3.1 Voordelen

Tabel 3

Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Besparing Cocensus

0

20

20

20

20

Aanpassing FLO-bijdrage Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)

178

103

71

110

250

BUIG

484

484

484

484

484

BTW sport

308

308

308

308

308

Uitkeringen gemeentefonds

4.759

10.721

14.630

13.907

-203

Kapitaallasten/financiering

2.548

3.351

2.255

2.955

2.666

Extra opbrengsten interne doorbelastingen

54

0

0

0

0

Vervallen bovenformatieve formatieplaats

114

114

114

114

114

Totaal - Voordelen

8.445

15.101

17.882

17.898

3.639

Veiligheid

Aanpassing FLO-bijdrage Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Beleidsdoel B Het verzekeren van de doelmatige en slagvaardige hulpverlening op het gebied van brandweerzorg, crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening.

178

103

71

110

250

De meerjarenprognose voor de kosten van het functioneel leeftijdsontslag (FLO)-overgangsrecht is herzien door de VRK. De voordelen zijn ontstaan doordat in 2021 meer kosten zijn gemaakt. Dit gaf een nadeel in de Jaarstukken 2021.

Zorg en werk

BUIG

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Beleidsdoel D Het garanderen van een bestaansminimum voor inwoners die dit tijdelijk niet zelfstandig kunnen.

484

484

484

484

484

In oktober 2021 is de voorlopige beschikking van de gebundelde uitkering (BUIG) voor het bekostigen van de uitkeringen in het kader van de Participatiewet, IOAW, IOAZ, Bbz 2004 (levensonderhoud ondernemers) en voor de inzet van loonkostensubsidie vastgesteld.

Maatschappelijke ontwikkeling

BTW sport

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Beleidsdoel E Inwoners beschikken over voldoende aantrekkelijke mogelijkheden om te recreëren, bewegen actief en nemen deel aan sport.

308

308

308

308

308

In de Najaarsrapportage 2021 hebben wij een structureel nadeel gemeld als gevolg van de verruiming van de btw-vrijstelling op sport per 1 januari 2019. Wij hebben, na afstemming met de Belastingdienst, door het maken van nieuwe afspraken met Sportfondsen dat nadeel flink weten te beperken.

Overzicht algemene dekkingsmiddelen

Uitkeringen gemeentefonds

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Onderdeel B Gemeentefonds.

Decembercirculaire gemeentefonds

279

-4

20

-3

-3

Herijking verdeling gemeentefonds

0

-645

-1.900

-1.900

-1.900

Indicatie coalitieakkoord Rutte-IV

4.480

11.370

16.510

15.810

1.700

Uitkeringen gemeentefonds

4.759

10.721

14.630

13.907

-203

De effecten van de decembercirculaire 2021 worden nu verwerkt. Via een brief van 25 januari 2022 (X.2021.08747) is de gemeenteraad geïnformeerd over de uitkomsten van deze circulaire.
In december 2021 is door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) een geactualiseerde indicatie gepubliceerd van de herverdeeleffecten van de herijking van het gemeentefonds met ingang van het uitkeringsjaar 2023. Op basis van deze informatie is het voorlopig negatief herverdeeleffect voor ons structureel € 2,4 miljoen vanaf 2024. Conform de van de minister van BZK ontvangen maartbrief 2022 over het gemeentefonds, wordt in 2023 de herverdeling beperkt tot € 7,50 per inwoner. In het meerjarenbeeld is rekening gehouden met € 0,5 miljoen. Het extra structurele nadeel is € 1,9 miljoen. Voor 2023 is het extra nadeel € 0,65 miljoen. Wat het nadeel daadwerkelijk wordt, wordt op zijn vroegst met de meicirculaire 2022 gemeentefonds bekend gemaakt.

Op 6 april 2022 is van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties de maartbrief 2022 ontvangen. Hierin wordt een eerste beeld geschetst van de maatregelen uit het coalitieakkoord Rutte IV met betrekking tot het gemeentefonds en het provinciefonds. Via een brief van 26 april 2022 (X.2022.02570) is de gemeenteraad geïnformeerd over de uitkomsten voor Haarlemmermeer. Daarnaast is de raad ook al eerder geïnformeerd over de doorwerking van het coalitieakkoord per brief van 4 februari 2022 (X.2022.00337). Met de indicaties op basis van de maartbrief, die alleen ingaat op het accres en de opschalingskorting, en onze brief van 4 februari, waarin ook een indicate wordt gegeven voor de compensatie jeugdzorg die is opgenomen in het coalitieakkoord, wordt nu rekening gehouden. Helaas zijn het nog steeds indicaties. Pas bij de meicirculaire 2022 worden de bedragen concreter.

Kapitaallasten/financiering

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2022

2023

2024

2025

2026

Onderdeel C Financiering/bespaarde rente/dividend.

2.548

3.351

2.255

2.955

2.666

Voor de berekening van de renetlasten voor de benodigde (her)financiering is voor 2022 rekening gehouden met 0,5% voor kort geld (tot de kasgeldlimiet) en 1,5% voor lang geld. Voor de jaren 2023 en verder wordt voor kort geld ook rekening gehouden met 0,5%. Voor langlopende geldleningen wordt rekening gehouden met 2%.
De rentelasten worden met behulp van een rekenrente verdeeld over de taakvelden in de programmabegroting. Op basis van een door de commissie BBV voorgeschreven berekeningswijze is de rekenrente vastgesteld op 2%. Dit percentage is ongewijzigd ten opzicht van de rekenrente opgenomen in de Programmabegroting 2022-2025.

De rente- en afschrijvingslasten (kapitaallasten) geven een voordeel in alle jaren. Dit wordt vooral veroorzaakt door het realistischer ramen van het jaar waarin investeringen worden uitgevoerd. Hierdoor starten de afschrijvingen later en hoeft er in een jaar minder gefinancierd te worden, waardoor de rentelasten lager zijn.
Het voordeel in 2026 wordt voor € 0,9 miljoen veroorzaakt door vrijvallen afschrijvingslasten omdat oude investeringen in 2025 volledig afgeschreven zijn.