2.2 Meerjarenbeeld 2024-2028
In de onderstaande tabel staat de samenvatting van de mutaties die in deze rapportage verwerkt zijn. In de volgende hoofdstukken worden de verschillende onderdelen toegelicht.
Tabel 1
Omschrijving (bedragen x € 1.000; min = nadeel) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
Programmabegroting 2024-2027 inclusief 1e wijziging | 6.048 | 10.892 | -14.184 | -18.013 | -18.013 |
Structurele effecten Najaarsrapportage 2023 | 1.241 | 1.717 | 2.074 | 1.720 | 1.720 |
Begroting na wijziging | 7.289 | 12.609 | -12.110 | -16.293 | -16.293 |
Voordelen | 6.142 | 5.822 | 6.636 | 7.496 | 3.796 |
Uitgangspositie Voorjaarsrapportage 2024 | 13.431 | 18.431 | -5.474 | -8.797 | -12.497 |
Loon- en prijsontwikkelingen | 4.258 | 3.968 | 3.968 | 3.968 | 3.968 |
Ontwikkeling aantal inwoners, woningen en niet-woningen | 1.453 | 2.457 | 3.146 | 3.933 | 4.049 |
Autonome ontwikkelingen | -8.615 | -15.512 | -5.753 | -7.027 | -8.720 |
Genomen besluiten | -689 | -1.127 | -493 | -493 | -493 |
Overige voorstellen | -1.250 | -1.410 | -845 | 0 | 0 |
Kapitaallasten nieuwe investeringen | -119 | -596 | -1.445 | -3.270 | -5.314 |
Subtotaal | -4.961 | -12.220 | -1.421 | -2.889 | -6.510 |
Totaal | 8.470 | 6.211 | -6.895 | -11.686 | -19.007 |
Overzicht van baten en lasten
Hieronder wordt de ontwikkeling van de baten en lasten per programma voor het begrotingsjaar 2024 getoond. Uitgangspunt is de begroting na verwerking van de mutaties van de Najaarsrapportage 2023. Ook wordt inzichtelijk welk percentage aan afwijking nu wordt gerapporteerd. De kolom mutaties VJR2024 is opgebouwd uit de autonome - en neutrale mutaties (bijlagen 1 en 2).
Tabel 2
Programma (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | Baten en lasten | Begroting na wijziging | Mutaties VJR2024 | Begroting2024 na VJR* | Mutatie VJR in % |
---|---|---|---|---|---|
Bestuur, samenleving en publiekscontact | Baten | 4.891 | -77 | 4.814 | -1,6% |
Lasten | -18.215 | -385 | -18.600 | 2,1% | |
Saldo | -13.324 | -462 | -13.786 | ||
Veiligheid | Baten | 14.164 | 10.027 | 24.191 | 70,8% |
Lasten | -35.703 | -9.980 | -45.683 | 28,0% | |
Saldo | -21.539 | 47 | -21.492 | ||
Zorg en werk | Baten | 34.175 | 9.008 | 43.184 | 26,4% |
Lasten | -145.002 | -21.634 | -166.636 | 14,9% | |
Saldo | -110.827 | -12.626 | -123.452 | ||
Maatschappelijke ontwikkeling | Baten | 23.361 | 4.038 | 27.398 | 17,3% |
Lasten | -118.157 | -3.281 | -121.438 | 2,8% | |
Saldo | -94.797 | 757 | -94.040 | ||
Mobiliteit | Baten | 1.052 | 0 | 1.052 | 0,0% |
Lasten | -8.672 | 587 | -8.086 | -6,8% | |
Saldo | -7.620 | 587 | -7.033 | ||
Ruimtelijke ontwikkelingen | Baten | 25.685 | 3.345 | 29.030 | 13,0% |
Lasten | -24.690 | -2.071 | -26.761 | 8,4% | |
Saldo | 995 | 1.274 | 2.269 | ||
Wonen | Baten | 4.560 | 492 | 5.052 | 10,8% |
Lasten | -7.775 | -68 | -7.842 | 0,9% | |
Saldo | -3.215 | 424 | -2.790 | ||
Kwaliteit fysieke omgeving | Baten | 38.446 | 4.311 | 42.757 | 11,2% |
Lasten | -79.694 | -7.368 | -87.062 | 9,2% | |
Saldo | -41.248 | -3.057 | -44.305 | ||
Economische zaken | Baten | 7.475 | 416 | 7.891 | 5,6% |
Lasten | -8.220 | -1.835 | -10.056 | 22,3% | |
Saldo | -746 | -1.419 | -2.165 | ||
Overzicht algemene dekkingsmiddelen | Baten | 403.513 | -888 | 402.625 | -0,2% |
Lasten | -38.243 | 21.577 | -16.666 | -56,4% | |
Saldo | 365.270 | 20.689 | 385.959 | ||
Overzicht overhead | Baten | 1.599 | 0 | 1.599 | 0,0% |
Lasten | -73.857 | -3.876 | -77.733 | 5,2% | |
Saldo | -72.258 | -3.876 | -76.134 | ||
1 Totaal van baten excl. reservemutaties | 558.920 | 30.672 | 589.593 | 5,5% | |
2 Totaal van lasten excl. reservemutaties | -558.228 | -28.333 | -586.562 | 5,1% | |
3 Saldo van baten en lasten (1-2) | 692 | 2.339 | 3.031 |
Programma/mutaties reserves | Baten/lasten | Begroting na wijziging | Mutaties | Begroting2024 na VJR* | Mutatie VJR in % |
---|---|---|---|---|---|
Maatschappelijke ontwikkeling | Baten | 2.885 | 26 | 2.911 | 0,9% |
Lasten | -3.255 | -221 | -3.476 | 6,8% | |
Saldo | -370 | -195 | -564 | ||
Mobiliteit | Baten | 343 | -84 | 259 | -24,5% |
Lasten | 0 | -75 | -75 | 0,0% | |
Saldo | 343 | -159 | 184 | ||
Ruimtelijke ontwikkelingen | Baten | 5.826 | 630 | 6.456 | 10,8% |
Lasten | -13.881 | -1.970 | -15.851 | 14,2% | |
Saldo | -8.055 | -1.340 | -9.395 | ||
Wonen | Baten | 433 | -7 | 426 | -1,6% |
Lasten | -1.498 | 0 | -1.498 | 0,0% | |
Saldo | -1.065 | -7 | -1.071 | ||
Kwaliteit fysieke omgeving | Baten | 444 | 0 | 444 | 0,0% |
Lasten | 0 | -99 | -99 | 0,0% | |
Saldo | 444 | -99 | 345 | ||
Economische zaken | Baten | 150 | 652 | 802 | 434,3% |
Lasten | 0 | 0 | 0 | 0,0% | |
Saldo | 150 | 652 | 802 | ||
Overzicht algemene dekkingsmiddelen | Baten | 16.381 | -1.242 | 15.139 | -7,6% |
Lasten | -1.231 | 1.231 | 0 | -100,0% | |
Saldo | 15.150 | -11 | 15.139 | ||
4 Totaal van baten reservemutaties | 26.461 | -25 | 26.436 | -0,1% | |
5 Totaal van lasten reservemutaties | -19.864 | -1.133 | -20.998 | 5,7% | |
6 Resultaat reservemutaties (4-5) | 6.597 | -1.158 | 5.439 |
7 Totaal van baten incl. reservemutaties (1+4) | 585.381 | 30.648 | 616.029 | 5,2% |
8 Totaal van lasten incl. reservemutaties (2+5) | -578.093 | -29.467 | -607.559 | 5,1% |
9 Gerealiseerd resultaat (7-8) | 7.289 | 1.181 | 8.470 |
Toelichting
Hieronder wordt per programma kort toegelicht wat de belangrijkste mutaties zijn als de afwijking 20% of groter is.
Veiligheid
De hogere baten en lasten worden voornamelijk veroorzaakt door de opvang van ontheemden uit Oekraïne. Zowel de baten als de lasten stijgen hierdoor met € 6,831 miljoen. Via het programma Sterke Luchthaven worden maatregelen genomen en activiteiten ondernomen in het kader van de publiek-private aanpak van ondermijning op luchthaven Schiphol. De lasten worden gedekt uit een specifieke uitkering waardoor zowel de baten als lasten toenemen met € 3,008 miljoen.
Zorg en werk
De hogere baten en lasten betreffen voor € 7,314 miljoen het ramen van de voorlopige beschikking van de gebundelde uitkering (BUIG) voor het bekostigen van de uitkeringen in het kader van de Participatiewet, IOAW, IOAZ, Bbz 2004 (levensonderhoud ondernemers) en voor de inzet van loonkostensubsidie. Een gedeelte van de baten en lasten voor de opvang van ontheemden uit Oekraïne worden onder dit programma verantwoord waardoor zowel de baten als de lasten toenemen met € 1,050 miljoen.
Economische Zaken
De hogere lasten bij het programma Economische Zaken worden voor € 0,702 miljoen veroorzaakt het ramen van drie subsidieaanvragen vanuit Schiphol Area Development Company (SADC). Deze worden gedekt uit de reserve Versterking van de luchtvrachtketen. Daarnaast is Saturnusstraat 40-62 verworven in het kader van gebiedsontwikkeling spoorzone Hoofddorp (2023.7621436). In afwachting van de herontwikkeling van het gebied wordt de exploitatie van de kantorenverhuur voortgezet. De afschrijvingslasten van het pand van € 1,143 miljoen worden geraamd onder het programma Economische Zaken.
Overzicht algemene dekkingsmiddelen
De lagere lasten betreft grotendeels de inzet van stelposten. Met name gaat het om stelposten voor loon- en prijsstijgingen en de volumegroei voor jeugdzorg en wmo. Daarnaast valt € 3,8 miljoen van de stelposten structureel vrij.
Reservemutaties
De lagere onttrekking bij het programma Mobiliteit wordt veroorzaakt door het verschuiven van investeringen van Uitvoeringsprogramma Mobiliteit (UPM) die gedekt worden vanuit de reserve Ruimtelijke Investeringen Haarlemmermeer (RIH). De hogere onttrekking bij het programma Economische Zaken wordt veroorzaakt door het ramen van de lasten van drie subsidieaanvragen vanuit Schiphol Area Development Company (SADC) die gedekt worden vanuit de reserve Versterking van de luchtvrachtketen.