Bijlage 3. Overzicht niet meegenomen mutaties

Onderstaande mutaties zijn niet meegenomen in het meerjarenbeeld. Bij incidentele posten is de afweging gemaakt dat de kosten gedekt kunnen worden uit bestaande budgetten. Eventueel door prioritering. Bij structurele posten is de afweging gemaakt dat geen sprake is van 3 x O: Onvoorzien, Onvermijdelijk en Onuitstelbaar. Gezien het negatieve meerjarenbeeld zijn deze mutaties nu niet meegenomen. Mocht er in het meerjarenbeeld nog ruimte komen, dan kunnen bij een volgend P&C-product deze posten weer in de integrale afweging worden meegenomen.

Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Sociale veiligheidscasuïstiek

0

0

0

-193

-193

Casusregisseur jeugd

0

0

0

-110

-110

Bijzondere bijstand behouden beleid

0

-250

-250

-250

-250

Inkomensconsulenten levensonderhoud

-144

-144

-144

-144

-144

Huisvesting arbeidsmigranten

0

-292

0

0

0

Aanbesteding Vergunningen, Toezicht en Handhaving systeem

-275

0

0

0

0

Areaaluitbreiding openbaar groen

0

0

-326

-326

-326

Beheerplannen fysieke leefomgeving

0

0

-610

-610

-610

Areaaluitbreiding fysieke leefomgeving

0

0

-512

-512

-512

Areaaluitbreiding straatreiniging

0

0

-380

-380

-380

Inclusie en diversiteit

-22

-44

-22

0

0

Werving nieuwe medewerkers

-200

-200

-200

-200

-200

Totaal

-641

-930

-2.443

-2.724

-2.724

Zorg en werk

Bijzondere bijstand behouden beleid

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Beleidsdoel D Het garanderen van een bestaansminimum voor inwoners die dit tijdelijk niet zelfstandig kunnen.

0

-250

-250

-250

-250

Bij gelijkblijvend beleid is er vanaf 2025 een tekort op de bijzondere bijstand. De incidentele middelen voor de aanpak van geldzorgen, armoede en schulden die door het Rijk verstrekt zijn via de algemene uitkering uit het gemeentefonds vallen weg in 2025. De kosten voor het continueren van het huidig beleid worden geraamd. Met het terugdringen van het niet gebruik is geen rekening gehouden.

Ruimtelijke ontwikkelingen

Huisvesting arbeidsmigranten

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Beleidsdoel C Het gebruik van de openbare ruimte sturen in overeenstemming met het beleid.

0

-292

0

0

0

In navolging van het coalitieakkoord zijn wij beleid aan het opstellen voor de huisvesting van arbeidsmigranten. Wij verwachten dit beleid in het najaar van 2024 ter vaststelling aan de raad aan te kunnen bieden. Wij verwachten dat voor de implementatie en uitvoering van het beleid tijdelijk extra capaciteit nodig is.

Aanbesteding Vergunningen, Toezicht en Handhaving systeem

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Beleidsdoel C Het gebruik van de openbare ruimte sturen in overeenstemming met het beleid.

-275

0

0

0

0

Wij zijn voornemens binnenkort de Europese Aanbesteding te publiceren voor de vervanging van het huidige Vergunningen, Toezicht en Handhaving systeem (VTH systeem). Na gunning van de opdracht, is het aansluitend de bedoeling het implementatietraject uit te voeren vanaf oktober 2024, met als startdatum voor het gebruik 1 januari 2025. We zijn op zoek naar een standaardoplossing en geen maatwerk. Op dit moment werken we met een zelfgemaakte VTH oplossing, welke niet meer voldoet aan de landelijke eisen vanwege nieuwe wettelijke veranderingen. Daarnaast past de huidige oplossing niet meer binnen onze principes voor de ICT-architectuur. Deze kosten zijn onderdeel van de kostendekkendheid van de leges omgevingsvergunningen. Doordat de legesverordening 2024 reeds is vastgesteld kunnen de extra lasten in 2024 niet gedekt worden uit de legesopbrengsten. De structurele extra lasten bedragen € 150.000 en worden vanaf 2025 verwerkt in de te realiseren legesopbrengsten.

Kwaliteit fysieke omgeving

Areaaluitbreiding fysieke leefomgeving

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Beleidsdoel D Gemeentelijke wegen, straten en pleinen zijn goed begaanbaar, schoon en veilig.

0

0

-512

-512

-512

In 2023 is het te onderhouden areaal in de openbare ruimte toegenomen vanwege de uitvoering van diverse projecten, zoals Tudorpark en Schiphol Logistics Park (SLP) Oost, Quatrebras en Ringdijkprojecten. De hogere lasten worden deels gedekt vanuit de stelpost areaalsystematiek voor de groei van de gemeente.

Areaaluitbreiding openbaar groen

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Beleidsdoel A Goed onderhouden openbaar groen en bomen, die bijdragen aan een positieve beleving van de openbare ruimte.

0

0

-326

-326

-326

In 2023 is het te onderhouden areaal in de openbare ruimte toegenomen vanwege de uitvoering van diverse projecten, zoals Wickevoort, Groeneweg, Tudorpark, Westelijke ontsluiting en Dorpsplein Zwanenburg.

Areaaluitbreiding straatreiniging

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Beleidsdoel D Gemeentelijke wegen, straten en pleinen zijn goed begaanbaar, schoon en veilig.

Vergoeding prullenbakken

0

0

33

33

33

Areaaluitbreiding straatreiniging

0

0

-248

-248

-248

Areaaluitbreiding zwerfafval

0

0

-165

-165

-165

Areaaluitbreiding straatreiniging

0

0

-380

-380

-380

IIn 2024 is de prullenbakkenvergoeding vastgesteld op € 0,94 voor het aandeel verpakkingen in openbare prullenbakken. Uitgaande van de CBS cijfers is het inwoneraantal in 2023 162.300 en komen we in 2024 op een vergoeding van € 152.562. In de begroting zijn we uitgegaan van € 120.000.
Daarnaast is door areaaluitbreiding vanaf 2024 voor straatreiniging structureel € 248.000 nodig en voor zwerfafval structureel € 165.000.

Beheerplannen fysieke leefomgeving

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Beleidsdoel D Gemeentelijke wegen, straten en pleinen zijn goed begaanbaar, schoon en veilig.

0

0

-610

-610

-610

Bij de actualisering van de Beheerplannen Fysieke Leefomgeving 2024 tot en met 2028 is door de raad besloten het structureel benodigde extra onderhoudsbudget te betrekken bij de integrale afweging van de Voorjaarsrapportage 2024 voor:
a. begraafplaatsen: structureel € 87.000 vanaf 2025;
b. verhardingen: structureel € 101.750 vanaf 2025;
c. civieltechnische kunstwerken: € 300.000 in 2025 en structureel € 400.000 vanaf 2026;
d. straatmeubilair (watertappunten): structureel € 21.000 vanaf 2025.

Bij de vaststelling van de Voorjaarsrapportage 2024 door de raad is bij amendement (Beheer is rentmeesterschap) besloten dat het voor 2025 benodigde extra onderhoudsbudget van € 509.800 wordt verwerkt in de begroting ten laste van de algemene dekkingsmiddelen.

Overzicht overhead

Werving nieuwe medewerkers

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Onderdeel A Directie, bestuursondersteuning, corporate control, communicatie, personeel en organisatie, financiën, inkoop en juridische zaken.

-200

-200

-200

-200

-200

Het werven van nieuwe medewerkers in de huidige markt is geen eenvoudige opgave. Toch lukt het ons bovengemiddeld goed om nieuw talent aan te trekken. Maar dat gaat niet vanzelf. De wervingskosten per vacature nemen sterk toe. De kosten voor licenties van het eigen wervingsportaal zijn gestegen en de kosten voor het gebruik van onmisbare publicatieplatforms zoals Gemeentebanen, LinkedIn en Indeed zijn de afgelopen drie jaar met ongeveer 90% toegenomen. Het aantal vacatures is ook sterk toegenomen, maar toch zijn de kosten per vacature opgelopen van € 290 naar € 492. Dit betreft alleen de kosten die samenhangen met de basale (digitale) infrastructuur benodigd voor het primaire wervingsproces, dus zonder (interne) personeelskosten.
We hebben in het afgelopen jaar met incidentele middelen succesvolle stappen kunnen zetten met aanvullende promotie binnen de kaders van aantrekkelijk werkgeverschap. Met succes, maar dit succes zal geen opvolging kennen door het ontbreken van structureel budget. Het structureel ontbreken van middelen om ons werkgeverschap in goede wervingsactiviteiten verder te kunnen vertalen en te promoten, zal ons op achterstand zetten. Voor sommige specifieke functies is deze aanvullende promotie echt noodzakelijk.
Voor een optimale werving van nieuwe medewerkers en promotie van het werkgeversmerk van de gemeente Haarlemmermeer (met aantrekkelijk werkgeverschap als belangrijke pijler van de organisatie ontwikkelopdracht) is een structureel aanvullend promotie-projectbudget van € 200.000 noodzakelijk om in de juiste aanvullende wervingsactiviteiten te kunnen voorzien. Dit komt neer op € 300 per vacature. Daarmee liggen de totale kosten per vacature nog steeds ver onder het marktgemiddelde, ter vergelijk: één aanvullende mediacampagne op één vacature kost minimaal tussen de € 2.000 en € 2.500.