3.4 Autonome ontwikkelingen

Tabel 8

Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2025

2026

2027

2028

2029

Bijdrage lidmaatschappen

-38

-126

-126

-126

-126

Gemeentelijke website

0

0

0

-118

-118

Programma Lokale veerkracht en samenredzaamheid

-134

-268

-155

0

0

Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)

-22

-114

-114

-114

-114

Aanpassing FLO-bijdrage Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)

58

-13

-7

-15

-136

Sociale veiligheidscasuïstiek

0

0

-195

-195

-195

Coördinator bereikbaarheid

-83

0

0

0

0

Inkomensconsulenten levensonderhoud

-145

-145

-145

-145

-145

Tekort jeugdhulp 2024

-4.500

-4.500

-4.500

-4.500

-4.500

Jeugdhulp zonder verblijf

-1.400

-1.400

-1.400

-1.400

-1.400

Jeugdhulp met verblijf

-1.600

-1.600

-1.600

-1.600

-1.600

Inburgering

0

-1.084

-1.306

-1.306

-1.306

Vervanging regiesysteem Wmo en jeugdzorg

0

0

-197

-197

-197

Vervanging vloertegels SKWA combinatiebad

-700

0

0

0

0

Aanpassingen onderwijshuisvesting

-1.298

-188

1.105

229

231

Asbestverwijdering en onderhoud Kleine Belt 1 Hoofddorp

-182

0

0

0

0

Storting huurinkomsten schoolbesturen in reserve Onderwijshuisvesting

-112

-112

-112

-112

-112

Aanpassing kostprijsdekkende huur

-73

-36

-36

-36

-36

Regio Deal Metropoolregio Amsterdam West (MRA West)

0

0

0

0

0

Personele inzet asiel & integratie

0

0

-173

-469

-469

Aanbesteding Vergunningen, Toezicht en Handhaving systeem

0

0

0

0

0

Herberekening kostendekkendheid rioolheffing

109

-121

-68

268

291

Indexatie fysieke leefomgeving

-444

-444

-444

-444

-444

Areaaluitbreiding fysieke leefomgeving

-34

-34

-34

-34

-34

Areaaluitbreiding openbaar groen

-50

-50

-50

-50

-50

Straatreiniging

-153

-533

-533

-533

-533

Vuurwerkschade

-59

0

0

0

0

Beheerplannen fysieke leefomgeving

0

-610

-610

-610

-610

Calatravabruggen

0

-85

-60

0

0

Bestrijding Mediterraan draaigatje

-52

0

0

0

0

Beheer en onderhoud Schipholweg te Badhoevedorp

0

-10

-10

-10

-25

Bijdrage uit reserve Leidraad inrichting openbare ruimte (LIOR)

0

0

0

0

-130

Areaaluitbreiding openbaar groen 2024 - jaarschijven vanaf 2026

0

-242

-242

-242

-242

Areaaluitbreiding fysieke leefomgeving 2024 - jaarschijven vanaf 2026

0

-512

-512

-512

-512

Bestuursplatform Noordzeekanaalgebied

-78

-78

-78

-78

-78

Verkopen vastgoed 2024

-20

-20

-20

-20

-20

Inhuur- en Interne opdrachten systematiek (IOS) budget

-42

0

0

0

0

Totaal - Autonome ontwikkelingen

-11.053

-12.326

-11.624

-12.371

-12.611

Toelichting mutaties

Veiligheid

Programma Lokale veerkracht en samenredzaamheid

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2025

2026

2027

2028

2029

Beleidsdoel A Een veilige woon- en leefomgeving voor inwoners, ondernemers en bezoekers in de gemeente Haarlemmermeer.

-134

-268

-155

0

0

Volgens het Kabinet en de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) neemt de militaire en hybride dreiging voor Nederland toe. Door de oorlog in Oekraïne en groeiende spanningen en conflicten in de wereld, stijgt de kans dat Nederland betrokken raakt bij een gewapend conflict. De overheid zal bij een oorlogsdreiging of een conflict, niet in staat zijn om alles op te lossen. Daarom moet de samenleving als geheel meer doordrongen raken van het belang van zelf- en samenredzaamheid. Daar komen ontwikkelingen bij, zoals nieuwe soorten calamiteiten en verstoringen van onze infrastructuur. En verder een toenemende polarisatie, een ander politiek klimaat en een toegenomen bereidheid tot demonstreren en vergaand activisme. Met een verhoogde kans op maatschappelijke onrust tot gevolg.
Gezien de geopolitieke ontwikkelingen en gevolgen, ook voor de lokale samenleving, is het onvermijdelijk dat wij op het gebied van maatschappelijke weerbaarheid gaan zorgen voor een lokale uitwerking van dit thema en planvorming gaan opstellen. Op korte termijn starten wij daarom met een programma ‘Lokale veerkracht en samenredzaamheid’, waarvan het doel is:
• het versneld verhogen van de bereikbaarheid van de lokale (netwerk-)samenleving in tijden van crises en de samenleving bewuster maken van het belang van eigen veerkracht en samenredzaamheid en adviseren over eigen mogelijkheden hierbij;
• de verminderd-zelfredzamen in kaart brengen en, tot op bepaalde hoogte, als gemeente inzetten van bestaande en nieuwe middelen die kunnen bijdragen aan het vergroten van veerkrachtig handelen en de basislevensbehoeften. Hieronder valt ook het verhogen van de eigen bedrijfscontinuïteit van de gemeente;
• op aangeven van Rijk en VRK uitvoeren van de landelijke en regionale agenda en invulling geven het versterken van de crisisbeheersing en het vergroten van de paraatheid van de samenleving.
Om dit programma uit te kunnen voeren is capaciteit noodzakelijk.

Sociale veiligheidscasuïstiek

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2025

2026

2027

2028

2029

Beleidsdoel A Een veilige woon- en leefomgeving voor inwoners, ondernemers en bezoekers in de gemeente Haarlemmermeer.

0

0

-195

-195

-195

Er wordt gewerkt aan de implementatie van een nieuwe werkwijze voor de mensen die zorgmijdend zijn via de Aanpak Voorkoming Escalatie (AVE-model). Het gaat in deze aanpak om het voorkomen, beperken of het beëindigen van een escalerende situatie bij huishoudens of individuen met complexe, multi-problematiek. Als gemeente en externe (zorg)organisaties moeten wij – in het belang van de cliënt én de maatschappij – integraler gaan werken: in onze eigen organisatie én met de externe partners. Dit vraagt enerzijds personele inzet en anderzijds uniforme en gedragen afspraken. Binnen het samenwerkingsverband Zorg- en Veiligheidshuis wordt met de externe partners aan deze afspraken gewerkt.
Onderdeel van het integraler werken is de regie beleggen bij een gemeentefunctionaris (casusregisseur Zorg en Veiligheid) die 1. de contactpersoon voor het gezin/inwoner is; 2. degene is die regie voert over de inzet van (zorg)organisaties die bij de casus betrokken zijn; 3. direct contact onderhoudt met straat- en buurtgenoten om het veiligheidsgevoel in de wijk te verbeteren. De casusregisseur krijgt het mandaat om te doen wat nodig is in de situatie van het gezin/inwoner én krijgt ook doorzettingsmacht om te kunnen opschalen.
De ervaring die in het afgelopen jaar is opgedaan, laat zien dat voor implementatie van het AVE-model in de gemeente 2 fte nodig zijn om het structurele werk te kunnen uitvoeren. Dit is gebaseerd op de grootte van de groep mensen waarbij de inzet van de casusregisseur zinvol is: Op dit moment bestaat de groep uit ongeveer 30 – 40 personen. De verwachting is dat de groep het komend jaar zal groeien naar 40 – 60 personen.

Zorg en werk

Tekort jeugdhulp 2024

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2025

2026

2027

2028

2029

Beleidsdoel A Inwoners ontvangen zorg en ondersteuning thuis.

-4.500

-4.500

-4.500

-4.500

-4.500

In de Najaarsrapportage 2024 hebben wij een tekort geraamd van € 2,9 miljoen op de jeugdzorg. Daarnaast hebben wij € 1,6 miljoen overschrijding gemeld op de jeugdzorg in de Jaarstukken 2024. In totaal is het tekort € 4,5 miljoen over 2024. Wij ramen deze kosten nu structureel, omdat verwacht wordt dat deze trend zich voorzet.

Jeugdhulp zonder verblijf

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2025

2026

2027

2028

2029

Beleidsdoel A Inwoners ontvangen zorg en ondersteuning thuis.

-1.400

-1.400

-1.400

-1.400

-1.400

In de Jaarstukken 2024 hebben wij gemeld dat forensische begeleiding toeneemt. Wij verwachten dat deze trend zich voortzet. Daarnaast verwachten wij dat de toenemende intensiteit van zorg zich doorzet omdat de begeleiding van jeugdigen steeds vaker voor een langere periode één op één is. Dit heeft te maken met de landelijke beweging naar zo min mogelijk gesloten plaatsingen en het voorkomen van een jeugdbeschermingsmaatregel. De kosten van de genoemde trends ramen wij.

Jeugdhulp met verblijf

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2025

2026

2027

2028

2029

Beleidsdoel B Inwoners ontvangen zorg en ondersteuning met verblijf.

-1.600

-1.600

-1.600

-1.600

-1.600

Afgelopen jaren heeft de landelijke beleidskeuze naar kleinschaligere woonvoorzieningen in de jeugdhulp ervoor gezorgd dat het gemiddelde etmaaltarief dat wij betalen toeneemt. Hoewel de verwachting is dat grootste kostenstijging voorbij is, kunnen wij niet uitsluiten dat er nieuwe ontwikkelingen ontstaan.

Inburgering

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2025

2026

2027

2028

2029

Beleidsdoel E Inburgeringsplichtigen voelen zich thuis in Haarlemmermeer en doen volwaardig mee in de samenleving

0

-1.084

-1.306

-1.306

-1.306

Het Rijk bepaalt elk half jaar hoeveel statushouders elke gemeente moet huisvesten. De afgelopen jaren is de taakstelling verdubbeld en gedekt met incidentele middelen. Om de taakstelling te realiseren is extra formatie nodig. In 2026 wordt de formatie nog deels gedekt uit de budgetoverheveling Inburgering in de Najaarsrapportage 2023 vanuit het positief saldo voor Asiel en Integratie.

Vervanging regiesysteem Wmo en jeugdzorg

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2025

2026

2027

2028

2029

Beleidsdoel A Inwoners ontvangen zorg en ondersteuning thuis.

Aanbesteding en implementatie

-747

-2.520

-889

0

0

Jaarlijkse lasten

0

0

-197

-197

-197

Dekking incidentele lasten uit Algemene dekkingsreserve

747

2.520

889

0

0

Vervanging regiesysteem Wmo en jeugdzorg

0

0

-197

-197

-197

Het regiesysteem MensCentraal inclusief Product Diensten Catalogus (PDC) en Sociale monitor (SOM) besteden wij opnieuw aan. Het uitgangspunt is dat de verwerving van een regiesysteem voor de uitvoering van de Wmo en de jeugdzorg inclusief PDC plaatsvindt gedurende 2025, met de implementatie in 2026 en met een gewenste ingebruikname van het nieuwe systeem per 1 januari 2027. Conform het raadsvoorstel Verwerving en implementatie regiesysteem WMO en Jeugdzorg inclusief Product Diensten Catalogus en Sociale Monitor (11995903) worden de incidentele lasten gedekt door een bijdrage uit de Algemene dekkingsreserve.

Maatschappelijke ontwikkeling

Vervanging vloertegels SKWA combinatiebad

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2025

2026

2027

2028

2029

Beleidsdoel E Inwoners beschikken over voldoende aantrekkelijke mogelijkheden om te recreëren, bewegen actief en nemen deel aan sport.

-700

0

0

0

0

In het combinatiebad is in februari schade ontstaan aan de vloertegels op het perron. Dit is dezelfde soort schade als in het recreatie- en doelgroepenbad eind vorig jaar. Recent is er een destructief onderzoek uitgevoerd. De uitkomst is dat ook in het combinatie- en het wedstrijdbad de vloertegels en de onderliggende cementdekvloer vervangen moeten worden.

Aanpassingen onderwijshuisvesting

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2025

2026

2027

2028

2029

Beleidsdoel B Onze jonge inwoners ronden een opleiding af die past bij hun mogelijkheden en ontwikkelen maximaal hun talent.

Ventilatie over te dragen schoolwoningen Floriande midden

-450

0

0

0

0

Verschuiving optimaal ruimtegebruik Voorthuijsenschool

-125

0

0

0

0

Verschuivingen optimaal ruimtegebruik Het Kompas

-250

0

0

0

0

IKC Wereldwijs herstel gevel

-400

0

0

0

0

Skagerrak 296 ventilatie vervanging

-230

0

0

0

0

Avantis Rietland tijdelijke stroomvoorziening

-254

-188

-43

0

0

Avantis Rietland huur Novacollege tot 1 juni 2025

-381

0

0

0

0

Avantis Rietland besparing bewegingsonderwijs

275

0

0

0

0

Jong geleerd naar voormalige Margrietschool

0

0

-125

0

0

Actualisatie tijdelijke huisvesting

517

0

1.273

229

231

Aanpassingen onderwijshuisvesting

-1.298

-188

1.105

229

231

Een aantal scholen verhuizen om het ruimtegebruik te optimaliseren. De A. van Voorthuijzenschool verhuist vanwege groei en vanaf schooljaar 2025-2026 heeft de gemeente een wettelijke verplichting om de nieuwe school Lotus te huisvesten. Voor de juridische overdracht van de schoolwoningen Floriande Midden aan het schoolbestuur voeren we de noodzakelijke werkzaamheden aan de ventilatie uit. Ten aanzien van de problematiek met de gevel van IKC Wereldwijs en de gymzaal treffen we tijdelijke maatregelen om de veiligheid te waarborgen. De school kan in het gebouw blijven totdat het project voor de vernieuwbouw start.
Het ventilatiesysteem Skagerak 296 is defect en moet vervangen worden. De kosten zijn hoger dan voorzien in het meerjaren onderhoudsplan vanwege wettelijke regelgeving voor energiebesparende maatregelen. Er is na oplevering van het Avantis College en het Rietland College nog geen volwaardige aansluiting op het elektriciteitsnet. Met het schoolbestuur is de afspraak gemaakt dat de tijdelijke stroomvoorziening op 50/50 basis wordt verdeeld tussen gemeente en schoolbestuur. Voor het bewegingsonderwijs ten behoeve van leerlingen van het Rietland College en het Avantis College regelen we vervoer totdat de sporthal in Lincolnpark wordt opgeleverd. De kosten zijn lager dan voorzien bij de Voorjaarsrapportage 2024. De huur van het voormalig Hoofdvaart College is per 1 juni 2025 beëindigd. Deze huurkosten waren niet begroot in 2025. In 2027 maken we de voormalige Margrietschool gereed voor tijdelijke huisvesting van Jong geleerd. De behoefte aan tijdelijke huisvesting is getemporiseerd en maakt dat er pas later in tijd tijdelijke huisvesting nodig is.

Regio Deal Metropoolregio Amsterdam West (MRA West)

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2025

2026

2027

2028

2029

Beleidsdoel B Onze jonge inwoners ronden een opleiding af die past bij hun mogelijkheden en ontwikkelen maximaal hun talent.

Projecten Regio Deal MRA West

-6.157

0

0

0

0

Rijksbijdrage Regio Deal MRA West

6.157

0

0

0

0

Regio Deal Metropoolregio Amsterdam West (MRA West)

0

0

0

0

0

In de Regio Deal MRA West is afgesproken dat Haarlemmermeer de kassiersfunctie verzorgt. Dit betekent dat de rijksbijdrage aan onze gemeente wordt uitbetaald en dat wij de ontvangen middelen conform de gemaakte afspraken toekennen aan de overige partners. Het in 2025 te ontvangen voorschot en de doorbetaling daarvan wordt nu geraamd.
Het is de ambitie om met deze Regio Deal gericht te investeren in de (inwoners van) kwetsbare buurten en wijken om de brede welvaart te verbeteren en de Regio beter in balans te krijgen. De Regio Deal MRA West zet daarom in op drie doelen:
1. inrichten van een groene, gezonde leefomgeving;
2. stimuleren van een actieve en gezonde leefstijl;
3. versterken sociale cohesie en bewustwording ten aanzien van gezondheid, groen & natuur.

Personele inzet asiel & integratie

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2025

2026

2027

2028

2029

Beleidsdoel A Inwoners ervaren zo min mogelijk sociale- en gezondsheidsproblemen en ontwikkelen een verantwoorde leefstijl.

0

0

-173

-469

-469

De opgave rondom asielzoekers en statushouders blijft groot en zal ook niet verdwijnen. Door de Spreidingswet zijn wij verantwoordelijk voor het aanwijzen van locaties voor de opvang van asielzoekers. Momenteel zijn wij niet op zoek naar locaties omdat wij die voldoende hebben. Samen met het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) en andere partners zorgen we ervoor dat deze doelgroepen zo goed mogelijk landen op de opvanglocaties en in de gemeente. De opgelegde taakstelling is de afgelopen jaren verhoogd. In het verleden zijn tijdelijk middelen toegekend om deze opgave op te vangen. Om uitvoering te kunnen blijven geven aan deze opgave, dient deze taak structureel geborgd te worden in onze organisatie. De inzet in 2026 en gedeeltelijk 2027 wordt gedekt vanuit de bij de Najaarsrapportage 2023 via een budgetoverheveling beschikbaar gestelde middelen.

Ruimtelijke ontwikkelingen

Aanbesteding Vergunningen, Toezicht en Handhaving systeem

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2025

2026

2027

2028

2029

Beleidsdoel C Het gebruik van de openbare ruimte sturen in overeenstemming met het beleid.

Aanbesteding en implementatie VTH-systeem

-234

-87

-87

-87

-87

Opbrengsten leges omgevingsvergunningen

234

87

87

87

87

Aanbesteding Vergunningen, Toezicht en Handhaving systeem

0

0

0

0

0

Wij moeten het huidige Vergunningen, Toezicht en Handhaving systeem (VTH systeem) vervangen. Op dit moment werken we met een zelfgemaakte VTH oplossing, welke niet meer voldoet aan de landelijke eisen vanwege wettelijke veranderingen. Daarnaast past de huidige oplossing niet meer binnen onze principes voor de ICT-architectuur. De vervanging wordt Europees aanbesteed. Na gunning van de opdracht, is de planning het implementatietraject uit te voeren vanaf 2025. We zijn op zoek naar een standaardoplossing en geen maatwerk. Deze kosten zijn onderdeel van de kostendekkendheid van de leges omgevingsvergunningen.

Kwaliteit fysieke omgeving

Herberekening kostendekkendheid rioolheffing

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2025

2026

2027

2028

2029

Beleidsdoel C Zorgen voor een adequaat beheer in de openbare ruimte van grondwater, hemelwater en afvalwater.

109

-121

-68

268

291

Het beheer en onderhoud van grond-, hemel-, en afvalwater wordt kostendekkend geraamd.
Het saldo van de aan de rioolheffing toegerekende lasten en baten wordt gemuteerd op de voorziening tariefsegalisatie rioolheffing

Indexatie fysieke leefomgeving

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2025

2026

2027

2028

2029

Beleidsdoel D Gemeentelijke wegen, straten en pleinen zijn goed begaanbaar, schoon en veilig.

-444

-444

-444

-444

-444

De daadwerkelijke inflatie ligt hoger dan de CBS-index. Hierdoor stijgen de prijzen meer dan voorzien.

Straatreiniging

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2025

2026

2027

2028

2029

Beleidsdoel D Gemeentelijke wegen, straten en pleinen zijn goed begaanbaar, schoon en veilig.

Areaaluitbreiding straatreiniging

0

-248

-248

-248

-248

Areaaluibreiding zwerfafval

0

-165

-165

-165

-165

Vergoeding prullenbakken

0

33

33

33

33

Projecten gedekt uit de prullenbakkenvergoeding

-153

-153

-153

-153

-153

Straatreiniging

-153

-533

-533

-533

-533

De vergoeding voor het beheer en ledigen van prullenbakken en de verwerking van verpakkingsafval wordt ontvangen van Verpact. Dit bedrag is in de begroting opgenomen, maar ten onrechte ten gunste van de algemene middelen gebracht. Het is bedoeld voor diverse projecten zoals:
• aanpak van bijplaatsingen bij brengparkjes;
• peukenaanpak;
• educatie;
• inzet grondstoffencoach;
• onderhoud containercoats.

Daarnaast wordt de areaaluitbreiding voor straatreiniging van € 248.000 en voor zwerfafval € 165.000 die in de Voorjaarsrapportage 2024 voor twee jaar is toegekend nu structureel verwerkt.

Beheerplannen fysieke leefomgeving

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2025

2026

2027

2028

2029

Beleidsdoel D Gemeentelijke wegen, straten en pleinen zijn goed begaanbaar, schoon en veilig.

0

-610

-610

-610

-610

Bij de actualisering van de Beheerplannen Fysieke Leefomgeving 2024 tot en met 2028 is door de raad besloten het structureel benodigde extra onderhoudsbudget te betrekken bij de integrale afweging van de Voorjaarsrapportage 2024 voor:
a. begraafplaatsen: structureel € 87.000 vanaf 2025;
b. verhardingen: structureel € 101.750 vanaf 2025;
c. civieltechnische kunstwerken: € 300.000 in 2025 en structureel € 400.000 vanaf 2026;
d. straatmeubilair (watertappunten): structureel € 21.000 vanaf 2025. Voor het jaar 2025 zijn deze middelen inmiddels toegekend. De benodigde extra middelen om de fysieke leefomgeving heel, schoon en veilig te houden zijn nog niet structureel toegekend.
Dit betreft het structurele gedeelte van de mutatie dat niet verwerkt is bij de Voorjaarsrapportage 2024.

Areaaluitbreiding openbaar groen 2024 - jaarschijven vanaf 2026

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2025

2026

2027

2028

2029

Beleidsdoel A Goed onderhouden openbaar groen en bomen, die bijdragen aan een positieve beleving van de openbare ruimte.

0

-242

-242

-242

-242

In de Voorjaarsrapportage 2024 is de areaaluitbreiding voor het openbaar groen slechts voor twee jaar toegekend. Deze posten worden nu structureel opgenomen. In de taakstelling van de maatregelen sluitende begroting 2026 en 2027 is hiermee rekening gehouden.

Areaaluitbreiding fysieke leefomgeving 2024 - jaarschijven vanaf 2026

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2025

2026

2027

2028

2029

Beleidsdoel D Gemeentelijke wegen, straten en pleinen zijn goed begaanbaar, schoon en veilig.

0

-512

-512

-512

-512

In de Voorjaarsrapportage 2024 is de areaaluitbreiding voor de fysieke leefomgeving slechts voor twee jaar toegekend. Deze posten worden nu structureel opgenomen. In de taakstelling van de maatregelen sluitende begroting 2026 en 2027 is hiermee rekening gehouden.