3.4 Autonome ontwikkelingen
Tabel 8
Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
Webcare | 0 | -64 | -20 | -20 | -20 |
Regionale inzet Metropoolregio Amsterdam | -110 | -110 | 0 | 0 | 0 |
Omzetting krediet digitale dienstverlening naar exploitatiebudget | -120 | -576 | -456 | -336 | -216 |
GGD inspectie kinderopvang 2022 | -49 | -49 | -49 | -49 | -49 |
Veiligheidsregio Kennemerland (VRK) | 57 | -390 | -389 | -387 | -387 |
Regionaal expert team (RET) | -100 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Projectleider inkoop en implementatie jeugdzorg en Wmo | -64 | -37 | 0 | 0 | 0 |
Contractmanagers jeugdzorg en WMO | 0 | -292 | 0 | 0 | 0 |
Contractmanager participatie | 0 | -97 | 0 | 0 | 0 |
Data-analisten sociaal domein | 0 | -194 | 0 | 0 | 0 |
Stormschade recreatiegebieden, sportvelden en speelplekken | -92 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidie Het Cultuurgebouw | -100 | -200 | -200 | -200 | -200 |
Integrale aanpak parkeren stadscentrum | -250 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Areaaluitbreiding Fysieke Leefomgeving | -103 | -103 | -103 | -103 | -103 |
Areaaluitbreiding openbaar groen | -213 | -213 | -213 | -213 | -213 |
Storm- en vuurwerkschade fysieke leefomgeving | -308 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afvalverwerking | -530 | 297 | 297 | 297 | 297 |
Van Afval Naar Grondstof (VANG) | -97 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bestrijding Mediterraan draaigatje | -250 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied | -289 | -1.156 | -1.190 | -1.035 | -1.092 |
Uitputting reserve Calatravabruggen | 0 | 0 | 0 | 0 | -184 |
Herberekening kostendekkendheid riolering (inclusief kosten baggeren) | -979 | -1.532 | -1.532 | -1.535 | -1.525 |
Herstructurering kapitaalverstrekking Meerlanden Holding N.V. | -24 | -87 | -114 | -22 | 398 |
Formatie digitale dienstverlening | 0 | -220 | 0 | 0 | 0 |
Transitie ontwikkelstraat e-formulieren | 0 | -871 | 356 | 356 | 159 |
Loonkosten WIA | -60 | -60 | -60 | -60 | -60 |
Omzetting krediet gemeentelijk website naar exploitatiebudget | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Functieherwaarderingen | -126 | -126 | -126 | -126 | -126 |
Prijsstijging brandverzekering | -205 | -205 | -205 | -205 | -205 |
Invoeren wetgeving toegankelijkheid dienstverlening | -75 | -75 | 0 | 0 | 0 |
Uitbreiding werkplekken Centrum Jeugd en Gezin | -130 | -130 | -130 | -130 | 0 |
Bijstelling Interne opdrachtensystematiek (IOS) | -970 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afkoopsom Tijdelijke huisvesting ambtelijke organisatie | -220 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal - Autonome ontwikkelingen | -5.407 | -6.489 | -4.135 | -3.768 | -3.527 |
Bestuur, samenleving en publiekscontact | |||||
---|---|---|---|---|---|
Omzetting krediet digitale dienstverlening naar exploitatiebudget | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Beleidsdoel D Wij zijn goed bereikbaar voor inwoners, ondernemers en instellingen en open, deskundig en duidelijk in onze contacten. | |||||
Budget digitale dienstverlening | -120 | -600 | -600 | -600 | -600 |
Vrijval kapitaallasten | 0 | 24 | 144 | 264 | 384 |
Omzetting krediet digitale dienstverlening naar exploitatiebudget | -120 | -576 | -456 | -336 | -216 |
In de afgelopen jaren heeft een verschuiving in de ICT-markt plaatsgevonden, waardoor steeds meer IT-voorzieningen als een dienst of abonnement worden aangeboden en afgenomen. De vervanging van dergelijke Software-as-a-Service (SaaS) mag op basis van het BBV – in tegenstelling tot traditionele softwareproducten – niet worden geactiveerd. In de komende jaren wordt een toename van dergelijke omzettingen verwacht. Deze trend brengt naast een andere dekkingsvorm ook een toename van de jaarlijkse ICT-kosten met zich mee. Om op de juiste wijze met deze marktontwikkeling om te gaan, heeft een evaluatie van de geraamde kredieten in het investeringsplan plaatsgevonden. Een deel van deze middelen moet, om aan de hiermee gemoeide wet- en regelgeving te voldoen, worden omgezet naar structureel exploitatiebudget. Hier staan lagere kapitaallasten tegenover in de jaren 2024-2026. | |||||
Veiligheid | |||||
Veiligheidsregio Kennemerland (VRK) | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Beleidsdoel B Het verzekeren van de doelmatige en slagvaardige hulpverlening op het gebied van brandweerzorg, crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening. | |||||
Bijdrage VRK | 57 | -985 | -984 | -982 | -982 |
Stelpost indexering 2023 | 0 | 595 | 595 | 595 | 595 |
Veiligheidsregio Kennemerland (VRK) | 57 | -390 | -389 | -387 | -387 |
In de concept Programmabegroting 2023-2026 van de VRK is voor de totale dienstverlening voor 2022 een bedrag begroot van € 18.725.000. Dit wijkt af van de eerder vastgestelde programmabegroting van € 19.057.000, door een verlaging van de kosten van vrouwenopvang van Veilig Thuis. In onze begroting is een bedrag van € 18.783.400 opgenomen ter dekking van de kosten van de VRK. | |||||
Zorg en werk | |||||
Contractmanagers jeugdzorg en WMO | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Beleidsdoel A Inwoners ontvangen zorg en ondersteuning thuis. | |||||
0 | -292 | 0 | 0 | 0 | |
Het verkrijgen van meer grip op jeugdhulp en Wmo binnen het sociaal domein vraagt om inbedding van de functie van contractmanager. Contractmanagement richt zich op het managen (bewaken van de naleving door zowel gemeente als aanbieders) van de vastgelegde afspraken in overeenkomsten met zorgaanbieders, zowel op kwalitatief als financieel niveau. In het raadsvoorstel kaderstellende uitgangspunten verordening sociaal domein, beleidskader sociaal domein en inkoop jeugd en Wmo 2023 (2022.0000115) is aangegeven dat voor 2023 via de integrale afweging bij de voorjaarsrapportage incidentele middelen aangevraagd zouden worden voor contractmanagement. Om duurzaam en meerjarig te sturen op de nieuwe overeenkomsten die we in 2023 aangaan met onze jeugd en Wmo aanbieders en invulling te geven aan de aanbevelingen van de Rekenkamercommissie, Visitatiecommissie alsmede de wens van de raad om als gemeente actief en zakelijk te sturen op het sociaal domein (motie maatschappelijke waarden) is de functie van contractmanager randvoorwaardelijk. | |||||
Maatschappelijke ontwikkeling | |||||
Subsidie Het Cultuurgebouw | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Beleidsdoel D Inwoners nemen deel aan een breed aanbod van culturele activiteiten en maken kennis met de culturele historie van de Haarlemmermeer, waarvoor wij het cultureel erfgoed behouden. | |||||
-100 | -200 | -200 | -200 | -200 | |
Sinds 2018 is de bestuurlijke en juridische fusie van Het Cultuurgebouw een feit. De fusie is op initiatief van de gemeente tot stand gekomen. Een gevolg daarvan is dat de werknemers tot op heden in twee verschillende pensioenfondsen zaten. De pensioenfondsen hebben Het Cultuurgebouw de opdracht gegeven tot overstap van alle werknemers naar één pensioenfonds per 1 juli 2022. De consequentie hiervan is dat de werkgeverslasten toenemen. Het Cultuurgebouw is niet in staat deze meerkosten zelf te dragen. | |||||
Mobiliteit | |||||
Integrale aanpak parkeren stadscentrum | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Beleidsdoel B De doorstroming van alle vormen van vervoer en de bereikbaarheid van Haarlemmermeer dient op elk moment van de dag zo optimaal mogelijk te zijn. | |||||
-250 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Teneinde het integrale parkeervraagstuk stadscentrum een gedegen benadering te geven en enerzijds een plaats te geven in het programma stadscentrum Hoofddorp en anderzijds om invulling te geven aan het amendement AM11 van 11 november 2021 bij de Strategische agenda van de raad is er voor deze voorbereidende werkzaamheden aanvullend budget nodig. | |||||
Kwaliteit fysieke omgeving | |||||
Areaaluitbreiding Fysieke Leefomgeving | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Beleidsdoel D Gemeentelijke wegen, straten en pleinen zijn goed begaanbaar, schoon en veilig. | |||||
Areaaluitbreiding | -313 | -313 | -313 | -313 | -313 |
Inzet stelpost areaaluitbreiding openbare ruimte | 210 | 210 | 210 | 210 | 210 |
Areaaluitbreiding Fysieke Leefomgeving | -103 | -103 | -103 | -103 | -103 |
In 2021 is het te onderhouden areaal in de openbare ruimte toegenomen vanwege de uitvoering van diverse projecten, zoals de herinrichting van het gebied van de voormalige A9 in Badhoevedorp, Lincolnpark en Tudorpark in Hoofddorp en Mientekade in Halfweg. De hogere lasten worden deels gedekt vanuit de stelpost areaaluitbreiding openbare ruimte. | |||||
Areaaluitbreiding openbaar groen | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Beleidsdoel A Goed onderhouden openbaar groen en bomen, die bijdragen aan een positieve beleving van de openbare ruimte. | |||||
-213 | -213 | -213 | -213 | -213 | |
In 2021 is het te onderhouden areaal aan groen in de openbare ruimte toegenomen vanwege de uitvoering van diverse projecten, zoals de herinrichting van het gebied van de voormalige A9 in Badhoevedorp, Lincolnpark en Tudorpark in Hoofddorp en Mientekade in Halfweg. | |||||
Storm- en vuurwerkschade fysieke leefomgeving | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Beleidsdoel A Goed onderhouden openbaar groen en bomen, die bijdragen aan een positieve beleving van de openbare ruimte. | |||||
-308 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Als gevolg van meerdere stormen in de maand februari hebben voor zover nu bekend ongeveer 200 bomen schade opgelopen. Op dit moment is een voorlopige inschatting dat de kosten van het veilig stellen van de bomen en het opruimen van omgevallen bomen en afgebroken takken € 195.000 zijn. De stormschade op begraafplaatsen bedraagt € 20.000 en voor verkeersregelinstallaties (VRI's) bedraagt deze € 35.000. De kosten als gevolg van vuurwerkschade rondom de jaarwisseling bedroegen € 58.000. In totaal bedragen de kosten voor stormschade en vuurwerkschade € 308.000. Dit kan niet worden opgevangen binnen de reguliere beheerbudgetten. Nog niet alle kosten van de stormschade zijn duidelijk. Bij de najaarsrapportage voeren wij de resterende kosten op. Daarnaast zijn er nog herplantkosten voor bomen. Deze worden verspreid over meerdere jaren aangevraagd in het investeringskrediet Vernieuwing openbare ruimte (VOR) 2023. | |||||
Afvalverwerking | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Beleidsdoel B Het sturen van afvalstromen naar maximaal hergebruik. | |||||
-530 | 297 | 297 | 297 | 297 | |
De kosten van de Dienstverleningsovereenkomst (DVO) met Meerlanden voor de inzameling en verwerking van huishoudelijk afval zijn € 530.000 gestegen. De belangrijkste redenen zijn een loonprijsindexatie van 1,57%, areaaluitbreiding en bijplaatsingen van afval bij brengparkjes. | |||||
Bestrijding Mediterraan draaigatje | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Beleidsdoel E Haarlemmermeer biedt een gezond leefklimaat. | |||||
-250 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Op enkele locaties in Rijsenhout en Graan voor Visch in Hoofddorp is het mediterraan draaigatje aangetroffen. Deze locaties betreffen zowel openbaar als particulier terrein. Deze uit Zuid-Europa afkomstige miersoort veroorzaakt schade aan de openbare ruimte en hinder wanneer de mieren woningen binnendringen. Om de overlast voor inwoners te verminderen en te voorkomen dat verdere schade wordt aangericht, willen wij de verspreiding van deze miersoort zo snel mogelijk stoppen. Indien de mier niet op tijd wordt bestreden, zal de schade aan het openbaar gebied groot zijn en zullen de kosten hoger worden. De kosten betreffen vooralsnog uitsluitend de bestrijding op openbaar terrein. Wij zijn in gesprek met de eigenaren van de particuliere percelen om met hen afspraken te maken over de bestrijding en de daarmee samenhangende kosten. | |||||
Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Beleidsdoel E Haarlemmermeer biedt een gezond leefklimaat. | |||||
Bijdrage OD NZKG | -554 | -1.690 | -1.724 | -1.569 | -1.626 |
Dekking indexatie loon- en prijsstijgingen | 265 | 535 | 535 | 535 | 535 |
Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied | -289 | -1.156 | -1.190 | -1.035 | -1.092 |
Op basis van de concept Uitvoeringsovereenkomst (UVO) 2022 met de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD NZKG) stijgen de kosten voor de totale dienstverlening. De stijging van de kosten in de UVO 2022 ten opzichte van de UVO 2021 wordt grotendeels veroorzaakt door loon- en prijscompensatie, stijging door het product asbest sloopmeldingen en een stijging van het aantal bedrijven. | |||||
Herberekening kostendekkendheid riolering (inclusief kosten baggeren) | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Beleidsdoel C Zorgen voor een adequaat beheer in de openbare ruimte van grondwater, hemelwater en afvalwater. | |||||
-979 | -1.532 | -1.532 | -1.535 | -1.525 | |
Het beheer en onderhoud van de riolering wordt kostendekkend geraamd. Er is getoetst of de kostentoerekening aan afvalinzameling en riolering in het kader van de berekening van kostendekkende tarieven nog overeenstemt met de huidige inzichten (onder andere naar aanleiding van jurisprudentie). Hieruit bleek dat kosten van straatreiniging voor een te groot deel worden toegerekend aan riolering. De kosten werden voor 50% toegerekend, waarbij ook de kosten van onkruidbestrijding op straten werd meegenomen. Toerekening van dit deel van de kosten is niet mogelijk. Van de kosten van straatreiniging wordt 13,6% toegerekend aan de kosten van riolering. Verder is geconstateerd dat de kosten van beheer en onderhoud waterkering en afwateringen voor 100% mogen worden toegerekend in plaats van 50%. Hiermee is rekening gehouden bij de strategisch heroriëntatie. Doordat de kosten van straatreiniging voor een fors lager bedrag toegerekend kunnen worden aan riolering ontstaat een nadeel. | |||||
Overzicht algemene dekkingsmiddelen | |||||
Herstructurering kapitaalverstrekking Meerlanden Holding N.V. | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Onderdeel C Financiering/bespaarde rente/dividend. | |||||
-24 | -87 | -114 | -22 | 398 | |
In december 2021 is de kapitaalstructuur van Meerlanden Holding N.V. aangepast. Het aantal aandelen van de deelnemende gemeenten is nu gebaseerd op het aantal aansluitingen voor de afvalstoffenheffing. Met deze aanpassing kunnen gemeenten die in de toekomst samenwerking zoeken met Meerlanden makkelijker toetreden als aandeelhouder. Als gevolg van deze herstructurering heeft Haarlemmermeer één transitieaandeel ontvangen. De nominale waarde van dit aandeel is € 65. Maar de intrinsieke waarde is € 2,1 miljoen waarover een preferente rente van 5% wordt ontvangen ter gedeeltelijke compensatie van het lagere dividend. | |||||
Overzicht overhead | |||||
Formatie digitale dienstverlening | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Onderdeel C Informatievoorziening en automatisering. | |||||
0 | -220 | 0 | 0 | 0 | |
De afgelopen jaren heeft de doorontwikkeling van digitale dienstverlening plaats gevonden aan de hand van het opgestelde gelijknamige programma. De activiteiten die binnen het programma worden uitgevoerd, staan geagendeerd op de strategische werkagenda van de visie op Dienstverlening. | |||||
Transitie ontwikkelstraat e-formulieren | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Onderdeel C Informatievoorziening en automatisering. | |||||
Afboeken investering | 0 | -871 | 0 | 0 | 0 |
Vrijvallen afschrijvingslasten | 0 | 0 | 356 | 356 | 159 |
Transitie ontwikkelstraat e-formulieren | 0 | -871 | 356 | 356 | 159 |
In het verleden is er jaarlijks geïnvesteerd in e-formuleren op ons eigen platform. Deze worden in 2023 gemigreerd naar software van externe leveranciers. Met deze overstap moet de dienstverlening verbeterd worden en de ontwikkelingen en het beheer van e-formulieren efficiënter. Hierdoor ontstaat een voordeel op lasten. Dit voordeel wordt ingezet voor vernieuwingen zoals vastgelegd in de nota van B&W ‘Verbetering digitale dienstverlening en IT-innovatie’ (2017.0021302). | |||||
Omzetting krediet gemeentelijk website naar exploitatiebudget | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Onderdeel C Informatievoorziening en automatisering. | |||||
Exploitatiebudget website | -127 | -131 | -80 | 0 | 0 |
Vrijval kapitaallasten | 127 | 131 | 80 | 0 | 0 |
Omzetting krediet gemeentelijk website naar exploitatiebudget | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Voor de ontwikkeling van de gemeentelijke websites is in 2021 een investeringskrediet beschikbaar gesteld. Eind 2020 is ingestapt in een samenwerkingsovereenkomst voor het gezamenlijk aanbesteden, ontwikkelen en doorontwikkelen van gemeentelijke websites. Het betreft hier een ‘Software-as-a-Service (SaaS) oplossingen. Vanuit geldende BBV-regels mag een investeringskrediet niet worden aangewend voor SaaS oplossingen. Het investeringskrediet voor ontwikkeling gemeentelijke websites dient derhalve te worden omgezet naar een jaarlijks exploitatiebudget. Waarbij de vrijvallende kapitaallasten als gevolg van het vrijvallen van het investeringskrediet als gedeeltelijke dekking worden ingezet. | |||||
Prijsstijging brandverzekering | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Onderdeel A Directie, bestuursondersteuning, corporate control, communicatie, personeel en organisatie, financiën, inkoop en juridische zaken. | |||||
-205 | -205 | -205 | -205 | -205 | |
De premie van de nieuwe brandverzekering is als gevolg van een verhoging van het premiepromillage en verzekerde waarde gestegen. De stijging betreft € 181.000 de stijging van het premiepromillage en € 24.000 de stijging van het verzekerd bedrag. | |||||
Bijstelling Interne opdrachtensystematiek (IOS) | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Onderdeel E Interne doorbelastingen. | |||||
-970 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Op dit moment is de inschatting dat de dekking van personeelskosten en overhead via de IOS 10% lager is dan begroot. Dit komt door het aantrekken van junior projectmanagers omdat aantrekken van senior projectmanagers niet lukt. Junior projectmanagers zijn ingeschaald in een lagere functieschaal en worden daarom verrekend tegen een lager uurtarief. Het lagere uurtarief levert een nadeel van circa € 0,69 miljoen. Verder wordt verwacht dat er circa € 0,3 miljoen aan uren nodig zijn voor inwerken en het leveren van een bijdrage aan organisatie brede vraagstukken. Hier staat geen IOS-dekking tegenover. | |||||
Afkoopsom Tijdelijke huisvesting ambtelijke organisatie | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Onderdeel D Facilitaire zaken en huisvesting. | |||||
-220 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
In 2021 is gekozen voor het betrekken van het DuraVermeer gebouw aan de Taurusavenue voor de tijdelijke huisvesting van onze organisatie. Hiermee viel de locatie van Fluor, waarvoor in het tweede kwartaal van 2021 een intentieovereenkomst is gesloten, af. Dit heeft geleid tot een geschil met Fluor. Zij zijn van mening dat de gemeente zich niet aan de afspraken heeft gehouden, waarbij de gemeente van mening is dat dit wel het geval is. Om een rechtsgang te voorkomen is er een minnelijke schikking overeen gekomen, die nog bestuurlijk bekrachtigd moet worden. De raad is hierover op 28 april 2022 geïnformeerd via een brief (X.2022.02786). De financiële gevolgen van de schikking worden nu geraamd. |