3.4 Autonome ontwikkelingen

Tabel 8

Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Webcare

0

-64

-20

-20

-20

Regionale inzet Metropoolregio Amsterdam

-110

-110

0

0

0

Omzetting krediet digitale dienstverlening naar exploitatiebudget

-120

-576

-456

-336

-216

GGD inspectie kinderopvang 2022

-49

-49

-49

-49

-49

Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)

57

-390

-389

-387

-387

Regionaal expert team (RET)

-100

0

0

0

0

Projectleider inkoop en implementatie jeugdzorg en Wmo

-64

-37

0

0

0

Contractmanagers jeugdzorg en WMO

0

-292

0

0

0

Contractmanager participatie

0

-97

0

0

0

Data-analisten sociaal domein

0

-194

0

0

0

Stormschade recreatiegebieden, sportvelden en speelplekken

-92

0

0

0

0

Subsidie Het Cultuurgebouw

-100

-200

-200

-200

-200

Integrale aanpak parkeren stadscentrum

-250

0

0

0

0

Areaaluitbreiding Fysieke Leefomgeving

-103

-103

-103

-103

-103

Areaaluitbreiding openbaar groen

-213

-213

-213

-213

-213

Storm- en vuurwerkschade fysieke leefomgeving

-308

0

0

0

0

Afvalverwerking

-530

297

297

297

297

Van Afval Naar Grondstof (VANG)

-97

0

0

0

0

Bestrijding Mediterraan draaigatje

-250

0

0

0

0

Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied

-289

-1.156

-1.190

-1.035

-1.092

Uitputting reserve Calatravabruggen

0

0

0

0

-184

Herberekening kostendekkendheid riolering (inclusief kosten baggeren)

-979

-1.532

-1.532

-1.535

-1.525

Herstructurering kapitaalverstrekking Meerlanden Holding N.V.

-24

-87

-114

-22

398

Formatie digitale dienstverlening

0

-220

0

0

0

Transitie ontwikkelstraat e-formulieren

0

-871

356

356

159

Loonkosten WIA

-60

-60

-60

-60

-60

Omzetting krediet gemeentelijk website naar exploitatiebudget

0

0

0

0

0

Functieherwaarderingen

-126

-126

-126

-126

-126

Prijsstijging brandverzekering

-205

-205

-205

-205

-205

Invoeren wetgeving toegankelijkheid dienstverlening

-75

-75

0

0

0

Uitbreiding werkplekken Centrum Jeugd en Gezin

-130

-130

-130

-130

0

Bijstelling Interne opdrachtensystematiek (IOS)

-970

0

0

0

0

Afkoopsom Tijdelijke huisvesting ambtelijke organisatie

-220

0

0

0

0

Totaal - Autonome ontwikkelingen

-5.407

-6.489

-4.135

-3.768

-3.527

Bestuur, samenleving en publiekscontact

Omzetting krediet digitale dienstverlening naar exploitatiebudget

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Beleidsdoel D Wij zijn goed bereikbaar voor inwoners, ondernemers en instellingen en open, deskundig en duidelijk in onze contacten.

Budget digitale dienstverlening

-120

-600

-600

-600

-600

Vrijval kapitaallasten

0

24

144

264

384

Omzetting krediet digitale dienstverlening naar exploitatiebudget

-120

-576

-456

-336

-216

In de afgelopen jaren heeft een verschuiving in de ICT-markt plaatsgevonden, waardoor steeds meer IT-voorzieningen als een dienst of abonnement worden aangeboden en afgenomen. De vervanging van dergelijke Software-as-a-Service (SaaS) mag op basis van het BBV – in tegenstelling tot traditionele softwareproducten – niet worden geactiveerd. In de komende jaren wordt een toename van dergelijke omzettingen verwacht. Deze trend brengt naast een andere dekkingsvorm ook een toename van de jaarlijkse ICT-kosten met zich mee. Om op de juiste wijze met deze marktontwikkeling om te gaan, heeft een evaluatie van de geraamde kredieten in het investeringsplan plaatsgevonden. Een deel van deze middelen moet, om aan de hiermee gemoeide wet- en regelgeving te voldoen, worden omgezet naar structureel exploitatiebudget. Hier staan lagere kapitaallasten tegenover in de jaren 2024-2026.

Veiligheid

Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Beleidsdoel B Het verzekeren van de doelmatige en slagvaardige hulpverlening op het gebied van brandweerzorg, crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening.

Bijdrage VRK

57

-985

-984

-982

-982

Stelpost indexering 2023

0

595

595

595

595

Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)

57

-390

-389

-387

-387

In de concept Programmabegroting 2023-2026 van de VRK is voor de totale dienstverlening voor 2022 een bedrag begroot van € 18.725.000. Dit wijkt af van de eerder vastgestelde programmabegroting van € 19.057.000, door een verlaging van de kosten van vrouwenopvang van Veilig Thuis. In onze begroting is een bedrag van € 18.783.400 opgenomen ter dekking van de kosten van de VRK.
Voor de jaren 2023 en verder wordt in de concept programmabegroting van de VRK rekening gehouden met een hogere bijdrage van Haarlemmermeer van € 1 miljoen per jaar ten opzichte van de in ons meerjarenbeeld geraamde bijdrage. Dit betreft voor € 0,6 miljoen een indexatie voor loon- en prijsstijgingen, wat wordt gedekt voor de daarvoor beschikbare stelpost. Het restant van € 0,4 miljoen betreft de doorwerking van de hogere bijdrage 2022 die conform het raadsbesluit Zienswijze op het ontwerp Jaarverslag 2020 en de ontwerp Programmabegroting 2022-2025 Veiligheidsregio Kennemerland (2021.0000951) alleen incidenteel geraamd is in de Programmabegroting 2022-2025. De hogere bijdrage is vanaf 2023 wel verschuldigd en wordt nu geraamd.

Zorg en werk

Contractmanagers jeugdzorg en WMO

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Beleidsdoel A Inwoners ontvangen zorg en ondersteuning thuis.

0

-292

0

0

0

Het verkrijgen van meer grip op jeugdhulp en Wmo binnen het sociaal domein vraagt om inbedding van de functie van contractmanager. Contractmanagement richt zich op het managen (bewaken van de naleving door zowel gemeente als aanbieders) van de vastgelegde afspraken in overeenkomsten met zorgaanbieders, zowel op kwalitatief als financieel niveau. In het raadsvoorstel kaderstellende uitgangspunten verordening sociaal domein, beleidskader sociaal domein en inkoop jeugd en Wmo 2023 (2022.0000115) is aangegeven dat voor 2023 via de integrale afweging bij de voorjaarsrapportage incidentele middelen aangevraagd zouden worden voor contractmanagement. Om duurzaam en meerjarig te sturen op de nieuwe overeenkomsten die we in 2023 aangaan met onze jeugd en Wmo aanbieders en invulling te geven aan de aanbevelingen van de Rekenkamercommissie, Visitatiecommissie alsmede de wens van de raad om als gemeente actief en zakelijk te sturen op het sociaal domein (motie maatschappelijke waarden) is de functie van contractmanager randvoorwaardelijk.

Maatschappelijke ontwikkeling

Subsidie Het Cultuurgebouw

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Beleidsdoel D Inwoners nemen deel aan een breed aanbod van culturele activiteiten en maken kennis met de culturele historie van de Haarlemmermeer, waarvoor wij het cultureel erfgoed behouden.

-100

-200

-200

-200

-200

Sinds 2018 is de bestuurlijke en juridische fusie van Het Cultuurgebouw een feit. De fusie is op initiatief van de gemeente tot stand gekomen. Een gevolg daarvan is dat de werknemers tot op heden in twee verschillende pensioenfondsen zaten. De pensioenfondsen hebben Het Cultuurgebouw de opdracht gegeven tot overstap van alle werknemers naar één pensioenfonds per 1 juli 2022. De consequentie hiervan is dat de werkgeverslasten toenemen. Het Cultuurgebouw is niet in staat deze meerkosten zelf te dragen.

Mobiliteit

Integrale aanpak parkeren stadscentrum

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Beleidsdoel B De doorstroming van alle vormen van vervoer en de bereikbaarheid van Haarlemmermeer dient op elk moment van de dag zo optimaal mogelijk te zijn.

-250

0

0

0

0

Teneinde het integrale parkeervraagstuk stadscentrum een gedegen benadering te geven en enerzijds een plaats te geven in het programma stadscentrum Hoofddorp en anderzijds om invulling te geven aan het amendement AM11 van 11 november 2021 bij de Strategische agenda van de raad is er voor deze voorbereidende werkzaamheden aanvullend budget nodig.

Kwaliteit fysieke omgeving

Areaaluitbreiding Fysieke Leefomgeving

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Beleidsdoel D Gemeentelijke wegen, straten en pleinen zijn goed begaanbaar, schoon en veilig.

Areaaluitbreiding

-313

-313

-313

-313

-313

Inzet stelpost areaaluitbreiding openbare ruimte

210

210

210

210

210

Areaaluitbreiding Fysieke Leefomgeving

-103

-103

-103

-103

-103

In 2021 is het te onderhouden areaal in de openbare ruimte toegenomen vanwege de uitvoering van diverse projecten, zoals de herinrichting van het gebied van de voormalige A9 in Badhoevedorp, Lincolnpark en Tudorpark in Hoofddorp en Mientekade in Halfweg. De hogere lasten worden deels gedekt vanuit de stelpost areaaluitbreiding openbare ruimte.

Areaaluitbreiding openbaar groen

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Beleidsdoel A Goed onderhouden openbaar groen en bomen, die bijdragen aan een positieve beleving van de openbare ruimte.

-213

-213

-213

-213

-213

In 2021 is het te onderhouden areaal aan groen in de openbare ruimte toegenomen vanwege de uitvoering van diverse projecten, zoals de herinrichting van het gebied van de voormalige A9 in Badhoevedorp, Lincolnpark en Tudorpark in Hoofddorp en Mientekade in Halfweg.

Storm- en vuurwerkschade fysieke leefomgeving

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Beleidsdoel A Goed onderhouden openbaar groen en bomen, die bijdragen aan een positieve beleving van de openbare ruimte.

-308

0

0

0

0

Als gevolg van meerdere stormen in de maand februari hebben voor zover nu bekend ongeveer 200 bomen schade opgelopen. Op dit moment is een voorlopige inschatting dat de kosten van het veilig stellen van de bomen en het opruimen van omgevallen bomen en afgebroken takken € 195.000 zijn. De stormschade op begraafplaatsen bedraagt € 20.000 en voor verkeersregelinstallaties (VRI's) bedraagt deze € 35.000. De kosten als gevolg van vuurwerkschade rondom de jaarwisseling bedroegen € 58.000. In totaal bedragen de kosten voor stormschade en vuurwerkschade € 308.000. Dit kan niet worden opgevangen binnen de reguliere beheerbudgetten. Nog niet alle kosten van de stormschade zijn duidelijk. Bij de najaarsrapportage voeren wij de resterende kosten op. Daarnaast zijn er nog herplantkosten voor bomen. Deze worden verspreid over meerdere jaren aangevraagd in het investeringskrediet Vernieuwing openbare ruimte (VOR) 2023.

Afvalverwerking

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Beleidsdoel B Het sturen van afvalstromen naar maximaal hergebruik.

-530

297

297

297

297

De kosten van de Dienstverleningsovereenkomst (DVO) met Meerlanden voor de inzameling en verwerking van huishoudelijk afval zijn € 530.000 gestegen. De belangrijkste redenen zijn een loonprijsindexatie van 1,57%, areaaluitbreiding en bijplaatsingen van afval bij brengparkjes.
De hoeveelheid bijgeplaatst afval is de afgelopen jaren, sinds de coronacrisis, blijvend gestegen. Hierbij is aan het licht gekomen dat het bedrag dat voor het verwijderen van bijgeplaatst afval in de DVO met Meerlanden was opgenomen (€ 185.000) al meerdere jaren te laag was. Met de huidige hoeveelheid is de benodigde inzet van Meerlanden fors hoger dan deze in het verleden was, met als gevolg een structurele toename van de kosten met € 285.000.
Voor 2023 en verder worden de hogere kosten, verhoogd met de compensabele BTW, verrekend in de tarieven van de afvalstoffenheffing. Verder wordt vanaf 2023 25% van de kosten van straatreiniging toegerekend aan afvalinzameling. Getoetst is of de kostentoerekening aan afvalinzameling en riolering in het kader van de berekening van kostendekkende tarieven nog overeenstemt met de huidige inzichten (onder andere naar aanleiding van jurisprudentie). Hieruit bleek dat kosten van straatreiniging deels toegerekend mogen worden aan afvalinzameling.

Bestrijding Mediterraan draaigatje

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Beleidsdoel E Haarlemmermeer biedt een gezond leefklimaat.

-250

0

0

0

0

Op enkele locaties in Rijsenhout en Graan voor Visch in Hoofddorp is het mediterraan draaigatje aangetroffen. Deze locaties betreffen zowel openbaar als particulier terrein. Deze uit Zuid-Europa afkomstige miersoort veroorzaakt schade aan de openbare ruimte en hinder wanneer de mieren woningen binnendringen. Om de overlast voor inwoners te verminderen en te voorkomen dat verdere schade wordt aangericht, willen wij de verspreiding van deze miersoort zo snel mogelijk stoppen. Indien de mier niet op tijd wordt bestreden, zal de schade aan het openbaar gebied groot zijn en zullen de kosten hoger worden. De kosten betreffen vooralsnog uitsluitend de bestrijding op openbaar terrein. Wij zijn in gesprek met de eigenaren van de particuliere percelen om met hen afspraken te maken over de bestrijding en de daarmee samenhangende kosten.

Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Beleidsdoel E Haarlemmermeer biedt een gezond leefklimaat.

Bijdrage OD NZKG

-554

-1.690

-1.724

-1.569

-1.626

Dekking indexatie loon- en prijsstijgingen

265

535

535

535

535

Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied

-289

-1.156

-1.190

-1.035

-1.092

Op basis van de concept Uitvoeringsovereenkomst (UVO) 2022 met de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD NZKG) stijgen de kosten voor de totale dienstverlening. De stijging van de kosten in de UVO 2022 ten opzichte van de UVO 2021 wordt grotendeels veroorzaakt door loon- en prijscompensatie, stijging door het product asbest sloopmeldingen en een stijging van het aantal bedrijven.
Voor de jaren na 2022 is op basis van de conceptbegroting 2023-2026 van de OD NZKG een stijging voorzien. Deze wordt grotendeels veroorzaakt door loon- en prijscompensatie, omzetting van “inrichtingen” in “milieubelastende activiteiten” en een stijging van het aantal verzoeken in het kader van de Wet Openbaarheid Bestuur (WOB).
De stijging als gevolg van loon- en prijscompensatie worden (deels) gedekt uit de stelpost indexeringen.

Herberekening kostendekkendheid riolering (inclusief kosten baggeren)

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Beleidsdoel C Zorgen voor een adequaat beheer in de openbare ruimte van grondwater, hemelwater en afvalwater.

-979

-1.532

-1.532

-1.535

-1.525

Het beheer en onderhoud van de riolering wordt kostendekkend geraamd. Er is getoetst of de kostentoerekening aan afvalinzameling en riolering in het kader van de berekening van kostendekkende tarieven nog overeenstemt met de huidige inzichten (onder andere naar aanleiding van jurisprudentie). Hieruit bleek dat kosten van straatreiniging voor een te groot deel worden toegerekend aan riolering. De kosten werden voor 50% toegerekend, waarbij ook de kosten van onkruidbestrijding op straten werd meegenomen. Toerekening van dit deel van de kosten is niet mogelijk. Van de kosten van straatreiniging wordt 13,6% toegerekend aan de kosten van riolering. Verder is geconstateerd dat de kosten van beheer en onderhoud waterkering en afwateringen voor 100% mogen worden toegerekend in plaats van 50%. Hiermee is rekening gehouden bij de strategisch heroriëntatie. Doordat de kosten van straatreiniging voor een fors lager bedrag toegerekend kunnen worden aan riolering ontstaat een nadeel.

Baggeren
Het hoogheemraadschap van Rijnland (HHR) baggert de watergangen in stedelijk gebied. De kosten van de afvoer van de vrijkomende bagger zijn voor rekening van het HHR wanneer de bagger verontreinigd is en technisch niet op de kant kan worden gebracht. Als op verzoek van de gemeente deze bagger toch moet worden afgevoerd, zijn de kosten voor de gemeente. Verwerking van grote hoeveelheden bagger in bewoond gebied is niet wenselijk. Daarnaast staat het opbrengen van bagger op de kant haaks op de beheermaatregelen om de biodiversiteit in lijn met de doelstellingen van de Natuurvisie te versterken. Voor de opslag van deze bagger zijn baggerdepots in gebruik genomen. Op bagger die wordt afgevoerd zijn echter andere normen van toepassing voor het hergebruik. Een deel van de bagger die in 2022 moet worden afgevoerd mag op grond van de huidige regelgeving niet in het depot worden ondergebracht. Hierdoor worden de kosten geraamd op € 1 miljoen.

Overzicht algemene dekkingsmiddelen

Herstructurering kapitaalverstrekking Meerlanden Holding N.V.

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Onderdeel C Financiering/bespaarde rente/dividend.

-24

-87

-114

-22

398

In december 2021 is de kapitaalstructuur van Meerlanden Holding N.V. aangepast. Het aantal aandelen van de deelnemende gemeenten is nu gebaseerd op het aantal aansluitingen voor de afvalstoffenheffing. Met deze aanpassing kunnen gemeenten die in de toekomst samenwerking zoeken met Meerlanden makkelijker toetreden als aandeelhouder. Als gevolg van deze herstructurering heeft Haarlemmermeer één transitieaandeel ontvangen. De nominale waarde van dit aandeel is € 65. Maar de intrinsieke waarde is € 2,1 miljoen waarover een preferente rente van 5% wordt ontvangen ter gedeeltelijke compensatie van het lagere dividend.
Het transitie-aandeel wordt op basis van de intrinsieke waarde vanaf 2026 door Meerlanden in vijf jaar ingekocht. Hierdoor ontstaat in de jaren 2026 tot en met 2030 per saldo een incidenteel voordeel.

Overzicht overhead

Formatie digitale dienstverlening

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Onderdeel C Informatievoorziening en automatisering.

0

-220

0

0

0

De afgelopen jaren heeft de doorontwikkeling van digitale dienstverlening plaats gevonden aan de hand van het opgestelde gelijknamige programma. De activiteiten die binnen het programma worden uitgevoerd, staan geagendeerd op de strategische werkagenda van de visie op Dienstverlening.
Een aantal opgaves die op de strategische werkagenda staan en die in het programma waren vastgelegd zijn inmiddels een structurele taak geworden die in de lijnorganisatie worden uitgevoerd. Het gaat hierbij om: verbeteren van de websites en de wet toegankelijkheid, webanalyse en gebruikersonderzoek, Kaart-informatie digitaliseren, (door)ontwikkelen Meldingen Openbare Ruimte (MOB) en Verbeteren e-formulieren. De benodigde financiële middelen voor deze opgaven zijn tot nu toe steeds tijdelijk toegekend. Gezien de gebleken toegevoegde waarde is het de wens om deze taken voort te zetten en de werknemers die nu op tijdelijke contracten werkzaam zijn in dienst te nemen. Opgemerkt wordt dat drie contracten wettelijk niet meer verlengd kunnen worden en dat voorzetting betekent dat deze werknemers in vaste dienst komen of de organisatie moeten verlaten. Het gaat hierbij om een toekomstbestendige inrichting en uitvoering van de opgaven uit de strategische werkagenda van het programma digitale dienstverlening.

Transitie ontwikkelstraat e-formulieren

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Onderdeel C Informatievoorziening en automatisering.

Afboeken investering

0

-871

0

0

0

Vrijvallen afschrijvingslasten

0

0

356

356

159

Transitie ontwikkelstraat e-formulieren

0

-871

356

356

159

In het verleden is er jaarlijks geïnvesteerd in e-formuleren op ons eigen platform. Deze worden in 2023 gemigreerd naar software van externe leveranciers. Met deze overstap moet de dienstverlening verbeterd worden en de ontwikkelingen en het beheer van e-formulieren efficiënter. Hierdoor ontstaat een voordeel op lasten. Dit voordeel wordt ingezet voor vernieuwingen zoals vastgelegd in de nota van B&W ‘Verbetering digitale dienstverlening en IT-innovatie’ (2017.0021302).
Door deze overgang worden de e-formulieren die we zelf ontwikkeld hebben niet meer gebruikt vanaf 2023. De betreffende investeringen moeten daarom in één keer afgeboekt worden. Door deze afboeking ontstaat een voordeel in de jaren 2024 tot en met 2026 door het wegvallen van de afschrijvingslasten.

Omzetting krediet gemeentelijk website naar exploitatiebudget

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Onderdeel C Informatievoorziening en automatisering.

Exploitatiebudget website

-127

-131

-80

0

0

Vrijval kapitaallasten

127

131

80

0

0

Omzetting krediet gemeentelijk website naar exploitatiebudget

0

0

0

0

0

Voor de ontwikkeling van de gemeentelijke websites is in 2021 een investeringskrediet beschikbaar gesteld. Eind 2020 is ingestapt in een samenwerkingsovereenkomst voor het gezamenlijk aanbesteden, ontwikkelen en doorontwikkelen van gemeentelijke websites. Het betreft hier een ‘Software-as-a-Service (SaaS) oplossingen. Vanuit geldende BBV-regels mag een investeringskrediet niet worden aangewend voor SaaS oplossingen. Het investeringskrediet voor ontwikkeling gemeentelijke websites dient derhalve te worden omgezet naar een jaarlijks exploitatiebudget. Waarbij de vrijvallende kapitaallasten als gevolg van het vrijvallen van het investeringskrediet als gedeeltelijke dekking worden ingezet.

Prijsstijging brandverzekering

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Onderdeel A Directie, bestuursondersteuning, corporate control, communicatie, personeel en organisatie, financiën, inkoop en juridische zaken.

-205

-205

-205

-205

-205

De premie van de nieuwe brandverzekering is als gevolg van een verhoging van het premiepromillage en verzekerde waarde gestegen. De stijging betreft € 181.000 de stijging van het premiepromillage en € 24.000 de stijging van het verzekerd bedrag.

Bijstelling Interne opdrachtensystematiek (IOS)

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Onderdeel E Interne doorbelastingen.

-970

0

0

0

0

Op dit moment is de inschatting dat de dekking van personeelskosten en overhead via de IOS 10% lager is dan begroot. Dit komt door het aantrekken van junior projectmanagers omdat aantrekken van senior projectmanagers niet lukt. Junior projectmanagers zijn ingeschaald in een lagere functieschaal en worden daarom verrekend tegen een lager uurtarief. Het lagere uurtarief levert een nadeel van circa € 0,69 miljoen. Verder wordt verwacht dat er circa € 0,3 miljoen aan uren nodig zijn voor inwerken en het leveren van een bijdrage aan organisatie brede vraagstukken. Hier staat geen IOS-dekking tegenover.

Afkoopsom Tijdelijke huisvesting ambtelijke organisatie

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Onderdeel D Facilitaire zaken en huisvesting.

-220

0

0

0

0

In 2021 is gekozen voor het betrekken van het DuraVermeer gebouw aan de Taurusavenue voor de tijdelijke huisvesting van onze organisatie. Hiermee viel de locatie van Fluor, waarvoor in het tweede kwartaal van 2021 een intentieovereenkomst is gesloten, af. Dit heeft geleid tot een geschil met Fluor. Zij zijn van mening dat de gemeente zich niet aan de afspraken heeft gehouden, waarbij de gemeente van mening is dat dit wel het geval is. Om een rechtsgang te voorkomen is er een minnelijke schikking overeen gekomen, die nog bestuurlijk bekrachtigd moet worden. De raad is hierover op 28 april 2022 geïnformeerd via een brief (X.2022.02786). De financiële gevolgen van de schikking worden nu geraamd.