3.6 Overige voorstellen

Tabel 10

Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2025

2026

2027

2028

2029

Capaciteit bijzondere raadsvergaderingen op locatie en gebiedsessies

-186

0

0

0

0

Dorpshuis Zwanenburg-Halfweg en Dorpshuis De Kern

-64

-4

-4

-4

-4

Actieplan moslimdiscriminatie en antisemitisme

-50

-50

0

0

0

Dorpshuis Rijsenhout

-104

-104

-104

-104

-104

Subsidieverwerving

0

-248

-248

-248

-248

Gemeenschapsvorming Lisserbroek

-50

-50

0

0

0

Programmakosten woningbouw

0

0

0

0

0

Span of control managers

-673

-673

-673

-673

-673

Bestuurlijke sturing fysieke projectenportfolio

-694

0

0

0

0

Totaal - Overige voorstellen

-1.821

-1.129

-1.029

-1.029

-1.029

Toelichting mutaties

Maatschappelijke ontwikkeling

Subsidieverwerving

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2025

2026

2027

2028

2029

Beleidsdoel C Inwoners nemen in hun buurt of kern, actief deel aan de samenleving.

0

-248

-248

-248

-248

De afgelopen drie jaar is een pilot voor subsidieverwerving uitgevoerd. De resultaten van deze pilot zijn positief. Het gebruik kunnen maken van interne (subsidie)deskundigheid en expertise blijken daarbij van grote toegevoegde waarde en rechtvaardigt structurele borging in onze organisatie.

Ruimtelijke ontwikkelingen

Programmakosten woningbouw

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2025

2026

2027

2028

2029

Beleidsdoel A De ruimtelijke omgeving is het resultaat van een zorgvuldige afweging om het welzijn van de inwoners, ondernemers, werkenden, bezoekers en recreanten te vergroten.

Programmakosten woningbouw

-385

-3.716

-3.216

-2.616

0

Dekking via Algemene dekkingsreserve

385

3.716

3.216

2.616

0

Programmakosten woningbouw

0

0

0

0

0

We werken aan een grote schaalsprong op het gebied van woningbouw en bijbehorende maatschappelijke voorzieningen in onze gemeente. Om de benodigde programmatische werkzaamheden uit te kunnen voeren passend bij de voorwaarden verbonden aan de toegezegde rijkssubsidies, worden voor 2025, 2026 en 2027 een 2028 incidenteel middelen aangevraagd.
Met deze middelen kunnen wij:
- de werkzaamheden borgen welke nodig zijn voor het in balans houden van de woningbouwontwikkelingen met de daarbij benodigde infrastructuur, maatschappelijke voorzieningen en infrastructuur;
- tegelijkertijd invulling geven aan de voorwaarden verbonden aan de verschillende toegezegde rijkssubsidies van in totaal ruim € 160 miljoen;
- subsidies aanvragen en werkzaamheden uitvoeren, passend bij de doorbraak-aanpak voor Lisserbroek en Nieuw-Vennep West zoals ondertekend op 11 december 2024 tijdens de Woontop (11621610).

In de raming van de programmakosten van 2025-2028 is rekening gehouden met prioritering van woningbouwprojecten conform de Investeringsstrategie 2023. Uiteraard zullen zodra de komende jaren deze specifieke projecten worden opgenomen in (nog te openen) grondexploitaties of gebiedsexploitaties de benodigde programmakosten dan in de tijd afnemen. Dit is nu ook al zichtbaar in de aflopende reeks. Niet alles is echter te verantwoorden in grondexploitaties of in rekening te brengen bij marktpartijen
Er zullen dus altijd programmabudgetten nodig blijven. Tegelijkertijd zullen we een deel van de project overstijgende kosten voor bijvoorbeeld Lisserbroek en Nieuw-Vennep West via de flexibele schil middelen bij de provincie Noord-Holland aanvragen. Afhankelijk van of en hoe de publiek-publieke samenwerking met het ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening (VRO) wordt vormgegeven, kunnen programmakosten voor Spoorzone in de toekomst dalen.
Deze incidentele kosten worden gedekt uit de Algemene dekkingsreserve.

Overzicht overhead

Span of control managers

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2025

2026

2027

2028

2029

Onderdeel A Directie, bestuursondersteuning, corporate control, communicatie, personeel en organisatie, financiën, inkoop en juridische zaken.

Burgerzaken

-285

-285

-285

-285

-285

Sociaal domein

-388

-388

-388

-388

-388

Span of control managers

-673

-673

-673

-673

-673

Met de huidige stand van het aantal inwoners is groei van de organisatie nodig. Mede daarvoor is de areaalsystematiek ontwikkeld. Uit een gemeentebreed onderzoek is gebleken dat de span of control van de teammanagers bij teams van Burgerzaken en het sociaal domein te groot is. Naar de huidige inzichten zijn dit de grootste knelpunten. Met deze overhead wordt geen rekening gehouden in de areaalsystematiek. Om de span of control beheersbaar te houden, is uitbreiding van de formatie noodzakelijk.

Bestuurlijke sturing fysieke projectenportfolio

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2025

2026

2027

2028

2029

Onderdeel A Directie, bestuursondersteuning, corporate control, communicatie, personeel en organisatie, financiën, inkoop en juridische zaken.

Lasten uitbreiding formatie overhead met acht fte

-1.250

-1.250

-1.250

-1.250

-1.250

Voordeel verlaging realisatiegraad investeringen

556

913

1.135

1.098

1.098

Inzet vacatureruimte

0

337

115

0

0

Inzet stelpost Onderuitputting nieuwe investeringen Voorjaarsrapportage 2024

0

0

0

152

152

Bestuurlijke sturing fysieke projectenportfolio

-694

0

0

0

0

Op 6 juni 2024 heeft de raad de motie 'Inzicht in investeringen' aangenomen. In de motie wordt geconstateerd dat 'de realisatie van investeringen achterblijft bij de begroting en dat zij vanuit het budgetrecht geraadpleegd moet worden over keuzes, indien door capaciteitstekort of om andere redenen realisatie van de geplande investeringen niet haalbaar blijkt'.
Ook wij constateren een lagere realisatiegraad dan gewenst en zien de noodzaak tot meer
inzicht in de samenhang van alle (investerings-)projecten. Hiervoor is een doorontwikkeling van projectenportfolio noodzakelijk. Het doel is om onderbouwd keuzes te kunnen maken over de fasering en temporisering van (investerings-)projecten. Ook moet daarbij voorkomen worden dat projecten worden toegevoegd zonder dat inzichtelijk is wat dit voor gevolgen heeft voor de voorbereiding en uitvoering van de projecten en programma's waar eerder al toe besloten is. Hiervoor is een extra personele capaciteit van acht fte nodig. Zie de nota van B&W Bestuurlijke sturing fysieke projectenportfolio (11871623). Voor de dekking van de extra overheadlasten wordt voorgesteld de raming van de realisatiegraad van de investeringen te verlagen van 65% naar 57,5%.