota van B&W ‘Toezicht op de rechtmatigheid van de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) 2015 en de jeugdwet’ (2021.0002749) is aangekondigd dat het college de raad een aantal scenario’s zal voorleggen voor de structurele aanpak van handhaving en naleving jeugdwet en Wmo. Uiterlijk in het tweede kwartaal van 2022 zal het college dit doen middels een raadsvoorstel. Vooruitlopend hierop worden voor 2023 incidenteel middelen gereserveerd waarbij uitgegaan wordt van het maximale scenario van inzet op preventief, signaal- en risicogestuurd toezicht. Mocht de raad een ander scenario kiezen vloeit het overschot terug in de algemene middelen.

Maatschappelijke ontwikkeling

Capaciteit afhandeling subsidies

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Beleidsdoel C Inwoners nemen in hun buurt of kern, actief deel aan de samenleving.

-450

-450

0

0

0

De omvang van de primaire werkzaamheden - het behandelen van subsidieaanvragen - is gegroeid van 333 aanvragen peiljaar 2017, naar 502 aanvragen peiljaar 2021. Dit is een groei van 50%. De omvang van de nieuwe werkzaamheden zijn hoofdzakelijk structureel van aard gebleken (zie jaren 2019, 2020 en 2021). De bezetting is sinds 2017 gelijk gebleven. Dit leidt tot een ongekend hoge werkbelasting waardoor kritische processen mogelijk niet meer uitgevoerd kunnen worden. Voor 2022 en 2023 moet de werkbelasting opgevangen worden middels inhuur van personeel waar deze middelen voor noodzakelijk zijn.

Toerisme, evenementen en promotie 2020-2025

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Beleidsdoel E Inwoners beschikken over voldoende aantrekkelijke mogelijkheden om te recreëren, bewegen actief en nemen deel aan sport.

-210

-210

0

0

0

Op 17 september 2020 is het raadsvoorstel Toerisme, evenementen en promotie Haarlemmermeer 2020-2025 (2020.0000380) aangenomen door de raad. Daarbij werd voorgesteld diverse stimuleringsmaatregelen op te nemen voor toerisme, evenementen en promotie. In deze vergadering is met een amendement vastgesteld om deze extra geraamde lasten voor 2021 en 2022 te betrekken bij de integrale afweging van de Voorjaarsrapportage 2021. Vanwege de financiële situatie destijds en de coronamaatregelen, zijn hiervoor toen geen middelen beschikbaar gesteld. Gezien het belang van de stimuleringsmaatregelen wordt voorgesteld om nu de middelen beschikbaar te stellen voor de jaren 2022 en 2023.

Ruimtelijke ontwikkelingen

Programmakosten vijf programma's woningbouw

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Beleidsdoel B Haarlemmermeer realiseert ruimtelijke projecten die bijdragen aan het maatschappelijk doel.

-710

-3.587

0

0

0

Met het vaststellen van de Investeringsstrategie Schaalsprong Wonen en het uitwerken daarvan in een investeringsanalyse (2021.0002603) is de woningbouwplanning en de financiële opgave inzichtelijk gemaakt. De investeringsramingen voor de bovenplanse maatregelen houden rekening met voorbereidings- en uitvoeringskosten voor de specifieke maatregelen. Er is echter geen rekening gehouden met de programmakosten voor de vijf programma's schaalsprong: versnelling woningbouw, stationsgebied, stadscentrum, Noord-Zuidlijn en de Oostflank. Het betreft kosten voor coördinatie, sturing, rapportage en begeleiding van de besluitvorming. Deze programmakosten zullen deels met bijdragen van derden, met name het Rijk, gedekt moeten worden. We gaan ervan uit dat 75% van de programma- en onderzoekskosten worden gedekt door het Rijk. Nu wordt alleen ons eigen aandeel in de kosten geraamd. Pas als er een toezegging ligt van medebekostiging door derden, wordt dat deel van de lasten geraamd.
Mocht de subsidie niet worden verstrekt dan moet er worden geprioriteerd. Wij verwachten medio 2022 uitsluitsel over de subsidie te krijgen. Als dit bekend is zullen we dit bij het eerstvolgende P&C-product melden.

Omgevingswet, opstellen omgevingsplan

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Beleidsdoel A De ruimtelijke omgeving is het resultaat van een zorgvuldige afweging om het welzijn van de inwoners, bedrijven, werkenden, bezoekers en recreanten te vergroten.

0

0

-1.442

0

0

Bij de vaststelling van de Voorjaarsrapportage 2021 zijn voor het opstellen van het Omgevingsplan middelen ter beschikking gesteld voor 2022 en 2023 om te starten met een aantal gebieden. In het kader van het toen lopende traject van de strategische heroriëntatie lag nog de optie voor om het opstellen van het Omgevingsplan te temporiseren. De middelen voor 2023 zouden dan over meerdere jaren verspreid worden en het traject zou dan veel langer doorlopen. Voor temporiseren is niet gekozen en het is nu de bedoeling dat eind 2024 voor alle gebieden in Haarlemmermeer het Omgevingsplan opgesteld is. Hiervoor is het noodzakelijk ook voor 2024 budget beschikbaar te stellen.

Anterieure overeenkomsten gebied 1CD Rijsenhout

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Beleidsdoel B Haarlemmermeer realiseert ruimtelijke projecten die bijdragen aan het maatschappelijk doel.

-119

0

0

0

0

In de raadsvergadering van 28 april 2022 heeft de raad het college verzocht om de onderhandelingen om te komen tot anterieure overeenkomsten met de initiatiefnemers in gebied 1CD te Rijsenhout te starten. Hiervoor wordt extra budget geraamd voor personele capaciteit.

Kwaliteit fysieke omgeving

Onderhoud bomen

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Beleidsdoel A Goed onderhouden openbaar groen en bomen, die bijdragen aan een positieve beleving van de openbare ruimte.

-200

-200

-200

-200

-200

Uit veiligheidsinspecties is gebleken dat het kwaliteitsniveau van circa 5% van de bomen in 2021 is verminderd van niveau 'goed' naar niveau 'matig'. Het bomenbestand veroudert en dat betekent dat bij het snoeionderhoud van bomen steeds vaker groot materieel ingezet moet worden. Om de bomen veilig te kunnen houden is structureel meer onderhoudsbudget nodig. Wij hebben hierover eerder gerapporteerd in de paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen in het Jaarverslag 2021.

Overzicht algemene dekkingsmiddelen

Dekking voorfinanciering dorpshuis Rijsenhout

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Onderdeel C Financiering/bespaarde rente/dividend.

-200

0

0

0

0

Bij de Voorjaarsrapportage 2020 is besloten om de investering van € 200.000 voor Dorpshuis Rijsenhout voor te financieren uit de Algemene dekkingsreserve (ADR). Gezien het positief resultaat op de ombuiging Pachtinkomsten (zie hoofdstuk 4.Strategische heroriëntatie) over het jaar 2022 wordt voorgesteld om de 'schuld' aan de ADR in te lossen en een bedrag van € 200.000 te storten in de ADR.

Overzicht overhead

Doorontwikkeling gemeentelijke website

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Onderdeel C Informatievoorziening en automatisering.

0

0

0

-115

-214

Voor het in stand houden van de gemeentelijke websites zijn structureel middelen nodig. Hiermee moet een veilige, toegankelijke, informatieve en digitaal dienstverleningskanaal voor de inwoners en ondernemers geborgd worden.
Het gaat hierbij om:
- de aanbestedingskosten en overzetkosten voor hosting en het technisch beheer van het Content Management Systeem (CMS) van de gemeentelijke websites. Het CMS is een softwaretoepassing voor het zo eenvoudig mogelijk zelf kunnen beheren van de websites;
- de kosten voor het blijven voldoen aan de wettelijke vereisten en daarmee uitvoering geven aan de Agenda Digitale Overheid;
- de periodieke doorontwikkelingskosten van de gemeentelijke websites.

Beheersing van de IT-omgeving

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Onderdeel C Informatievoorziening en automatisering.

-195

-195

0

0

0

Onze externe accountant heeft aandacht gevraagd voor de beheersing van de IT-omgeving. Het is van belang het proces changemanagement te versterken, het werkproces waarin wijzigingen in de IT-omgeving zorgvuldig worden voorbereid. Door de toenemende complexiteit van ketens van applicaties en datakoppelingen, wordt de roep om goed wijzigingenbeheer steeds luider. Daarnaast adviseert de accountant om interne afspraken te maken over bijvoorbeeld hersteltijden en andere normen voor het geval er dataverlies ontstaat. Een servicemanager kan rapporteren over dergelijke afspraken over continuïteit en beschikbaarheid van IT-voorzieningen en zo nodig bij (laten) sturen. Om hierin organisatiebreed verschil te kunnen maken, trekken we een changemanager en een servicemanager aan met competenties op tactisch niveau.

Beheertaken informatiebeveiliging

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Onderdeel C Informatievoorziening en automatisering.

-290

-290

0

0

0

Aan de hand van de Nota van B&W Extra impuls voor informatiebeveiliging (2019.0057821) hebben we invulling gegeven aan de verplichte Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) en de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). De recente kwetsbaarheid in Apache Log4j toonde opnieuw aan dat informatiebeveiliging continue aandacht vereist. Voor het nemen van maatregelen hebben wij drie externe specialisten ingehuurd. Om het beheer en de inzet van de maatregelen te borgen, willen wij de inzet van deze drie specialisten verlengen tot het einde van dit jaar, hiervan wordt één ingehuurde specialist vanuit de huidige begroting gedekt. Zonder deze specialisten lopen wij momenteel een onacceptabel risico op het gebied van de IT beveiliging van onze gemeente.

Onderzoek en evaluatie (drie projecten)

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Onderdeel A Directie, bestuursondersteuning, corporate control, communicatie, personeel en organisatie, financiën, inkoop en juridische zaken.

-405

-255

0

0

0

Om de volgende onderwerpen uit te kunnen voeren is er incidenteel ambtelijke capaciteit nodig:
1. Voorbereiding vervanging financieel/ERP systeem
In 2019 is besloten voorafgaand aan de (Europese) aanbesteding van het financieel systeem, een impactanalyse en marktverkenning uit te voeren. Gezien de organisatiebrede impact en complexiteit van zo’n traject, moet dit zorgvuldig aangepakt worden en daarmee voor een juiste basis zorgen. Er wordt een klein projectteam opgezet met een grote expertgroep uit verschillende disciplines, om deze voorbereiding uit te voeren.
2. Coördinatie aanbevelingen methode Duisenberg
Voor de uitvoering van het plan van aanpak voor de verwerking van de aanbevelingen uit de moties Duisenberg en het raadsvoorstel “Versterken informatiewaarde P&C Cyclus” (2021.4242721) is extra capaciteit noodzakelijk om dit veelzijdige proces te begeleiden.
3. Evaluatie Verbonden partijen
In ons beleidskader verbonden partijen 2017 (2017.0041195) heeft de raad opdracht gegeven de verbonden partijen één keer in de vier jaar te evalueren. Ook de actualisatie van het beleidskader moet één keer in de vier jaar plaatsvinden. Voor de voorbereiding en begeleiding kan gebruik worden gemaakt van de kennis die er is bij de provincie Noord-Holland. De provincie is bereid gevonden ons hierin ook van advies te dienen. Voor de uitvoering van evaluatie wordt een gespecialiseerd bureau ingehuurd.

Versterking Recruitment en HR analytics

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Onderdeel A Directie, bestuursondersteuning, corporate control, communicatie, personeel en organisatie, financiën, inkoop en juridische zaken.

-305

-305

0

0

0

De ambitie van Haarlemmermeer is om een goede en aantrekkelijke werkgever te zijn. Dit vraagt om een structurele investering in het werkgeverschap voor huidige en toekomstige medewerkers. Ook heeft de krapte op de arbeidsmarkt impact op de inzet die steeds meer nodig is voor het kwalitatief goed blijven invullen van vacatures. Het vraagt dat we het werkgeversmerk verstevigen in onze arbeidsmarktcommunicatie én dat we op strategische manier inzetten. Daarnaast is het opbouwen en onderhouden van contacten met potentiële kandidaten, zowel online als offline essentieel.
Strategisch Human Resource (HR) vraagt daarnaast om een aanvulling van HR Analytics capaciteit om meer datagedreven te sturen. Door het verder ontsluiten van data, het aanscherpen van data-analyses op in-, door- en uitstroom, geven we de juiste sturing en zijn we beter in control. Hiermee gebruiken we onze budgetten zo effectief mogelijk en sturen we tijdig bij op het binden en boeien van onze medewerkers. Het goed neerzetten en positioneren van HR Analytics in onze organisatie vraagt extra structurele capaciteit en benodigde expertise.

Beveiliging Polderlanden

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Onderdeel D Facilitaire zaken en huisvesting.

-171

-228

-228

-228

0

De verhuizing naar Beukenhorst en de overgang naar de Polderlanden van het sociaal domein vraagt een wijziging van de inzet van beveiliging ten opzichte van de situatie in het Raadhuis. Waar voorheen één pand beveiliging vroeg (Raadhuis) moet dat nu verdeeld worden over het pand Beukenhorst en het pand Polderlanden. Het huidige beveiligingscontract gaat over naar Beukenhorst. Voor de Polderlanden is een aanvullend contract met twee beveiligers noodzakelijk.

Uitbreiding juridische expertise

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Onderdeel A Directie, bestuursondersteuning, corporate control, communicatie, personeel en organisatie, financiën, inkoop en juridische zaken.

-93

-293

0

0

0

Op dit moment staat de capaciteit op het gebied van juridische expertise binnen onze gemeente niet in verhouding tot de toegenomen en toenemende vraag op dit gebied. Er is sprake van een toename van bezwaarschriften als gevolg van de Tozo, ombuigingen op het gebied van subsidies en het toenemend aantal projecten in het fysieke domein / schaalsprong. Daarnaast is extra inzet vereist voor kwaliteitsverbetering, innovatie en nieuwe wetgeving. De benodigde extra capaciteit wordt ingehuurd.

Inhuur uitvoering projecten

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Onderdeel E Interne doorbelastingen.

210

0

0

0

0

Het aangepaste inhuurbudget voor de uitvoering van projecten voor 2022 is gebaseerd op de extrapolatie van de inzet in de afgelopen periode in 2022. De extrapolatie is op individueel niveau gedaan. Aanname is dat de inhuur, zoals deze nu is, met dezelfde intensiteit wordt voortgezet.
Verhoging van het inhuurbudget is nodig om de noodzakelijk voortgang op onze projecten te waarborgen. Deze uitgaven worden gedekt vanuit de voor projecten beschikbare budgetten. Voor de programmabegroting ontstaat een voordeel als gevolg van de opslag op de inhuurtarieven van 10% voor de dekking van overhead.