Bijlage 3. Overzicht niet meegenomen mutaties
Onderstaande mutaties zijn niet meegenomen in het meerjarenbeeld. Bij incidentele posten is de afweging gemaakt dat de kosten gedekt kunnen worden uit bestaande budgetten. Eventueel door prioritering. Bij structurele posten is de afweging gemaakt dat geen sprake is van 3 x O: Onvoorzien, Onvermijdelijk en Onuitstelbaar. Gezien het negatieve meerjarenbeeld zijn deze mutaties nu niet meegenomen. Mocht er in het meerjarenbeeld nog ruimte komen, dan kunnen bij een volgend P&C-product deze posten weer in de integrale afweging worden meegenomen.
Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
Sociale veiligheidscasuïstiek | 0 | 0 | 0 | -193 | -193 |
Casusregisseur jeugd | 0 | 0 | 0 | -110 | -110 |
Bijzondere bijstand behouden beleid | 0 | -250 | -250 | -250 | -250 |
Inkomensconsulenten levensonderhoud | -144 | -144 | -144 | -144 | -144 |
Huisvesting arbeidsmigranten | 0 | -292 | 0 | 0 | 0 |
Aanbesteding Vergunningen, Toezicht en Handhaving systeem | -275 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Areaaluitbreiding openbaar groen | 0 | 0 | -326 | -326 | -326 |
Beheerplannen fysieke leefomgeving | 0 | 0 | -610 | -610 | -610 |
Areaaluitbreiding fysieke leefomgeving | 0 | 0 | -512 | -512 | -512 |
Areaaluitbreiding straatreiniging | 0 | 0 | -380 | -380 | -380 |
Inclusie en diversiteit | -22 | -44 | -22 | 0 | 0 |
Werving nieuwe medewerkers | -200 | -200 | -200 | -200 | -200 |
Totaal | -641 | -930 | -2.443 | -2.724 | -2.724 |
Zorg en werk | |||||
---|---|---|---|---|---|
Bijzondere bijstand behouden beleid | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Beleidsdoel D Het garanderen van een bestaansminimum voor inwoners die dit tijdelijk niet zelfstandig kunnen. | |||||
0 | -250 | -250 | -250 | -250 | |
Bij gelijkblijvend beleid is er vanaf 2025 een tekort op de bijzondere bijstand. De incidentele middelen voor de aanpak van geldzorgen, armoede en schulden die door het Rijk verstrekt zijn via de algemene uitkering uit het gemeentefonds vallen weg in 2025. De kosten voor het continueren van het huidig beleid worden geraamd. Met het terugdringen van het niet gebruik is geen rekening gehouden. | |||||
Ruimtelijke ontwikkelingen | |||||
Huisvesting arbeidsmigranten | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Beleidsdoel C Het gebruik van de openbare ruimte sturen in overeenstemming met het beleid. | |||||
0 | -292 | 0 | 0 | 0 | |
In navolging van het coalitieakkoord zijn wij beleid aan het opstellen voor de huisvesting van arbeidsmigranten. Wij verwachten dit beleid in het najaar van 2024 ter vaststelling aan de raad aan te kunnen bieden. Wij verwachten dat voor de implementatie en uitvoering van het beleid tijdelijk extra capaciteit nodig is. | |||||
Aanbesteding Vergunningen, Toezicht en Handhaving systeem | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Beleidsdoel C Het gebruik van de openbare ruimte sturen in overeenstemming met het beleid. | |||||
-275 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Wij zijn voornemens binnenkort de Europese Aanbesteding te publiceren voor de vervanging van het huidige Vergunningen, Toezicht en Handhaving systeem (VTH systeem). Na gunning van de opdracht, is het aansluitend de bedoeling het implementatietraject uit te voeren vanaf oktober 2024, met als startdatum voor het gebruik 1 januari 2025. We zijn op zoek naar een standaardoplossing en geen maatwerk. Op dit moment werken we met een zelfgemaakte VTH oplossing, welke niet meer voldoet aan de landelijke eisen vanwege nieuwe wettelijke veranderingen. Daarnaast past de huidige oplossing niet meer binnen onze principes voor de ICT-architectuur. Deze kosten zijn onderdeel van de kostendekkendheid van de leges omgevingsvergunningen. Doordat de legesverordening 2024 reeds is vastgesteld kunnen de extra lasten in 2024 niet gedekt worden uit de legesopbrengsten. De structurele extra lasten bedragen € 150.000 en worden vanaf 2025 verwerkt in de te realiseren legesopbrengsten. | |||||
Kwaliteit fysieke omgeving | |||||
Areaaluitbreiding fysieke leefomgeving | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Beleidsdoel D Gemeentelijke wegen, straten en pleinen zijn goed begaanbaar, schoon en veilig. | |||||
0 | 0 | -512 | -512 | -512 | |
In 2023 is het te onderhouden areaal in de openbare ruimte toegenomen vanwege de uitvoering van diverse projecten, zoals Tudorpark en Schiphol Logistics Park (SLP) Oost, Quatrebras en Ringdijkprojecten. De hogere lasten worden deels gedekt vanuit de stelpost areaalsystematiek voor de groei van de gemeente. | |||||
Areaaluitbreiding openbaar groen | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Beleidsdoel A Goed onderhouden openbaar groen en bomen, die bijdragen aan een positieve beleving van de openbare ruimte. | |||||
0 | 0 | -326 | -326 | -326 | |
In 2023 is het te onderhouden areaal in de openbare ruimte toegenomen vanwege de uitvoering van diverse projecten, zoals Wickevoort, Groeneweg, Tudorpark, Westelijke ontsluiting en Dorpsplein Zwanenburg. | |||||
Areaaluitbreiding straatreiniging | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Beleidsdoel D Gemeentelijke wegen, straten en pleinen zijn goed begaanbaar, schoon en veilig. | |||||
Vergoeding prullenbakken | 0 | 0 | 33 | 33 | 33 |
Areaaluitbreiding straatreiniging | 0 | 0 | -248 | -248 | -248 |
Areaaluitbreiding zwerfafval | 0 | 0 | -165 | -165 | -165 |
Areaaluitbreiding straatreiniging | 0 | 0 | -380 | -380 | -380 |
IIn 2024 is de prullenbakkenvergoeding vastgesteld op € 0,94 voor het aandeel verpakkingen in openbare prullenbakken. Uitgaande van de CBS cijfers is het inwoneraantal in 2023 162.300 en komen we in 2024 op een vergoeding van € 152.562. In de begroting zijn we uitgegaan van € 120.000. | |||||
Beheerplannen fysieke leefomgeving | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Beleidsdoel D Gemeentelijke wegen, straten en pleinen zijn goed begaanbaar, schoon en veilig. | |||||
0 | 0 | -610 | -610 | -610 | |
Bij de actualisering van de Beheerplannen Fysieke Leefomgeving 2024 tot en met 2028 is door de raad besloten het structureel benodigde extra onderhoudsbudget te betrekken bij de integrale afweging van de Voorjaarsrapportage 2024 voor: | |||||
Overzicht overhead | |||||
Werving nieuwe medewerkers | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Onderdeel A Directie, bestuursondersteuning, corporate control, communicatie, personeel en organisatie, financiën, inkoop en juridische zaken. | |||||
-200 | -200 | -200 | -200 | -200 | |
Het werven van nieuwe medewerkers in de huidige markt is geen eenvoudige opgave. Toch lukt het ons bovengemiddeld goed om nieuw talent aan te trekken. Maar dat gaat niet vanzelf. De wervingskosten per vacature nemen sterk toe. De kosten voor licenties van het eigen wervingsportaal zijn gestegen en de kosten voor het gebruik van onmisbare publicatieplatforms zoals Gemeentebanen, LinkedIn en Indeed zijn de afgelopen drie jaar met ongeveer 90% toegenomen. Het aantal vacatures is ook sterk toegenomen, maar toch zijn de kosten per vacature opgelopen van € 290 naar € 492. Dit betreft alleen de kosten die samenhangen met de basale (digitale) infrastructuur benodigd voor het primaire wervingsproces, dus zonder (interne) personeelskosten. |