3.6 Overige voorstellen
Tabel 10
Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|---|
Capaciteit bijzondere raadsvergaderingen op locatie en gebiedsessies | -186 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dorpshuis Zwanenburg-Halfweg en Dorpshuis De Kern | -64 | -4 | -4 | -4 | -4 |
Actieplan moslimdiscriminatie en antisemitisme | -50 | -50 | 0 | 0 | 0 |
Dorpshuis Rijsenhout | -104 | -104 | -104 | -104 | -104 |
Subsidieverwerving | 0 | -248 | -248 | -248 | -248 |
Gemeenschapsvorming Lisserbroek | -50 | -50 | 0 | 0 | 0 |
Programmakosten woningbouw | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Span of control managers | -673 | -673 | -673 | -673 | -673 |
Bestuurlijke sturing fysieke projectenportfolio | -694 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal - Overige voorstellen | -1.821 | -1.129 | -1.029 | -1.029 | -1.029 |
Toelichting mutaties
Maatschappelijke ontwikkeling | |||||
---|---|---|---|---|---|
Subsidieverwerving | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Beleidsdoel C Inwoners nemen in hun buurt of kern, actief deel aan de samenleving. | |||||
0 | -248 | -248 | -248 | -248 | |
De afgelopen drie jaar is een pilot voor subsidieverwerving uitgevoerd. De resultaten van deze pilot zijn positief. Het gebruik kunnen maken van interne (subsidie)deskundigheid en expertise blijken daarbij van grote toegevoegde waarde en rechtvaardigt structurele borging in onze organisatie. | |||||
Ruimtelijke ontwikkelingen | |||||
Programmakosten woningbouw | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Beleidsdoel A De ruimtelijke omgeving is het resultaat van een zorgvuldige afweging om het welzijn van de inwoners, ondernemers, werkenden, bezoekers en recreanten te vergroten. | |||||
Programmakosten woningbouw | -385 | -3.716 | -3.216 | -2.616 | 0 |
Dekking via Algemene dekkingsreserve | 385 | 3.716 | 3.216 | 2.616 | 0 |
Programmakosten woningbouw | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
We werken aan een grote schaalsprong op het gebied van woningbouw en bijbehorende maatschappelijke voorzieningen in onze gemeente. Om de benodigde programmatische werkzaamheden uit te kunnen voeren passend bij de voorwaarden verbonden aan de toegezegde rijkssubsidies, worden voor 2025, 2026 en 2027 een 2028 incidenteel middelen aangevraagd. | |||||
Overzicht overhead | |||||
Span of control managers | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Onderdeel A Directie, bestuursondersteuning, corporate control, communicatie, personeel en organisatie, financiën, inkoop en juridische zaken. | |||||
Burgerzaken | -285 | -285 | -285 | -285 | -285 |
Sociaal domein | -388 | -388 | -388 | -388 | -388 |
Span of control managers | -673 | -673 | -673 | -673 | -673 |
Met de huidige stand van het aantal inwoners is groei van de organisatie nodig. Mede daarvoor is de areaalsystematiek ontwikkeld. Uit een gemeentebreed onderzoek is gebleken dat de span of control van de teammanagers bij teams van Burgerzaken en het sociaal domein te groot is. Naar de huidige inzichten zijn dit de grootste knelpunten. Met deze overhead wordt geen rekening gehouden in de areaalsystematiek. Om de span of control beheersbaar te houden, is uitbreiding van de formatie noodzakelijk. | |||||
Bestuurlijke sturing fysieke projectenportfolio | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Onderdeel A Directie, bestuursondersteuning, corporate control, communicatie, personeel en organisatie, financiën, inkoop en juridische zaken. | |||||
Lasten uitbreiding formatie overhead met acht fte | -1.250 | -1.250 | -1.250 | -1.250 | -1.250 |
Voordeel verlaging realisatiegraad investeringen | 556 | 913 | 1.135 | 1.098 | 1.098 |
Inzet vacatureruimte | 0 | 337 | 115 | 0 | 0 |
Inzet stelpost Onderuitputting nieuwe investeringen Voorjaarsrapportage 2024 | 0 | 0 | 0 | 152 | 152 |
Bestuurlijke sturing fysieke projectenportfolio | -694 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Op 6 juni 2024 heeft de raad de motie 'Inzicht in investeringen' aangenomen. In de motie wordt geconstateerd dat 'de realisatie van investeringen achterblijft bij de begroting en dat zij vanuit het budgetrecht geraadpleegd moet worden over keuzes, indien door capaciteitstekort of om andere redenen realisatie van de geplande investeringen niet haalbaar blijkt'. |