3.1 Voordelen

Tabel 3

Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Legesinkomsten documenten Burgerzaken

0

0

0

0

124

Indexering Schiphol ongewenst aanbieden taxi's

175

175

175

175

175

Aanpassing FLO-bijdrage Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)

195

152

111

66

-19

Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)

240

0

0

0

0

Herberekening kostendekkendheid rioolheffing

-226

413

668

921

1.023

Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied

682

0

0

0

0

Herberekening kostendekkendheid afvalinzameling- en verwerking

165

193

193

193

193

Uitkeringen gemeentefonds

0

0

2.500

2.300

2.300

Financiering/kapitaallasten

4.670

4.890

2.990

3.841

0

Extra opbrengst interne doorbelastingen

242

0

0

0

0

Totaal - Voordelen

6.142

5.822

6.636

7.496

3.796

Toelichting mutaties

Veiligheid

Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Beleidsdoel B Het verzekeren van de doelmatige en slagvaardige hulpverlening op het gebied van brandweerzorg, crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening.

240

0

0

0

0

In onze begroting hebben wij de gemeentelijke bijdrage voor de Veiligheidsregio Kennemerland (VRK) voor 2024 opgenomen op basis van de concept-programmabegroting ten behoeve van het Dagelijks Bestuur (DB) van de VRK. De uiteindelijke begroting die later in het Algemeen Bestuur (AB) van de VRK is vastgesteld is lager uitgevallen.

Kwaliteit fysieke omgeving

Herberekening kostendekkendheid rioolheffing

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Beleidsdoel C Zorgen voor een adequaat beheer in de openbare ruimte van grondwater, hemelwater en afvalwater.

-226

413

668

921

1.023

Het beheer en onderhoud van de riolering wordt kostendekkend geraamd. Bij de vaststelling van het Programma Riolering en Stedelijk Water (PRSW) 2024-2028 gemeente Haarlemmermeer (8414039) op 21 december 2023 heeft de raad besloten extra benodigde onderhoudsbudgetten voor riolering en stedelijk water structureel toe te kennen voor zowel onderhoud als extra fte's om het plan te realiseren. Voor planvorming, onderzoek en onderhoud zijn aanvullende budgetten nodig. Daarnaast zijn de kosten hoger geworden door areaaluitbreiding en inflatie.
Tegenover de hogere lasten staat een stijging van de opbrengsten uit de rioolheffing. In de ramingen is rekening gehouden met de in het PRSW opgenomen noodzakelijke stijging van de tarieven. Voor 2024 is bij de vaststelling van de belastingvoorstellen al rekening gehouden met een verhoging van 13,7%. De geraamde verhogingen voor 2025, 2026, 2027 en 2028 zijn respectievelijk 13,7%, 8,5%, 8,5% en 0% (exclusief inflatiecorrectie).
Het saldo van de aan de rioolheffing toegerekende lasten en de baten wordt gemuteerd op de voorziening tariefsegalisatie rioolheffing.

Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Beleidsdoel E Haarlemmermeer biedt een gezond leefklimaat.

682

0

0

0

0

Op basis van de eerste begrotingswijziging 2024 van de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD NZKG) dalen de kosten voor de totale dienstverlening in 2024 met € 850.000. De neerwaartse bijstelling wordt veroorzaakt doordat de OD NZKG de werkzaamheden die voortvloeien uit de UVO 2024 heeft heroverwogen in verband met de beschikbare capaciteit. De afrekening op basis van de Uitvoeringsovereenkomst (UVO) 2023 met de OD NZKG is € 168.000 hoger uitgekomen dan begroot.

Overzicht algemene dekkingsmiddelen

Uitkeringen gemeentefonds

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Onderdeel A Belastingen (OZB, parkeren, toeristenbelasting, precariobelasting).

Decembercirculaire 2023

0

0

-2.500

-2.700

-2.700

Voorjaarsnota 2024 Rijk

0

0

5.000

5.000

5.000

Uitkeringen gemeentefonds

0

0

2.500

2.300

2.300

De effecten van de decembercirculaire 2023 worden nu verwerkt. Via een brief van 16 januari 2024 (X.2023.07756) is de gemeenteraad geïnformeerd over de uitkomsten van deze circulaire.
Verder wordt het positieve effect van de Voorjaarsnota 2024 van het Rijk geraamd. Het demissionair kabinet heeft besloten de opschalingskorting definitief te schrappen vanaf 2026. Dit geeft een structureel voordeel van € 5 miljoen.

Financiering/kapitaallasten

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Onderdeel D Onvoorzien/saldo kostenplaatsen.

4.670

4.890

2.990

3.841

0

Voor de berekening van de rentelasten voor de benodigde (her)financiering is voor zowel kort geld (tot de kasgeldlimiet) als voor langlopende geldleningen voor alle jaren rekening gehouden met 3,75%. In de Programmabegroting 2024-2027 werd nog uitgegaan van 3,5% voor kort geld en 3,25% voor langlopende geldleningen. De verhoging is gebaseerd op de ontwikkelingen op de geld- en kapitaalmarkt.
De rentelasten worden met behulp van een rekenrente verdeeld over de taakvelden in de programmabegroting. Op basis van een door de commissie BBV voorgeschreven berekeningswijze is de rekenrente voor 2024 vastgesteld op 1,5%. Dit is 0,5% lager dan geraamd in de Programmabegroting 2024-2027. Deze incidentele verlaging van de rekenrente wordt veroorzaakt doordat de verwachting is dat in 2024 minder nieuwe langlopende geldleningen aangetrokken hoeven te worden dan eerder ingeschat. Voor 2025 en verder blijft de rekenrente 2%.

De kosten van de financiering (rente) en afschrijving geven, ondanks de hogere rente, tot en met 2027 een voordeel. Dit komt vooral door het doorschuiven van investeringen naar latere jaarschijven. Hierdoor starten de afschrijvingen later en hoeft er in een jaar minder gefinancierd te worden, waardoor de rentelasten lager zijn. In 2028 ontstaat een nadeel van € 2,2 miljoen (zie paragraaf 3.4 Autonome ontwikkelingen). De prognose is dat dan veel investeringen zijn afgerond, wat hogere lasten geeft. Het investeringsplan is opgenomen in het Strategisch plan investeringen voorjaar 2024.

Overzicht overhead

Extra opbrengst interne doorbelastingen

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2024

2025

2026

2027

2028

Onderdeel B Management en managementondersteuning primair proces.

242

0

0

0

0

Als gevolg van een verhoging van het budget voor inhuur van personeel, ontstaat een incidenteel voordeel doordat in de tarieven die worden doorbelast aan projecten een opslag zit ter dekking van de overhead. De verhoging van het inhuurbudget is nodig om de voortgang van de projecten te waarborgen. Extra inzet op inhuur wordt gedekt door te verwachten extra opbrengsten via de Interne opdrachtensystematiek (IOS).