3.7 Overige voorstellen

Tabel 11

Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Sociale veiligheidscasuïstiek

-113

-193

-193

0

0

Casusregisseur jeugd

-55

-110

-110

0

0

Inzet voor huisartsen, multifunctionele accommodaties en wonen met zorg

-216

-430

-213

0

0

Verkeersmonitoring

-40

-40

0

0

0

Oneigenlijk grondgebruik jongere wijken

-461

-309

0

0

0

Uitvoeringsprogramma Economische koers Haarlemmermeer 2024

-165

-329

-329

0

0

Vernieuwen Business Intelligence omgeving

-200

0

0

0

0

Totaal - Overige voorstellen

-1.250

-1.410

-845

0

0

Toelichting mutaties

Maatschappelijke ontwikkeling

Inzet voor huisartsen, multifunctionele accommodaties en wonen met zorg

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Beleidsdoel C Inwoners nemen in hun buurt of kern, actief deel aan de samenleving.

-216

-430

-213

0

0

De huisvesting van huisartsen wordt steeds moeilijker. We hebben hierin een actieve rol in relatie tot onze zorgplicht conform het Haarlemmermeers model en het landelijk Integraal Zorgakkoord (IZA)-Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA)-beleid. Ook heeft de gemeenteraad de motie “Borg Eerstelijnszorg” aangenomen, waarvoor wij een actieplan met een pakket van maatregelen opstellen. De maatregelen betreffen de benodigde locatie-ontwikkelingen, alsmede het benodigd vastgoed-, grond- en ruimtelijke ontwikkeling (RO)-beleid.
Daarnaast is in de Investeringsstrategie Schaalsprong Wonen ervoor gekozen geen nieuwe wijkcentra te bouwen maar activiteiten onder te brengen middels multifunctioneel gebruik van sporthallen, sportkantines en scholen. Er dient nader uitgewerkt te worden voor welke activiteiten deze accommodaties geschikt zijn, welke investeringen nodig zijn en welke samenwerking (ook qua beheer en exploitatie) dat vergt.
Tot slot voeren wij het beleid rond wonen met zorg uit, mede in relatie tot de schaalsprong. Uit onderzoek van onderzoeksbureau Companen (2020) blijkt dat er flinke tekorten zijn aan woonruimte voor kwetsbare doelgroepen. Als gemeente moeten wij zorgdragen voor voldoende woningen. De komende jaren zal geïnvesteerd moeten worden in het (laten) realiseren van voldoende passende woningen en woonvormen, mede middels borging van dit beleid in de schaalsprong. Daarnaast is voor de bestaande voorraad onderzoek nodig welke woningen geschikt te maken zijn voor zorgdoelgroepen. Ook is inzet nodig bij de begeleiding van (particuliere) woonzorginitiatieven.
Om de bovengenoemde opgaven te kunnen realiseren wordt voorgesteld de formatie met 3,5 fte uit te breiden voor een periode van twee jaar.

Kwaliteit fysieke omgeving

Oneigenlijk grondgebruik jongere wijken

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Beleidsdoel A Goed onderhouden openbaar groen en bomen, die bijdragen aan een positieve beleving van de openbare ruimte.

-461

-309

0

0

0

De verjaringstermijn voor de meest voorkomende vorm van verjaring van eigendom van grond is 20 jaar. Wij hebben besloten om een plan van aanpak inclusief kostenraming op te stellen om het oneigenlijk grondgebruik aan te pakken in wijken en straten jonger dan twintig jaar en in wijken en straten waarin korter dan twintig jaar geleden is gehandhaafd op oneigenlijk gebruik van gemeentegrond (RV Herijking aanpak van oneigenlijk gebruik van gemeentegrond (7502314)). Hiermee willen wij verjaring zoveel mogelijk voorkomen. Het benodigd bruto budget voor dit project bedraagt € 1.537.300. Hiertegenover wordt een opbrengst geraamd van € 767.000 vanuit de verkoop van grond.

Economische zaken

Uitvoeringsprogramma Economische koers Haarlemmermeer 2024

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Beleidsdoel B Het versterken van onze strategische positie door samenwerking in de regio, met een focus op de logistiek, kennisintensieve en (inter)nationale dienstensectoren en op de maatschappelijk inpassing van de luchtvaart.

-165

-329

-329

0

0

De Economische Koers Haarlemmermeer 2024 ‘van grijs groeien naar groen ontwikkelen’ is het nieuwe overkoepelende economische beleidskader. Met als missie te kiezen dat de lokale economie in onze gemeente zo te ontwikkelen, dat we structureel kwalitatief tot de top 5 in Nederland worden gerekend. De missie is gebaseerd op drie strategische pijlers: diversificatie, selectiviteit en kwaliteit. Binnen de diversificatie van de economie helpen we het lokale midden- en kleinbedrijf daar waar mogelijk, stimuleren we lokale/maatschappelijke initiatieven en versterken we het functioneren van het ondernemersplein.

In het uitvoeringsprogramma besteden we onder andere aandacht aan onderstaande vormen van dienstverlening voor het versterken van de positie van het lokale bedrijfsleven:
- Ruimte voor werk
- Nachthoreca
- Lokaal maatschappelijke initiatieven (Corporate Social Responsability)
- Betrekken van nieuwe ondernemers
- Verbeteren van het ondernemersplein

Om uitvoering te geven aan het uitvoeringsprogramma voor de periode tot en met eind 2026 is tijdelijke capaciteit nodig.

Overzicht overhead

Vernieuwen Business Intelligence omgeving

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Onderdeel A Directie, bestuursondersteuning, corporate control, communicatie, personeel en organisatie, financiën, inkoop en juridische zaken.

-200

0

0

0

0

De organisatie werkt steeds meer datagedreven, waardoor een steeds groter beroep wordt gedaan op geautomatiseerde rapportages. Hierdoor is een steeds complexere omgeving gebouwd met 'gestapelde' Business Intelligence (BI) oplossingen. De complexiteit van de huidige BI-omgeving maakt het noodzakelijk een meer toekomstbestendige omgeving te creëren, zodat het risico op verlies van rapportages en ondersteuning bij planning en control-producten wordt vermeden. De nieuwe BI-omgeving willen we in 2025 in gebruik nemen. Voor het opbouwen en implementeren is tijdelijk extra capaciteit noodzakelijk, ook omdat dit geen invloed mag hebben op de productie en stabiliteit van de huidige BI-omgeving die dit jaar nog in de lucht moet blijven voor P&C-ondersteuning, data-ontsluiting, databases en managementrapportages.