In de Jaarstukken 2023 bent u geïnformeerd over de actuele bestuurlijk relevante risico’s. In deze voorjaarsrapportage zijn alleen de risico’s opgenomen die sinds de risico-inventarisatie voor de jaarstukken zijn gewijzigd of nieuw zijn. Per risico rapporteren wij over de kans dat de risicogebeurtenis zich voordoet en het mogelijke financiële gevolg daarvan. Wij doen dat door per risico aan te geven in welke kans- en gevolgklasse het risico valt.

Tabel 17

Kans

Percentage

Gevolg

Omvang

Type

K1

10%

G1

< €0,1 miljoen

S = Structureel

K2

30%

G2

€ 0,1 miljoen - €0,4 miljoen

I = Incidenteel

K3

50%

G3

€ 0,4 miljoen - € 1 miljoen

K4

70%

G4

€ 1 miljoen - €5 miljoen

K5

90%

G5

> €5 miljoen

De risico's 'Rentestijging' (R331) is inhoudelijk gewijzigd, dit heeft dit geen effect op de kans en gevolgklasse. Het nieuwe risico 'Het regiesysteem van het Sociaal Domein is via een samenwerkingsconstructie met de NVSI (Nederlandse Vereniging voor Sociale Innovatie) aanbesteed (quasi aanbesteding) (R365)' is toegevoegd. De risico's 'Energietarieven' (R322) en 'Het niet meer kunnen uitvoeren van schuldhulpverlening na 2025' (R340) komen te vervallen.

Actualisatie risico's

Rentestijging (R331)

Overzicht Overhead (G5, K2, S)
Het huidige economisch perspectief is onzeker. Om de inflatie te bestrijden heeft de Europese Centrale Bank (ECB) al enkele renteverhogingen doorgevoerd. Tijdens de volgende vergaderingen van de Raad van Bestuur van de ECB wordt er over verdere rentestappen besloten. Deze aanpassingen werken door in de rentetarieven die de gemeente verschuldigd is voor nieuw af te sluiten leningen. In deze voorjaarsrapportage is rekening gehouden met een stijging van de te betalen rente van 3,25% naar 3,75%. De kans is aanwezig dat de rente verder stijgt en de rentelasten in het meerjarenbeeld verder toenemen. In de kwantificering van dit risico wordt rekening gehouden met een stijging tot 4,75% in 2028.

Beheersmaatregel: veranderen van gevolgen (beheersen)
Actief volgen van de ontwikkelingen van de kapitaalmarkt en verwerken in de P&C cyclus. In het uiterste geval kan er ook voor gekozen worden te prioriteren en temporiseren bij de voorgenomen investeringen.

Nieuwe risico's

Het regiesysteem van het Sociaal Domein is via een samenwerkingsconstructie met de NVSI (Nederlandse Vereniging voor Sociale Innovatie) aanbesteed (quasi aanbesteding) (R365)

Zorg en werk (G4, K4, I)
Het regiesysteem van het Sociaal Domein is via een samenwerkingsconstructie met de NVSI (Nederlandse Vereniging voor Sociale Innovatie) aanbesteed (quasi aanbesteding). Het gevolg hiervan zou kunnen zijn dat we de software opnieuw moeten aanbesteden en implementeren, wat aanzienlijke kosten met zich mee zal brengen. Onderbouwing is een grove schatting. De vorige aanbesteding heeft veel geld en tijd gekost, daarom relatief hoog ingezet. De aanbesteding van de software voor financiën, hrm en subsidieverlening zat hoger, vandaar dat hier op maximaal € 2 miljoen wordt geschat. De vertraging in de planning is ook een schatting, het moet naast het normale werk gedaan worden en daar is al een hoge werkdruk. Op dit moment is met dit project ook in geen enkele planning rekening gehouden.

Beheersmaatregel: wegnemen van de risicobron (beheersen)
Door de overname van de leverancier en ontwikkelingen bij NVSI wordt op dit moment onderzocht of we gebruik kunnen blijven maken van het regiesysteem zonder nieuwe aanbesteding en implementatie.

Vervallen risio's

Energietarieven (R332)

Dit risico is niet meer van toepassing. Er is bij de Voorjaarsrapportage 2023 budget aangevraagd, ook bij de Voorjaarsrapportage 2024 is dit het geval (ten laste van de stelpost indexatie loon- en prijsontwikkelingen).

Het niet meer kunnen uitvoeren van schuldhulpverlening na 2025 (R340)

Dit risico is komen te vervallen, omdat bij deze voorjaarsrapportage de aanvraag voor structureel budget is verwerkt.