2.2 Meerjarenbeeld 2025-2029
In de onderstaande tabel staat de samenvatting van de mutaties die in deze rapportage verwerkt zijn. In de volgende hoofdstukken worden de verschillende onderdelen toegelicht.
Tabel 1
Omschrijving (bedragen x € 1.000; min = nadeel) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|---|
Begroting na vaststelling Najaarsrapportage 2024 | 11.450 | -2.131 | -8.732 | -15.750 | -15.750 |
3.1 Voordelen | 10.574 | 13.729 | 11.189 | 15.596 | 6.325 |
3.2 Loon- en prijsontwikkelingen | -499 | -9.779 | -9.779 | -9.779 | -9.779 |
3.3 Ontwikkeling aantal inwoners, woningen en niet-woningen | -1.188 | -1.318 | -1.062 | -1.520 | -2.873 |
3.4. Autonome ontwikkelingen | -11.053 | -12.326 | -11.624 | -12.371 | -12.611 |
3.5 Genomen besluiten | 0 | 0 | -75 | -455 | -585 |
3.6 Overige voorstellen | -1.821 | -1.129 | -1.029 | -1.029 | -1.029 |
3.7 Maatregelen sluitende begroting | 0 | 13.316 | 21.600 | 18.500 | 19.386 |
3.8 Kapitaallasten nieuwe investeringen | -38 | -269 | -412 | -506 | -953 |
Subtotaal mutaties (Bijlage 1) | -4.025 | 2.225 | 8.808 | 8.437 | -2.119 |
Begroting Voorjaarsrapportage 2025 | 7.425 | 94 | 76 | -7.313 | -17.869 |
Overzicht van baten en lasten
Hieronder wordt de ontwikkeling van de baten en lasten per programma voor het begrotingsjaar 2025 getoond. Uitgangspunt is de begroting na verwerking van de mutaties van de Najaarsrapportage 2024. Ook wordt inzichtelijk welk percentage aan afwijking nu wordt gerapporteerd. De kolom mutaties VJR 2025 is opgebouwd uit de mutaties met en effect op het begrotingsresultaat en de neutrale mutaties (bijlagen 1 en 2).
Tabel 2
Programma (bedragen x € 1.000; min is nadeel) Overzicht van baten en lasten | Baten en lasten | Begroting na wijziging | Mutaties VJR 2025 | Begroting 2025 na VJR* | Mutatie VJR in % |
---|---|---|---|---|---|
Bestuur, samenleving en publiekscontact | Baten | 4.907 | 853 | 5.761 | 17,4% |
Lasten | -18.810 | -1.138 | -19.947 | 6,0% | |
Saldo | -13.902 | -284 | -14.187 | ||
Veiligheid | Baten | 3.080 | 30.292 | 33.372 | 983,5% |
Lasten | -25.580 | -30.862 | -56.442 | 120,6% | |
Saldo | -22.500 | -570 | -23.070 | ||
Zorg en werk | Baten | 42.154 | 6.595 | 48.749 | 15,6% |
Lasten | -174.461 | -16.239 | -190.700 | 9,3% | |
Saldo | -132.307 | -9.644 | -141.951 | ||
Maatschappelijke ontwikkeling | Baten | 25.171 | 8.643 | 33.814 | 34,3% |
Lasten | -122.266 | -10.593 | -132.859 | 8,7% | |
Saldo | -97.095 | -1.950 | -99.045 | ||
Mobiliteit | Baten | 908 | 205 | 1.114 | 22,6% |
Lasten | -9.041 | 772 | -8.269 | -8,5% | |
Saldo | -8.133 | 977 | -7.156 | ||
Ruimtelijke ontwikkelingen | Baten | 42.416 | 3.542 | 45.959 | 8,4% |
Lasten | -45.088 | -3.235 | -48.323 | 7,2% | |
Saldo | -2.672 | 307 | -2.365 | ||
Wonen | Baten | 4.035 | 0 | 4.035 | 0,0% |
Lasten | -7.739 | 233 | -7.507 | -3,0% | |
Saldo | -3.705 | 233 | -3.472 | ||
Kwaliteit fysieke omgeving | Baten | 48.324 | 624 | 48.948 | 1,3% |
Lasten | -92.754 | -1.698 | -94.451 | 1,8% | |
Saldo | -44.430 | -1.074 | -45.503 | ||
Economische zaken | Baten | 17.099 | 1.342 | 18.441 | 7,8% |
Lasten | -14.991 | -3.331 | -18.322 | 22,2% | |
Saldo | 2.108 | -1.989 | 119 | ||
Overzicht algemene dekkingsmiddelen | Baten | 419.992 | 7.746 | 427.738 | 1,8% |
Lasten | -14.931 | 5.430 | -9.501 | -36,4% | |
Saldo | 405.061 | 13.176 | 418.237 | ||
Overzicht overhead | Baten | 1.599 | 0 | 1.599 | 0,0% |
Lasten | -78.816 | -3.017 | -81.833 | 3,8% | |
Saldo | -77.217 | -3.017 | -80.234 | ||
1 Totaal van baten excl. reservemutaties | 609.685 | 59.843 | 669.528 | 9,8% | |
2 Totaal van lasten excl. reservemutaties | -604.477 | -63.677 | -668.154 | 10,5% | |
3 Saldo van baten en lasten (1-2) | 5.208 | -3.834 | 1.374 |
Programma/Mutaties reserves | Baten en lasten | Begroting na wijziging | Mutaties VJR 2025 | Begroting 2025 na VJR* | Mutatie VJR in % |
---|---|---|---|---|---|
Maatschappelijke ontwikkeling | Baten | 7.495 | -1.070 | 6.425 | -14,3% |
Lasten | -3.126 | -112 | -3.238 | 3,6% | |
Saldo | 4.369 | -1.182 | 3.187 | ||
Mobiliteit | Baten | 455 | -155 | 301 | -34,0% |
Lasten | -3.110 | 0 | -3.110 | 0,0% | |
Saldo | -2.655 | -155 | -2.809 | ||
Ruimtelijke ontwikkelingen | Baten | 14.422 | 6.045 | 20.467 | 41,9% |
Lasten | -24.257 | -7.796 | -32.053 | 32,1% | |
Saldo | -9.836 | -1.751 | -11.587 | ||
Wonen | Baten | 160 | 0 | 160 | 0,1% |
Lasten | -1.138 | 0 | -1.138 | 0,0% | |
Saldo | -979 | 0 | -979 | ||
Kwaliteit fysieke omgeving | Baten | 449 | -5 | 444 | -1,1% |
Lasten | -219 | 0 | -219 | 0,0% | |
Saldo | 230 | -5 | 225 | ||
Economische zaken | Baten | 0 | 1.721 | 1.721 | 0,0% |
Saldo | 0 | 1.721 | 1.721 | ||
Overzicht algemene dekkingsmiddelen | Baten | 16.380 | 1.182 | 17.561 | 7,2% |
Lasten | -1.266 | 0 | -1.266 | 0,0% | |
Saldo | 15.113 | 1.182 | 16.295 | ||
4 Totaal van baten reservemutaties | 39.360 | 7.718 | 47.077 | 19,6% | |
5 Totaal van lasten reservemutaties | -33.117 | -7.908 | -41.025 | ||
6 Resultaat reservemutaties (4-5) | 6.243 | -191 | 6.052 |
7 Totaal van baten incl. reservemutaties (1+4) | 649.044 | 67.561 | 716.605 | 10,4% |
8 Totaal van lasten incl. reservemutaties (2+5) | -637.594 | -71.585 | -709.179 | 11,2% |
9 Gerealiseerd resultaat (7-8) | 11.451 | -4.025 | 7.426 |
* VJR: Voorjaarsrapportage 2025
Toelichting
Hieronder wordt per programma kort toegelicht wat de belangrijkste mutaties zijn als de afwijking 20% of groter is.
Veiligheid
In onze gemeente worden Oekraïense vluchtelingen opgevangen. Hiervoor worden zowel de baten als de lasten van € 28,477 miljoen geraamd. De afrekening met het Rijk vindt plaats op basis van werkelijk gemaakte kosten. Daarnaast heeft onze gemeente in 2025 het penvoerderschap voor het sociaal werk op Schiphol van de gemeente Haarlem overgenomen. Dit houdt in dat Haarlemmermeer de bijdragen van de verschillende participerende partijen (ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV), ministerie van Defensie, Schiphol, gemeente Haarlem en gemeente Haarlemmermeer) samenbrengt om daarmee vervolgens de facturen te voldoen. Dit is in 2025 voor het eerst het geval. De baten en lasten ter grootte van € 1,164 miljoen worden geraamd. Via het programma Sterke Luchthaven worden maatregelen genomen en activiteiten ondernomen in het kader van de publiek-private aanpak van ondermijning op luchthaven Schiphol (landelijke mainportaanpak). Hiervoor worden zowel de baten als de lasten van € 0,701 miljoen geraamd. Het ministerie van JenV stelt hier een specifieke uitkering voor beschikbaar.
Maatschappelijke ontwikkeling
In de Regio Deal MRA West is afgesproken dat Haarlemmermeer de kassiersfunctie verzorgt. Dit betekent dat de rijksbijdrage aan onze gemeente wordt uitbetaald en dat wij de ontvangen middelen conform de gemaakte afspraken toekennen aan de overige partners. Het in 2025 te ontvangen voorschot en de doorbetaling daarvan wordt nu geraamd. Zowel de baten als de lasten bedragen € 6,157 miljoen.
Mobiliteit
Wij zijn voornemens een Zero Emissie Zone in te stellen op Schiphol. De benodigde capaciteit wordt gedekt door Rijksmiddelen uit de tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid (CDOKE). Daarnaast worden de materiële kosten gedekt door een bijdrage van Schiphol. Vanwege een gewijzigde planning van de werkzaamheden stellen we de inzet van deze middelen bij. Zowel bij de baten als de lasten betreft dit in 2025 € 0,205 miljoen.
Economische Zaken
De tijdelijke exploitatie van de panden aan de Saturnusstraat 40-62 en de Diamantlaan 6 te Hoofddorp, met bijbehorende baten en lasten, wordt verlengd tot het moment van inbreng in de te openen grondexploitatie. De exploitatielasten en kapitaallasten worden geraamd. De bijbehorende huuropbrengsten worden ook in de exploitatie opgenomen. Het totale exploitatieresultaat is negatief en wordt ten laste gebracht van de reserve Schaalsprong. Deze onttrekking is verwerkt en toegelicht onder de reservemutaties bij het programma Ruimtelijke ontwikkelingen. De middelen in de reserve Versterking van de (lucht)vrachtketen betreffen geoormerkt geld van de regio dat uitsluitend voor de dekking van goedgekeurde regionale projecten mag worden ingezet ter versterking van de logistieke sector. De projecten worden goedgekeurd door het Amsterdam Logictics Programma (ALP). De lasten van de in 2025 goedgekeurde projecten van € 1,721 miljoen worden geraamd.
Overzicht algemene dekkingsmiddelen
De lagere lasten betreft grotendeels de inzet van stelposten. Het gaat dan om de stelposten voor loon- en prijsstijgingen, de areaalsystematiek en de volumegroei voor de jeugdzorg en Wmo.
Reservemutaties
Mobiliteit
Dit betreft een bijstelling van de onttrekking uit de reserve Dekking afschrijvingslasten in verband met de bijstelling van investeringen.
Ruimtelijke Ontwikkelingen
De hogere onttrekking wordt veroorzaakt doordat in 2024 is besloten (raadsbesluit 11140485) aanvullend krediet van € 4,5 miljoen te autoriseren ten behoeve van PARK21 locatie Park-Evenemententerrein en locatie Recreatieplas. Verder is een krediet van € 0,718 miljoen geautoriseerd ten behoeve van de afronding van het Stadspark (11393368). De kredieten worden gedekt door een bijdrage uit de reserve Ruimtelijke investeringen Haarlemmermeer (RIH). De administratieve verwerking van deze dekking wordt nu geraamd. Het bedrag wordt onttrokken uit de reserve RIH en gestort in de reserve Dekking afschrijvingslasten. Daarnaast wordt het negatief exploitatietekort van Saturnusstraat 40-62 en de Diamantlaan 6 te Hoofddorp ter grootte van € 0,622 miljoen onttrokken aan de reserve Schaalsprong.
De hogere storting betreft de bijdrage vanuit de resere RIH in de reserve Dekking afschrijvingslasten voor PARK21 locatie Park-Evenemententerrein, locatie Recreatieplas en Stadspark van € 5,218 miljoen. Daarnaast storten we vanuit het rentevoordeel op de financiering € 2,4 miljoen in bestemmingsreserve indexatie subsidies woningbouw ter dekking voor toekomstige indexatie in verband met loon- en prijsstijgingen.