3.4 Autonome ontwikkelingen

Tabel 8

Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Verkiezingen

-47

234

-47

-47

-47

Kapitaallasten brandweerkazeres Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)

-307

-534

-534

-534

-534

Jeugdzorg zonder verblijf

-320

-320

-320

-320

-320

Jeugdzorg met verblijf

-2.060

-2.060

-2.060

-2.060

-2.060

WMO

-105

-105

-105

-105

-105

Jeugdhulp en onderwijs

-260

-260

-260

-260

-260

Onderhoud panden Cpunt

-211

-211

-211

-211

-211

Programmakosten IHP (Integraal Huisvestingsplan Onderwijsvoorzieningen)

-120

-85

-85

-85

-85

Tijdelijke huisvesting IHP

442

-354

652

-805

-362

Kameleon (vervallen dekking schoolbestuur)

0

0

-52

-52

-52

Asielopgave

0

-395

0

0

0

Vorstschade gesloten verhardingen

-275

0

0

0

0

Vuurwerkschade

-70

0

0

0

0

Areaaluitbreiding fysieke leefomgeving

-512

-512

0

0

0

Areaaluitbreiding openbaar groen

-326

-326

0

0

0

Areaaluitbreiding straatreiniging

-380

-380

0

0

0

Verkopen vastgoed

-4

-4

-4

-4

-4

Uitkeringen gemeentefonds

-2.052

-7.400

0

0

0

Parkeeropbrengsten

-1.350

-1.350

-1.350

-1.350

-1.350

Financiering/kapitaallasten

0

0

0

0

-2.209

Softwarelicenties nieuwe medewerkers

-274

-293

-293

-293

-293

Informatiebeveiliging en privacy

-384

-1.158

-1.085

-902

-829

Totaal - Autonome ontwikkelingen

-8.615

-15.512

-5.753

-7.027

-8.720

Toelichting mutaties

Bestuur, samenleving en publiekscontact

Verkiezingen

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Beleidsdoel A Het goed functioneren en faciliteren van formele gemeentelijke organen (gemeenteraad, college van burgemeester en wethouders, burgemeester en rekenkamercommissie).

-47

234

-47

-47

-47

Door de val van het kabinet in 2023 is het verkiezingsschema gewijzigd, op 22 november 2023 is de Tweede Kamerverkiezing gehouden. Deze kosten waren begroot in jaar 2025, door de wijziging van het schema valt het budget voor 2025 grotendeels vrij. Daarnaast is sprake van een grotere doorbelasting van personele inzet op verkiezingen.

Veiligheid

Kapitaallasten brandweerkazeres Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Beleidsdoel B Het verzekeren van de doelmatige en slagvaardige hulpverlening op het gebied van brandweerzorg, crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening.

-307

-534

-534

-534

-534

De Veiligheidsregio Kennemerland (VRK) belast de huisvestingskosten (kapitaallasten) met betrekking tot de brandweerkazernes in de gemeente separaat door. Dit is niet opgenomen in de gemeentelijke bijdrage.

Doordat de brandweerkazernes in Badhoevedorp en Spaarndam verouderd zijn en niet meer voldoen aan de arbo-technische eisen is een renovatie noodzakelijk. Hierdoor nemen de kapitaallasten vanaf 2025 toe.

Zorg en werk

Jeugdzorg zonder verblijf

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Beleidsdoel A Inwoners ontvangen zorg en ondersteuning thuis.

-320

-320

-320

-320

-320

In de Jaarstukken 2023 is een tekort gemeld voor jeugdzorg zonder verblijf. In 2024 verwachten wij 4.460 unieke jeugdigen in jeugdzorg zonder verblijf tegen een gemiddeld tarief van € 8.290 per jeugdige. De verwachte extra kosten worden geraamd.

Jeugdzorg met verblijf

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Beleidsdoel B Inwoners ontvangen zorg en ondersteuning met verblijf.

-2.060

-2.060

-2.060

-2.060

-2.060

In de Jaarstukken 2023 is een tekort gemeld voor jeugdzorg met verblijf, voornamelijk door een toegenomen zorgintensiteit. Deze lasten worden structureel geraamd. Wij gaan voor 2024 uit van 270 unieke jeugdigen in jeugdzorg met verblijf tegen een gemiddeld tarief van € 50.500 per jeugdige.

Jeugdhulp en onderwijs

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Beleidsdoel A Inwoners ontvangen zorg en ondersteuning thuis.

-260

-260

-260

-260

-260

In de verbinding tussen jeugdhulp en onderwijs zijn initiatieven ontwikkeld op het gebied van onderwijszorg arrangementen (zie brief aan de raad van 19 december 2023, 10267475), hoog begaafdheid/dubbel bijzonder en specialistische jeugdhulp in het speciaal onderwijs. De verwachting is dat jeugdigen minder gebruik gaan maken van de reguliere jeugdhulp. Hierdoor kunnen kinderen van de wachtlijsten instromen in de reguliere jeugdhulp en worden er extra kosten gemaakt.

Maatschappelijke ontwikkeling

Onderhoud panden Cpunt

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Beleidsdoel D Inwoners nemen deel aan een breed aanbod van culturele activiteiten en maken kennis met de culturele historie van de Haarlemmermeer, waarvoor wij het cultureel erfgoed behouden.

-211

-211

-211

-211

-211

De contracten ten behoeve van het jaarlijkse onderhoud van panden van Cpunt bedragen circa € 350.000 per jaar. Een forse afwijking ten opzichte van het in 2021 geactualiseerde exploitatiebudget van de beheerplannen waarbij met onvoldoende budget voor jaarlijks onderhoud voor de panden van Cpunt rekening is gehouden. Het betreft echter noodzakelijke meerjarig lopende contracten voor het onderhoud aan de panden van Cpunt. Daarnaast wordt er voor correctief/onvoorzien onderhoud € 5,45 per m² per jaar gehanteerd, wat neerkomt op een budget van circa € 150.000 per jaar. Samen bedraagt dit dus circa € 500.000 terwijl het jaarlijkse beschikbare budget binnen het beleidsveld cultuur € 290.000 bedraagt.

Tijdelijke huisvesting IHP

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Beleidsdoel B Onze jonge inwoners ronden een opleiding af die past bij hun mogelijkheden en ontwikkelen maximaal hun talent.

442

-354

652

-805

-362

In verband met de uitvoering van het IHP (Integraal huisvestingsplan onderwijs) is voor scholen tijdelijke huisvesting nodig. De kosten voor tijdelijke huisvesting worden jaarlijks geactualiseerd conform planning van het IHP programma. In 2024 maken wij de leegstaande lokalen aan de Dussenstraat te Hoofddorp geschikt voor het gebruik als tijdelijke huisvesting voor speciaal onderwijs tijdens de nieuwbouw van PI de Ster. Voor het bewegingsonderwijs ten behoeve van leerlingen van het Rietlandcollege en Avantiscollege regelen we vervoer totdat de sporthal in Lincolnpark wordt opgeleverd.

Wonen

Asielopgave

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Beleidsdoel A Er is voldoende aanbod van woningen, met voldoende differentiatie in het aanbod voor verschillende doelgroepen, met bijzondere aandacht voor lagere inkomensgroepen, starter en jongeren.

0

-395

0

0

0

Door de Spreidingswet worden wij verantwoordelijk voor het aanwijzen van locaties voor de huisvesting van 1.015 asielzoekers. Daarnaast dienen wij aan de taakstelling voor het huisvesten van statushouders te voldoen. Deze taakstelling is de afgelopen jaren steeds verhoogd. Ook zetten wij ons in voor de opvang van circa 1.100 Oekraïners in zowel gemeentelijke als particuliere opvang. Voor 2023 en 2024 zijn incidentele middelen beschikbaar gesteld voor de asielopgave. Ook in 2025 is deze inzet noodzakelijk. Daarom vragen wij incidenteel € 394.500 aan voor de inzet van 3,8 fte in 2025. In de Voorjaarsrapportage 2025 wordt een integraal voorstel gedaan hoe structureel om te gaan met de asielopgave. Daarbij betrekken wij het uitgangspunt 'Geen Knaken, geen taken '. Het voorstel wordt in 2024 nader uitgewerkt.

Kwaliteit fysieke omgeving

Vorstschade gesloten verhardingen

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Beleidsdoel D Gemeentelijke wegen, straten en pleinen zijn goed begaanbaar, schoon en veilig.

-275

0

0

0

0

De kosten voor vorstschade aan verhardingen worden geraamd. Binnen het onderhoudsbudget voor verhardingen is geen ruimte om dit bedrag te dekken.

Areaaluitbreiding fysieke leefomgeving

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Beleidsdoel D Gemeentelijke wegen, straten en pleinen zijn goed begaanbaar, schoon en veilig.

-512

-512

0

0

0

In 2023 is het te onderhouden areaal in de openbare ruimte toegenomen vanwege de uitvoering van diverse projecten, zoals Tudorpark en Schiphol Logistics Park (SLP) Oost, Quatrebras en Ringdijkprojecten. De hogere lasten worden deels gedekt vanuit de stelpost areaalsystematiek voor de groei van de gemeente. Het gedeelte dat niet uit de areaalsystematiek gedekt kan worden wordt, in afwachting van de evaluatie van de areaalsystematiek, voor 2024 en 2025 verwerkt.

Areaaluitbreiding openbaar groen

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Beleidsdoel D Gemeentelijke wegen, straten en pleinen zijn goed begaanbaar, schoon en veilig.

-326

-326

0

0

0

In 2023 is het te onderhouden areaal in de openbare ruimte toegenomen vanwege de uitvoering van diverse projecten, zoals Wickevoort, Groeneweg, Tudorpark, Westelijke ontsluiting en Dorpsplein Zwanenburg. Deze lasten kunnen niet worden gedekt uit de areaalsystematiek. In afwachting van de evaluatie van de areaalsystematiek, wordt het deel voor 2024 en 2025 verwerkt.

Areaaluitbreiding straatreiniging

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Beleidsdoel D Gemeentelijke wegen, straten en pleinen zijn goed begaanbaar, schoon en veilig.

Vergoeding prullenbakken

33

33

0

0

0

Areaaluitbreiding zwerfafval

-165

-165

0

0

0

Areaaluitbreiding straatreiniging

-248

-248

0

0

0

Areaaluitbreiding straatreiniging

-380

-380

0

0

0

In 2024 is de prullenbakkenvergoeding vastgesteld op € 0,94 voor het aandeel verpakkingen in openbare prullenbakken. Uitgaande van de CBS cijfers is het inwoneraantal in 2023 162.300 en komen we in 2024 op een vergoeding van € 152.562. In de begroting zijn we uitgegaan van € 120.000. Daarnaast is door areaaluitbreiding vanaf 2024 voor straatreiniging structureel € 248.000 nodig en voor zwerfafval structureel € 165.000. Deze lasten kunnen niet worden gedekt uit de areaalsystematiek. In afwachting van de evaluatie van de areaalsystematiek, wordt het deel voor 2024 en 2025 verwerkt.

Overzicht algemene dekkingsmiddelen

Uitkeringen gemeentefonds

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Onderdeel B Gemeentefonds.

Decembercirculaire

-2.052

-2.400

0

0

0

Voorjaarsnota 2024 Rijk

0

-5.000

0

0

0

Uitkeringen gemeentefonds

-2.052

-7.400

0

0

0

De effecten van de decembercirculaire 2023 worden nu verwerkt. Via een brief van 16 januari 2024 (X.2023.07756) is de gemeenteraad geïnformeerd over de uitkomsten van deze circulaire.
Verder wordt het negatieve effect van de Voorjaarsnota 2024 van het Rijk geraamd. Het demissionair kabinet heeft besloten de nieuwe financieringssystematiek vanaf 2024 in te voeren. Dit geeft voor alle jaren een nadeel, maar dat wordt gecompenseerd. Met uitzondering van het jaar 2025. In dat jaar wordt het gemeentefonds met € 675 miljoen gekort, wat voor Haarlemmermeer een incidenteel nadeel geeft van € 5 miljoen.

Parkeeropbrengsten

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Onderdeel A Belastingen (OZB, parkeren, toeristenbelasting, precariobelasting).

-1.350

-1.350

-1.350

-1.350

-1.350

De parkeeropbrengsten zijn de afgelopen jaren achter gebleven ten opzichte van de parkeeropbrengsten die gerealiseerd werden voor de coronacrisis. Dit geldt zowel voor de parkeeropbrengsten van het straatparkeren als voor de parkeergarage Beukenhorst. De verwachting is dat de parkeeropbrengsten van zowel het straatparkeren als van de parkeergarage Beukenhorst niet meer op het niveau komen van voor de coronacrisis.

Financiering/kapitaallasten

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Onderdeel D Onvoorzien/saldo kostenplaatsen.

0

0

0

0

-2.209

Voor een toelichting wordt verwezen naar paragraaf 3.1 Voordelen.

Overzicht overhead

Softwarelicenties nieuwe medewerkers

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Onderdeel C Informatievoorziening en automatisering.

-274

-293

-293

-293

-293

Als gevolg van de groei van de organisatie en extra benodigde software, stijgen de kosten voor software en het onderhoud daarvan. In de afgelopen twee jaar is het aantal medewerkers gegroeid met 175 medewerkers. Hiervoor zijn extra softwarelicenties aangeschaft. Daarnaast moest een aantal softwareapplicaties worden aangeschaft voor veilige omgang met inloggen en cloudtoepassingen. Ten slotte zijn extra kosten gemaakt voor aanschaf van satelliettelefoons ten behoeve van crisissituaties.

Informatiebeveiliging en privacy

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Onderdeel A Directie, bestuursondersteuning, corporate control, communicatie, personeel en organisatie, financiën, inkoop en juridische zaken.

-384

-1.158

-1.085

-902

-829

Digitalisering biedt volop kansen, maar vraagt ook een grote inspanning om ons weerbaar te houden. Hierbij hebben we nog een flinke inhoudelijke slag te maken. Dit blijkt uit het huidige volwassenheidsniveau van de organisatie. We hebben de mate van compliance laten toetsen aan de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO). Bij deze voor alle Nederlandse overheden verplichte BIO-meting, was de score 1.6 uit 5. Bijna 60% van de verplichte maatregelen uit de BIO-norm zijn onvolledig of nog niet geïmplementeerd. Op het gebied van privacy zijn weinig tot beperkt procedures geformaliseerd en er is over het geheel gezien weinig tot geen sprake van risicogerichtheid. Er is in beeld gebracht wat aan incidentele en structurele formatie noodzakelijk is om aan wet- en regelgeving te gaan voldoen. Hiermee kunnen we in de toekomst grote risico’s op het gebied van digitale veiligheid en privacyschendingen voorkomen.