3.3 Ontwikkeling aantal inwoners, woningen en niet-woningen
Tabel 6
Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
Mutatie aantal inwoners, woningen en niet-woningen | 1.600 | 2.340 | 2.340 | 1.740 | 6.440 |
Stelpost areaaluitbreiding openbare ruimte | 0 | 165 | 174 | 414 | -366 |
Stelpost volumegroei jeugdzorg en Wmo | 0 | -1.118 | -1.192 | -1.267 | -2.610 |
Totaal - Ontwikkeling aantal inwoners, woningen en niet-woningen | 1.600 | 1.387 | 1.322 | 887 | 3.464 |
Overzicht algemene dekkingsmiddelen | |||||
---|---|---|---|---|---|
Mutatie aantal inwoners, woningen en niet-woningen | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Onderdeel D Onvoorzien/saldo kostenplaatsen. | |||||
Algemene uitkering | 710 | 900 | 900 | 300 | 5.000 |
Onroerendezaakbelastingen | 1.000 | 1.550 | 1.550 | 1.550 | 1.550 |
Stelpost correctie OZB/WOZ-waarden | -110 | -110 | -110 | -110 | -110 |
Mutatie aantal inwoners, woningen en niet-woningen | 1.600 | 2.340 | 2.340 | 1.740 | 6.440 |
De ontwikkeling van het aantal inwoners en het aantal woningen is van belang voor de berekening van de algemene uitkering uit het gemeentefonds en de te begroten opbrengst uit de Onroerendezaakbelastingen (OZB). Bij het opstellen van de Programmabegroting 2022-2025 is rekening gehouden met de prognoses uit januari 2021. | |||||
Stelpost areaaluitbreiding openbare ruimte | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Onderdeel D Onvoorzien/saldo kostenplaatsen. | |||||
0 | 165 | 174 | 414 | -366 | |
In de prognoses van het aantal woningen en inwoners wordt rekening gehouden met een grote toename van het areaal te beheren openbare buitenruimte, onder andere als gevolg van de schaalsprong. Via een stelpost worden de hogere lasten van gemiddeld € 300 per woning als gevolg van deze areaaluitbreiding geraamd. De raming wordt geactualiseerd in verband met de aangepaste prognoses. | |||||
Stelpost volumegroei jeugdzorg en Wmo | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Onderdeel D Onvoorzien/saldo kostenplaatsen. | |||||
0 | -1.118 | -1.192 | -1.267 | -2.610 | |
Voor de kosten van de jeugdzorg en de Wet maatschappelijke ontwikkeling (Wmo) was voor 2023 eerder rekening gehouden met een volumegroei van 2,8%. We zien vooralsnog geen afvlakking in de vraag naar zorg zoals geraamd was in de Voorjaarsrapportage 2021. Daarnaast is het effect van de afbakening van de Verordening sociaal domein, de inkoop Jeugd en Wmo in 2023 en de Hervormingsagenda Jeugd op de volumes en het beheersen van de kosten nog onzeker en verwachten we daar in 2023 in ieder geval nog geen effect van te zien. Voor 2023 verhogen we daarom de stelpost volumegroei van 2,8% naar 4,5%. Deze verhoging werkt structureel door. Voor 2024, 2025 en 2026 houden we een volumegroei van 2% aan. |
Prognose ontwikkeling aantal inwoners en woningen
In deze voorjaarsrapportage is rekening gehouden met de volgende prognoses voor de aantallen inwoners en woningen:
Tabel 7
Omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
Geactualiseerde prognose (stand 1 januari) | |||||
Inwoners | 159.334 | 161.400 | 163.700 | 167.200 | 172.100 |
Woningen | 65.730 | 66.390 | 67.770 | 69.670 | 72.270 |
In de periode 1 januari 2022 - 1 januari 2026 wordt de groei van het aantal woningen geraamd op afgerond 6.500. Mede hierdoor stijgt het aantal inwoners naar verwachting met afgerond 12.800 in deze periode.