3.1 Voordelen

Tabel 3

Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2025

2026

2027

2028

2029

Legesinkomsten documenten burgerzaken

354

412

522

144

-491

Herberekening kostendekkendheid afvalinzameling- en verwerking

23

157

157

157

157

Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied

1.585

404

300

299

299

Uitkeringen gemeentefonds

3.963

9.710

7.210

7.510

7.510

Financiering en kapitaallasten

2.117

3.047

3.000

7.486

-1.149

Deelneming Waterwolf

2.532

0

0

0

0

Totaal - Voordelen

10.574

13.729

11.189

15.596

6.325

Toelichting mutaties

Bestuur, samenleving en publiekscontact

Legesinkomsten documenten burgerzaken

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2025

2026

2027

2028

2029

Beleidsdoel E Wij beheren betrouwbare basisregistraties en leveren diensten en producten van burgerzaken en de burgerlijke stand.

354

412

522

144

-491

De legesinkomsten zijn geactualiseerd op basis van het rekenmodel van de Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken (NVVB), de verwachte vernieuwingen van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) en historische gegevens.

Kwaliteit fysieke omgeving

Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2025

2026

2027

2028

2029

Beleidsdoel E Haarlemmermeer biedt een gezond leefklimaat.

Kosten dienstverlening

854

404

300

299

299

Resultaat 2024

731

0

0

0

0

Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied

1.585

404

300

299

299

Op basis van de eerste begrotingswijziging 2025 van de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD NZKG) dalen de kosten voor de totale dienstverlening in 2025 met € 854.000. De neerwaartse bijstelling wordt veroorzaakt doordat de OD NZKG de werkzaamheden die voortvloeien uit de Uitvoeringsovereenkomst (UVO) 2025 heeft heroverwogen in verband met de beschikbare capaciteit.

Daarnaast geeft de jaarrekening 2024 van de OD NZKG een positief rekeningresultaat van € 4.486.000. Er is sprake van een onderschrijding van de lasten van de OD NZKG. Dit wordt grotendeels veroorzaakt doordat de formatie niet volledig op sterkte is, lagere implementatiekosten nieuw VTH-systeem, lagere kosten voor groot onderhoud en lagere kosten implementatie Omgevingswet. Door de OD NZKG wordt voorgesteld om het positief jaarrekeningresultaat terug te betalen aan de deelnemers.

Overzicht algemene dekkingsmiddelen

Uitkeringen gemeentefonds

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2025

2026

2027

2028

2029

Onderdeel B Uitkeringen Gemeentefonds.

Decembercirculaire 2024

-387

60

360

760

760

Bijstelling prijsindexatie 2025

2.700

2.700

2.700

2.700

2.700

Voorjaarsnota Rijk 2025: Demping terugval gemeentefonds

0

2.400

2.500

2.400

2.400

Voorjaarsnota Rijk 2025: Compensatie tekorten jeugdhulp voor rekening Rijk

2.500

2.500

2.500

2.500

2.500

Voorjaarsnota Rijk 2025: Verzachten ingroeipad Hervormingsagenda

0

2.900

0

0

0

Voorjaarsnota Rijk 2025: BTW compensatiefonds

-850

-850

-850

-850

-850

Uitkeringen gemeentefonds

3.963

9.710

7.210

7.510

7.510

De effecten van de decembercirculaire 2024 worden nu verwerkt. Via een brief van 17 januari 2025 (XS-24121708.765) is de gemeenteraad geïnformeerd over de uitkomsten van deze circulaire.
Verder wordt op basis van het Centraal economisch plan 2025 (CEP) van het Centraal planbureau (CPB) rekening gehouden met een stijging van de algemene uitkering omdat de prijsstijging op basis van het Bruto binnenlands product (Bbp) over 2025 naar 3,6% is bijgesteld. In de septembercirculaire werd nog uitgegaan van 2,7%. Deze aanpassing wordt door het Rijk verwerkt in de meicirculaire 2025.

Verder wordt het verwachte effect van de Voorjaarsnota 2025 van het Rijk geraamd. Deze bestaat uit vier onderdelen:
1. Van de terugval van € 2,4 miljard van het gemeentefonds wordt vanaf 2026 € 400 miljoen gedempt. Dit komt voor onze gemeente neer op een bedrag van € 2,4 miljoen (in 2026 € 2,5 miljoen).
2. De deskundigencommissie Van Ark adviseerde op 30 januari 2025 om het structurele tekort op basis van de uitgaven in 2024 in de jeugdhulp van € 828 miljoen gelijk te verdelen over Rijk en gemeenten. In de Voorjaarsnota 2025 is voor het gemeentefonds vanaf 2025 structureel € 414 miljoen extra opgenomen. Dit komt voor onze gemeente neer op een bedrag van € 2,5 miljoen.
3. Het ingroeipad van de maatregelen van de Hervormingsagenda wordt voor de jaren 2026 en 2027 verzacht met respectievelijk € 498 miljoen en € 447 miljoen. Voor 2026 levert dit voor onze gemeente een voordeel op van € 2,9 miljoen, het deel van 2027 zal ten gunste van de maatregelen sluitende begroting worden gebracht omdat de effecten van Hervormingsagenda jeugd vanaf 2027 bij de maatregelen ingerekend zijn.
4. Het BTW compensatiefonds heeft een plafond. De definitieve afrekening is lager dan waar bij de septembercirculaire rekening mee werd gehouden, waardoor een structureel nadeel ontstaat van € 850.000.
De definitieve consequenties worden verwerkt na publicatie van de meicirculaire 2025.

Financiering en kapitaallasten

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2025

2026

2027

2028

2029

Onderdeel B Uitkeringen Gemeentefonds.

Storting rente specifieke uitkeringen (SPUK) in bestemmingsreserve indexatie subsidies woningbouw

-2.400

-2.400

-2.400

-2.400

-2.400

Voordeel financiering

4.517

5.447

5.400

9.886

1.251

Financiering en kapitaallasten

2.117

3.047

3.000

7.486

-1.149

Financiering en kapitaallasten
Voor de berekening van de rentelasten voor de benodigde (her)financiering is voor zowel kort geld (tot de kasgeldlimiet) als voor langlopende geldleningen voor alle jaren rekening gehouden met 3%. In de Programmabegroting 2025-2028 werd nog uitgegaan van 3,75%. De verlaging is gebaseerd op de ontwikkelingen op de geld- en kapitaalmarkt.
De rentelasten worden met behulp van een rekenrente verdeeld over de taakvelden in de programmabegroting. Op basis van een door de commissie BBV voorgeschreven berekeningswijze is de rekenrente in de Programmabegroting 2025-2028 voor alle jaren vastgesteld op 2,0%. De rekenrente blijft nu voor alle jaren op 2%. Bij de Najaarsrapportage 2025 wordt de rekenrente indien nodig aangepast voor 2025.

De kosten van de financiering (rente) en afschrijving geven een voordeel. Dit komt vooral door de lagere rente en het doorschuiven van investeringen naar latere jaarschijven. Hierdoor starten de afschrijvingen later en hoeft er in een jaar minder gefinancierd te worden, waardoor de rentelasten lager zijn. Een belangrijke oorzaak van de voordelen is de actualisatie van de investeringen voor onderwijshuisvesting op basis van het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs 2025-2040 (IHP) (11995929). Het investeringsplan is opgenomen in het Strategisch plan investeringen voorjaar 2025.

Storting rente specifieke uitkeringen (SPUK) in bestemmingsreserve indexatie subsidies woningbouw
Voor de woningbouwopgave hebben we een groot bedrag aan beschikkingen van het Rijk ontvangen. Een deel van dit bedrag is reeds ontvangen als voorschot. Over dit bedrag ontvangen we rente die wij willen inzetten als dekking voor toekomstige indexatie in verband met loon- en prijsstijgingen. Bij de Jaarstukken 2024 hebben we hiervoor de bestemmingsreserve 'Indexatie subsidies woningbouw' ingesteld. De storting in deze reserve wordt nu structureel geraamd.

Overzicht overhead

Deelneming Waterwolf

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2025

2026

2027

2028

2029

Onderdeel C Informatievoorziening en automatisering.

2.532

0

0

0

0

In 2024 is besloten om de Waterwolf Dienstverlening Buitenruimte B.V. samen te voegen met Meerlanden Holding N.V. Het contract voor de aandelenoverdracht van de Waterwolf aan de Meerlanden is in 2024 gesloten. De aandelenlevering vindt plaats in 2025. Na afboeking van de boekwaarde van de aandelen van de Waterwolf Dienstverlening Buitenruimte B.V. geeft de aandelenoverdracht een incidenteel voordeel van € 2,5 miljoen na vermindering met de frictiekosten.