3.7 Overige voorstellen
Tabel 11
Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
Gemeenteraadsverkiezingen 2022 | 0 | -75 | 0 | 0 | 0 |
Webcare | 41 | -59 | -59 | 0 | 0 |
Formatie inkomensspecialisten | -846 | -846 | -846 | -846 | -846 |
Coördinatie subsidieverwerving | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Compensatie verhoging OZB sportverenigingen | -120 | -60 | -60 | -60 | -60 |
Programmakosten Stadscentrum Hoofddorp | -70 | -91 | -91 | -91 | 0 |
Reservering Uitvoeringsstrategie schaalsprong wonen | 0 | 0 | 0 | -2.000 | -2.000 |
Energietransitie | 0 | -300 | 0 | 0 | 0 |
Uitvoeringsstrategie schaalsprong wonen | -250 | -250 | 0 | 0 | 0 |
Omgevingswet, opstellen omgevingsplan | 0 | -1.442 | -1.442 | 0 | 0 |
Formatie functioneel adviseur (clustersecretaris) | -80 | -80 | -80 | -80 | -80 |
Totaal - Overige voorstellen | -1.325 | -3.203 | -2.578 | -3.077 | -2.986 |
Bestuur, samenleving en publiekscontact | |||||
---|---|---|---|---|---|
Gemeenteraadsverkiezingen 2022 | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beleidsdoel A Het goed functioneren en faciliteren van formele gemeentelijke organen (gemeenteraad, college van burgemeester en wethouders, burgemeester en rekenkamercommissie). | |||||
0 | -75 | 0 | 0 | 0 | |
Voor de te houden gemeenteraadsverkiezingen in 2022 is voor opkomstbevorderende activiteiten extra budget nodig. De opkomstbevorderende activiteiten zijn nodig om de opkomst bij deze lokale verkiezingen van 35% in 2018 naar circa 50% in 2022 te krijgen. | |||||
Webcare | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beleidsdoel D Wij zijn goed bereikbaar voor inwoners, ondernemers en instellingen en open, deskundig en duidelijk in onze contacten. | |||||
41 | -59 | -59 | 0 | 0 | |
In Voorjaarsrapportage 2020 is incidenteel budget toegekend voor 2020 en 2021 voor webcare als aanvullend communicatiekanaal met inwoners en ondernemers. | |||||
Zorg en werk | |||||
Formatie inkomensspecialisten | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beleidsdoel D Het garanderen van een bestaansminimum voor inwoners die dit tijdelijk niet zelfstandig kunnen. | |||||
-846 | -846 | -846 | -846 | -846 | |
Binnen beleidsdoel D van het programma Werk en inkomen is een structurele mismatch tussen de beschikbare formatie en het werkpakket. In 2020 is een herberekening van de benodigde formatie gemaakt. Op basis van dit capaciteitsonderzoek en een (groeiend) klantenbestand van inmiddels 2.200 en 6.000 aanvragen bijzondere bijstand, komt de structureel benodigde formatie uit op 27,72 fte. De huidige begrote formatie is 16,48 fte. | |||||
Maatschappelijke ontwikkeling | |||||
Coördinatie subsidieverwerving | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beleidsdoel C Inwoners nemen in hun buurt of kern, actief deel aan de samenleving. | |||||
Coördinatie subsidieverwerving | 0 | -26 | -104 | -104 | 0 |
Te ontvangen subsidies door subsidieverwerving | 0 | 26 | 104 | 104 | 0 |
Coördinatie subsidieverwerving | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Eerdere onderzoeken en de verleende subsidies aan andere gemeenten laten zien dat de gemeente Haarlemmermeer kansen laat liggen op het gebied van inkomende subsidies. Met het negatieve meerjarenbeeld en de opgave van de schaalsprong woningbouw waar we voor staan, zien wij de urgentie om verder op zoek te gaan naar alternatieve dekkingsbronnen. In een pilot van twee jaar gaan wij werken met het gecoördineerd oppakken van subsidieverwerving waarbij lonende subsidies in kaart worden gebracht en initiatieven gedeeld met de grote subsidieverstrekkers zodat een in te dienen aanvraag succesvol is. Uitgangspunt is dat de kosten van deze aanpak worden gedekt door extra inkomsten uit subsidies. Na deze pilot wordt geëvalueerd of deze inzet zich heeft terugverdiend en of de gecoördineerde aanpak wordt voorgezet. | |||||
Compensatie verhoging OZB sportverenigingen | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beleidsdoel E Inwoners beschikken over voldoende aantrekkelijke mogelijkheden om te recreëren, bewegen actief en nemen deel aan sport. | |||||
-120 | -60 | -60 | -60 | -60 | |
De onroerendezaakbelastingen (OZB) voor sportverenigingen is als gevolg van hogere grondwaarden in 2020 gemiddeld met ongeveer 33,5% gestegen ten opzichte van 2019. Dit bedrag komt ongeveer op € 60.000. Het is maatschappelijk wenselijk de verhoging van de aanslag OZB van niet-commerciële sportorganisaties vanaf 2020 structureel te compenseren. | |||||
Ruimtelijke ontwikkelingen | |||||
Programmakosten Stadscentrum Hoofddorp | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beleidsdoel B Haarlemmermeer realiseert ruimtelijke projecten die bijdragen aan het maatschappelijk doel. | |||||
-70 | -91 | -91 | -91 | 0 | |
Wij gaan Stadscentrum Hoofddorp verder ontwikkelen naar een aantrekkelijk en levendig stedelijk gebied, met een eigen identiteit. Het wordt de centrale ontmoetingsplek van Hoofddorp, waar haar bezoekers, van binnen en buiten de gemeente, graag willen verblijven. Het samenspel van ontwikkelingen vanuit de markt en investeringen door ons en andere overheden biedt kansen voor het toevoegen van ongeveer 5.000 woningen, versterken van het voorzieningenaanbod en het verbeteren van de openbare ruimte en bereikbaarheid. De sturing behelst de integrale coördinatie van ongeveer 25 deelontwikkelingen en de beleids- en planontwikkeling voor het gebied voor bijvoorbeeld de infrastructuur, de energietransitie en het vernieuwen van de openbare ruimte. Daarnaast organiseren wij overkoepelende communicatie en participatie en verzorgen wij integrale rapportage over de vorderingen. Bovendien zetten wij in op het aantrekken van aanvullende financiering van de gebiedsontwikkeling door derden (subsidies bijvoorbeeld). | |||||
Reservering Uitvoeringsstrategie schaalsprong wonen | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beleidsdoel B Haarlemmermeer realiseert ruimtelijke projecten die bijdragen aan het maatschappelijk doel. | |||||
0 | 0 | 0 | -2.000 | -2.000 | |
In de nota van B&W 'Verkennend onderzoek voor een uitvoeringsstrategie schaalsprong wonen' (2020.0001424) is geconcludeerd, dat willen we de voorziene investeringen om 20.000 woningen te realiseren kunnen dekken, er structureel jaarlijks een bedrag van € 3 miljoen gereserveerd moet worden. Dit naast de inzet van de reserves Grondzaken, Ruimtelijke investeringen Haarlemmermeer en de reserve Schaalsprong. Nu wordt aan extra lasten € 2 miljoen geraamd. Er wordt vanuit gegaan dat gezien de regionale opgave waar wij aan bijdragen, er van derden extra bijdragen ontvangen worden. Deze extra reservering wordt vanaf 2024 geraamd en gestort in de reserve Schaalsprong. In de Uitvoeringsstrategie schaalsprong wonen wordt uitgewerkt waar deze reservering aan besteed wordt en onder welke voorwaarden. Waarbij over de besteding altijd besluitvorming door de raad noodzakelijk is. Deze uitvoeringsstrategie wordt in het tweede halfjaar van 2021 ter behandeling aangeboden aan de raad. | |||||
Energietransitie | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beleidsdoel B Haarlemmermeer realiseert ruimtelijke projecten die bijdragen aan het maatschappelijk doel. | |||||
0 | -300 | 0 | 0 | 0 | |
De landelijke verkiezingen zijn een grote onbekende in de rijksbijdrage van de energietransitie. Het beeld dat uit de huidig bekende verkiezingsprogramma’s ontstaat, is dat de ambitie op het gebied van de energietransitie niet verandert of vermindert, noch grote wijzigingen zullen plaatsvinden met betrekking tot de huidige regierol die aan gemeenten is toegekend. In tegendeel, de hogere ambitie die de Europese Unie heeft vastgesteld kan zijn weerslag hebben op de inspanningen die wij als gemeenten moeten realiseren. Op dit moment is onze ambitie gelijk aan die van het Rijk: in 2050 een CO2-arme energievoorzieningen. Qua uitvoering volgen we slim. Dat betekent dat we de wettelijke taken tijdig proberen uit te voeren, van andere gemeenten leren wat de beste aanpak is en niet investeren in infrastructuur of energievoorzieningen van derden. In het kader van de ombuigingen kiezen wij ervoor om een lagere ambitieniveau te hanteren. Dit doen wij door zoveel mogelijk te temporiseren. | |||||
Uitvoeringsstrategie schaalsprong wonen | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beleidsdoel A De ruimtelijke omgeving is het resultaat van een zorgvuldige afweging om het welzijn van de inwoners, bedrijven, werkenden, bezoekers en recreanten te vergroten. | |||||
-250 | -250 | 0 | 0 | 0 | |
Voor de uitwerking van de Uitvoeringsstrategie schaalsprong wonen is een structureel budget noodzakelijk voor de inzet van een procesmanager, programmasecretaris, planeconoom, planner en extern onderzoek en ondersteuning (nota van B&W 'Verkennend onderzoek voor een uitvoeringsstrategie wonen', 2020.0001424). | |||||
Omgevingswet, opstellen omgevingsplan | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beleidsdoel A De ruimtelijke omgeving is het resultaat van een zorgvuldige afweging om het welzijn van de inwoners, bedrijven, werkenden, bezoekers en recreanten te vergroten. | |||||
0 | -1.442 | -1.442 | 0 | 0 | |
De Omgevingswet brengt een grote stelselwijziging in het omgevingsrecht en een nieuwe manier van werken in de ontwikkeling en het beheer van de fysieke leefomgeving. De reikwijdte van de wet strekt zich uit van strategische visie, gebiedsontwikkeling en beheer tot vergunningverlening, handhaving en toezicht en de bijbehorende (digitale) informatievoorziening en dienstverlening. De impact van de wet is daarmee groot. Er is capaciteit nodig om het omgevingsplan te maken. Dit is een extra taak als gevolg van inwerkingtreding van de Omgevingswet. | |||||
Overzicht overhead | |||||
Formatie functioneel adviseur (clustersecretaris) | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Onderdeel B Management en managementondersteuning primair proces. | |||||
-80 | -80 | -80 | -80 | -80 | |
Gezien de omvang van de uitvoerende teams op de beleidsdoelen Werk en Inkomen van het programma Zorg en werk, het groeiende takenpakket, de toekomstige ontwikkelingen en opgaven, zullen de clustermanager en de uitvoerende teams ondersteund moeten worden door een staflid in de vorm van een clustersecretaris. |