3.1 Voordelen
Tabel 3
Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
Besparing Cocensus | 0 | 20 | 20 | 20 | 20 |
Aanpassing FLO-bijdrage Veiligheidsregio Kennemerland (VRK) | 178 | 103 | 71 | 110 | 250 |
BUIG | 484 | 484 | 484 | 484 | 484 |
BTW sport | 308 | 308 | 308 | 308 | 308 |
Uitkeringen gemeentefonds | 4.759 | 10.721 | 14.630 | 13.907 | -203 |
Kapitaallasten/financiering | 2.548 | 3.351 | 2.255 | 2.955 | 2.666 |
Extra opbrengsten interne doorbelastingen | 54 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vervallen bovenformatieve formatieplaats | 114 | 114 | 114 | 114 | 114 |
Totaal - Voordelen | 8.445 | 15.101 | 17.882 | 17.898 | 3.639 |
Veiligheid | |||||
---|---|---|---|---|---|
Aanpassing FLO-bijdrage Veiligheidsregio Kennemerland (VRK) | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Beleidsdoel B Het verzekeren van de doelmatige en slagvaardige hulpverlening op het gebied van brandweerzorg, crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening. | |||||
178 | 103 | 71 | 110 | 250 | |
De meerjarenprognose voor de kosten van het functioneel leeftijdsontslag (FLO)-overgangsrecht is herzien door de VRK. De voordelen zijn ontstaan doordat in 2021 meer kosten zijn gemaakt. Dit gaf een nadeel in de Jaarstukken 2021. | |||||
Zorg en werk | |||||
BUIG | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Beleidsdoel D Het garanderen van een bestaansminimum voor inwoners die dit tijdelijk niet zelfstandig kunnen. | |||||
484 | 484 | 484 | 484 | 484 | |
In oktober 2021 is de voorlopige beschikking van de gebundelde uitkering (BUIG) voor het bekostigen van de uitkeringen in het kader van de Participatiewet, IOAW, IOAZ, Bbz 2004 (levensonderhoud ondernemers) en voor de inzet van loonkostensubsidie vastgesteld. | |||||
Maatschappelijke ontwikkeling | |||||
BTW sport | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Beleidsdoel E Inwoners beschikken over voldoende aantrekkelijke mogelijkheden om te recreëren, bewegen actief en nemen deel aan sport. | |||||
308 | 308 | 308 | 308 | 308 | |
In de Najaarsrapportage 2021 hebben wij een structureel nadeel gemeld als gevolg van de verruiming van de btw-vrijstelling op sport per 1 januari 2019. Wij hebben, na afstemming met de Belastingdienst, door het maken van nieuwe afspraken met Sportfondsen dat nadeel flink weten te beperken. | |||||
Overzicht algemene dekkingsmiddelen | |||||
Uitkeringen gemeentefonds | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Onderdeel B Gemeentefonds. | |||||
Decembercirculaire gemeentefonds | 279 | -4 | 20 | -3 | -3 |
Herijking verdeling gemeentefonds | 0 | -645 | -1.900 | -1.900 | -1.900 |
Indicatie coalitieakkoord Rutte-IV | 4.480 | 11.370 | 16.510 | 15.810 | 1.700 |
Uitkeringen gemeentefonds | 4.759 | 10.721 | 14.630 | 13.907 | -203 |
De effecten van de decembercirculaire 2021 worden nu verwerkt. Via een brief van 25 januari 2022 (X.2021.08747) is de gemeenteraad geïnformeerd over de uitkomsten van deze circulaire. | |||||
Kapitaallasten/financiering | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Onderdeel C Financiering/bespaarde rente/dividend. | |||||
2.548 | 3.351 | 2.255 | 2.955 | 2.666 | |
Voor de berekening van de renetlasten voor de benodigde (her)financiering is voor 2022 rekening gehouden met 0,5% voor kort geld (tot de kasgeldlimiet) en 1,5% voor lang geld. Voor de jaren 2023 en verder wordt voor kort geld ook rekening gehouden met 0,5%. Voor langlopende geldleningen wordt rekening gehouden met 2%. |