Bijlage 3. Overzicht niet meegenomen mutaties
Onderstaande mutaties zijn niet meegenomen in het meerjarenbeeld. Bij structurele posten is de afweging gemaakt dat geen sprake is van 3 x O: Onvoorzien, Onvermijdelijk en Onuitstelbaar. Gezien het negatieve meerjarenbeeld zijn deze mutaties nu niet meegenomen. Mocht er in het meerjarenbeeld nog ruimte komen, dan kunnen bij een volgend P&C-product deze posten weer in de integrale afweging worden meegenomen.
Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|---|
Capaciteit bijzondere raadsvergaderingen op locatie en gebiedssessies | 0 | -186 | -186 | -186 | -186 |
Casusregisseur jeugd | 0 | 0 | -111 | -111 | -111 |
Subsidie jongerencentrum Badhoevedorp | -150 | -300 | -300 | -300 | -300 |
Krediet Jongerencentrum Badhoevedorp (uitbreidingsinvestering) | -553 | -71 | -69 | -68 | -66 |
Incidenteel budget projectteam omgevingsplan | 0 | 0 | -375 | -900 | -300 |
Totaal | -703 | -557 | -1.041 | -1.565 | -963 |
Bestuur, samenleving en publiekscontact | |||||
---|---|---|---|---|---|
Capaciteit bijzondere raadsvergaderingen op locatie en gebiedssessies | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Beleidsdoel B Wederzijdse betrokkenheid bij de besluitvorming en onze kennis over onze lokale samenleving vergroten. | |||||
0 | -186 | -186 | -186 | -186 | |
Conform aangenomen geamendeerd raadsvoorstel XS-24111102.679. Dit betreft uitbreiding van ambtelijke capaciteit vanwege raadsvergaderingen op locatie. Deze mutatie is voor 2025 verwerkt onder de overige voorstellen. De structurele doorwerking kan betrokken worden bij de coalitieonderhandelingen voor de nieuwe bestuursperiode. | |||||
Veiligheid | |||||
Casusregisseur jeugd | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Beleidsdoel A Een veilige woon- en leefomgeving voor inwoners, ondernemers en bezoekers in de gemeente Haarlemmermeer. | |||||
0 | 0 | -111 | -111 | -111 | |
In de gemeente is er sprake van jeugd die overlast veroorzaakt en afglijdt naar crimineel gedrag. In dergelijke gevallen is het de verantwoordelijkheid van de gemeente om tegen dit soort gedrag op te treden. De integrale persoonsgerichte aanpak van de casusregisseur jeugd heeft zijn vruchten afgeworpen. Individuele leden zijn door de regisseur zelf geholpen of actief verwezen naar een andere professional. De groep en daarmee de veroorzaakte overlast is hierdoor verdwenen. Het is noodzakelijk om deze werkwijze op structurele basis voort te zetten. Deze mutatie is niet verwerkt omdat deze niet voldoet aan de 3 O's. De lasten zijn reeds gedekt voor 2025 en 2026. De structurele doorwerking kan betrokken worden bij de coalitieonderhandelingen voor de nieuwe bestuursperiode. | |||||
Maatschappelijke ontwikkeling | |||||
Krediet Jongerencentrum Badhoevedorp (uitbreidingsinvestering) | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Beleidsdoel C Inwoners nemen in hun buurt of kern, actief deel aan de samenleving. | |||||
Investering | -545 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kapitaallasten | -8 | -71 | -69 | -68 | -66 |
Krediet Jongerencentrum Badhoevedorp (uitbreidingsinvestering) | -553 | -71 | -69 | -68 | -66 |
De gemeenteraad heeft op 25 april 2024 unaniem gevraagd om scenario’s voor een jongerencentrum in Badhoevedorp, waar jongeren zich kunnen ontwikkelen en professionals hen kunnen ondersteunen. Naar aanleiding hiervan wordt voorgesteld een tijdelijk jongerencentrum te realiseren op het 'Badkuipterrein' in Badhoevedorp door middel van het plaatsen van portocabins. Naast eerdergenoemde biedt het jongerencentrum ook een plek voor handhavers en wijkagenten om jongeren die overlast veroorzaken door te verwijzen, wat de overlast in Badhoevedorp moet verminderen. Voor de exploitatie van dit tijdelijke jongerencentrum moet rekening worden gehouden met extra subsidie aan de stichting Maatvast. Deze is hieronder zichtbaar. De investering valt onder de categorie Tijdelijke gebouwen van het activabeleid en wordt conform dit beleid in 10 jaar afgeschreven. Deze mutatie is niet verwerkt omdat deze niet voldoet aan de 3 O's. Het college ziet het belang van dit jongerencentrum, maar gezien de omvang van de structurele lasten en de mutaties die dit heeft op het meerjarenbeeld, is deze niet verwerkt. | |||||
Subsidie jongerencentrum Badhoevedorp | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Beleidsdoel C Inwoners nemen in hun buurt of kern, actief deel aan de samenleving. | |||||
-150 | -300 | -300 | -300 | -300 | |
Het is essentieel dat er in Badhoevedorp een veilige plek komt waar jongeren kunnen ontspannen, zich kunnen ontwikkelen en waar professionals de mogelijkheid hebben hen te ondersteunen of door te verwijzen. Het jongerencentrum zal hierin voorzien en zo bijdragen aan het verminderen van overlast en het bevorderen van de rust in het dorp. Voor de bouw van het jongerencentrum wordt ook een investeringskrediet aangevraagd. De exploitatie van dit jongerencentrum wordt uitgevoerd door Stichting Maatvast die hiervoor een subsidie ontvangt. Deze mutatie is niet verwerkt omdat deze niet voldoet aan de 3 O's. Het college ziet het belang van dit jongerencentrum, maar gezien de omvang van de structurele lasten en de mutaties die dit heeft op het meerjarenbeeld, is deze niet verwerkt. Ook de aanschaf van het jongerencentrum zelf is niet meer verwerkt, omdat het jongerencentrum zonder exploitatie niet in gebruik kan worden genomen. | |||||
Ruimtelijke ontwikkelingen | |||||
Incidenteel budget projectteam omgevingsplan | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Beleidsdoel A De ruimtelijke omgeving is het resultaat van een zorgvuldige afweging om het welzijn van de inwoners, ondernemers, werkenden, bezoekers en recreanten te vergroten. | |||||
0 | 0 | -375 | -900 | -300 | |
De raad is in juli 2024 geïnformeerd over de strategie voor het omzetten van alle bestemmingsplannen, lokale verordeningen en de Bruidsschat (milieuregels) naar één integraal Omgevingsplan (11120753). Dit omzetten is een nieuwe wettelijke taak op grond van de Omgevingswet en duurt in ieder geval tot half 2029. Het Rijk heeft incidentele budgetten uitgekeerd voor de invoeringskosten van de Omgevingswet. Deze budgetten dekken grotendeels de kosten, maar zijn niet voldoende. De raad heeft voor drie jaar middelen beschikbaar gesteld (2023, 2024 en 2025). Door krapte op de arbeidsmarkt, het feit dat nieuwe expertise nodig is voor het opzetten van het Omgevingsplan Haarlemmermeer en het Digitaal Stelsel Omgevingswet dat op essentiële onderdelen nog doorontwikkeld moet worden, schuiven de werkzaamheden op. Ook wordt er grotendeels met externen in plaats van de begrote interne medewerkers wordt gewerkt. Dit is duurder. Om het omzetten af te kunnen maken, is extra incidenteel budget nodig voor extra fte. Hiervoor zijn meerdere opties waarbij er 7,8 fte tot half 2029 moet worden ingezet (totale kosten € 1.575.500) of er kan gekozen worden voor een alternatieve optie waarbij er 3,9 fte tot eind 2031 nodig is (totale kosten € 1.453.200). Deze mutatie is niet verwerkt omdat deze niet voldoet aan de 3 O's. Deze mutatie vanaf 2027 kan betrokken worden bij de coalitieonderhandelingen voor de nieuwe bestuursperiode. |