3.1 Voordelen
Tabel 3
Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
Legesinkomsten documenten Burgerzaken | 0 | 0 | 0 | 0 | 124 |
Indexering Schiphol ongewenst aanbieden taxi's | 175 | 175 | 175 | 175 | 175 |
Aanpassing FLO-bijdrage Veiligheidsregio Kennemerland (VRK) | 195 | 152 | 111 | 66 | -19 |
Veiligheidsregio Kennemerland (VRK) | 240 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Herberekening kostendekkendheid rioolheffing | -226 | 413 | 668 | 921 | 1.023 |
Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied | 682 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Herberekening kostendekkendheid afvalinzameling- en verwerking | 165 | 193 | 193 | 193 | 193 |
Uitkeringen gemeentefonds | 0 | 0 | 2.500 | 2.300 | 2.300 |
Financiering/kapitaallasten | 4.670 | 4.890 | 2.990 | 3.841 | 0 |
Extra opbrengst interne doorbelastingen | 242 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal - Voordelen | 6.142 | 5.822 | 6.636 | 7.496 | 3.796 |
Toelichting mutaties
Veiligheid | |||||
---|---|---|---|---|---|
Veiligheidsregio Kennemerland (VRK) | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Beleidsdoel B Het verzekeren van de doelmatige en slagvaardige hulpverlening op het gebied van brandweerzorg, crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening. | |||||
240 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
In onze begroting hebben wij de gemeentelijke bijdrage voor de Veiligheidsregio Kennemerland (VRK) voor 2024 opgenomen op basis van de concept-programmabegroting ten behoeve van het Dagelijks Bestuur (DB) van de VRK. De uiteindelijke begroting die later in het Algemeen Bestuur (AB) van de VRK is vastgesteld is lager uitgevallen. | |||||
Kwaliteit fysieke omgeving | |||||
Herberekening kostendekkendheid rioolheffing | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Beleidsdoel C Zorgen voor een adequaat beheer in de openbare ruimte van grondwater, hemelwater en afvalwater. | |||||
-226 | 413 | 668 | 921 | 1.023 | |
Het beheer en onderhoud van de riolering wordt kostendekkend geraamd. Bij de vaststelling van het Programma Riolering en Stedelijk Water (PRSW) 2024-2028 gemeente Haarlemmermeer (8414039) op 21 december 2023 heeft de raad besloten extra benodigde onderhoudsbudgetten voor riolering en stedelijk water structureel toe te kennen voor zowel onderhoud als extra fte's om het plan te realiseren. Voor planvorming, onderzoek en onderhoud zijn aanvullende budgetten nodig. Daarnaast zijn de kosten hoger geworden door areaaluitbreiding en inflatie. | |||||
Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Beleidsdoel E Haarlemmermeer biedt een gezond leefklimaat. | |||||
682 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Op basis van de eerste begrotingswijziging 2024 van de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD NZKG) dalen de kosten voor de totale dienstverlening in 2024 met € 850.000. De neerwaartse bijstelling wordt veroorzaakt doordat de OD NZKG de werkzaamheden die voortvloeien uit de UVO 2024 heeft heroverwogen in verband met de beschikbare capaciteit. De afrekening op basis van de Uitvoeringsovereenkomst (UVO) 2023 met de OD NZKG is € 168.000 hoger uitgekomen dan begroot. | |||||
Overzicht algemene dekkingsmiddelen | |||||
Uitkeringen gemeentefonds | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Onderdeel A Belastingen (OZB, parkeren, toeristenbelasting, precariobelasting). | |||||
Decembercirculaire 2023 | 0 | 0 | -2.500 | -2.700 | -2.700 |
Voorjaarsnota 2024 Rijk | 0 | 0 | 5.000 | 5.000 | 5.000 |
Uitkeringen gemeentefonds | 0 | 0 | 2.500 | 2.300 | 2.300 |
De effecten van de decembercirculaire 2023 worden nu verwerkt. Via een brief van 16 januari 2024 (X.2023.07756) is de gemeenteraad geïnformeerd over de uitkomsten van deze circulaire. | |||||
Financiering/kapitaallasten | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Onderdeel D Onvoorzien/saldo kostenplaatsen. | |||||
4.670 | 4.890 | 2.990 | 3.841 | 0 | |
Voor de berekening van de rentelasten voor de benodigde (her)financiering is voor zowel kort geld (tot de kasgeldlimiet) als voor langlopende geldleningen voor alle jaren rekening gehouden met 3,75%. In de Programmabegroting 2024-2027 werd nog uitgegaan van 3,5% voor kort geld en 3,25% voor langlopende geldleningen. De verhoging is gebaseerd op de ontwikkelingen op de geld- en kapitaalmarkt. | |||||
Overzicht overhead | |||||
Extra opbrengst interne doorbelastingen | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Onderdeel B Management en managementondersteuning primair proces. | |||||
242 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Als gevolg van een verhoging van het budget voor inhuur van personeel, ontstaat een incidenteel voordeel doordat in de tarieven die worden doorbelast aan projecten een opslag zit ter dekking van de overhead. De verhoging van het inhuurbudget is nodig om de voortgang van de projecten te waarborgen. Extra inzet op inhuur wordt gedekt door te verwachten extra opbrengsten via de Interne opdrachtensystematiek (IOS). |