3.7 Overige voorstellen

Tabel 11 

Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2021

2022

2023

2024

2025

Gemeenteraadsverkiezingen 2022

0

-75

0

0

0

Webcare

41

-59

-59

0

0

Formatie inkomensspecialisten

-846

-846

-846

-846

-846

Coördinatie subsidieverwerving

0

0

0

0

0

Compensatie verhoging OZB sportverenigingen

-120

-60

-60

-60

-60

Programmakosten Stadscentrum Hoofddorp

-70

-91

-91

-91

0

Reservering Uitvoeringsstrategie schaalsprong wonen

0

0

0

-2.000

-2.000

Energietransitie

0

-300

0

0

0

Uitvoeringsstrategie schaalsprong wonen

-250

-250

0

0

0

Omgevingswet, opstellen omgevingsplan

0

-1.442

-1.442

0

0

Formatie functioneel adviseur (clustersecretaris)

-80

-80

-80

-80

-80

Totaal - Overige voorstellen

-1.325

-3.203

-2.578

-3.077

-2.986

Bestuur, samenleving en publiekscontact

Gemeenteraadsverkiezingen 2022

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2021

2022

2023

2024

2025

Beleidsdoel A Het goed functioneren en faciliteren van formele gemeentelijke organen (gemeenteraad, college van burgemeester en wethouders, burgemeester en rekenkamercommissie).

0

-75

0

0

0

Voor de te houden gemeenteraadsverkiezingen in 2022 is voor opkomstbevorderende activiteiten extra budget nodig. De opkomstbevorderende activiteiten zijn nodig om de opkomst bij deze lokale verkiezingen van 35% in 2018 naar circa 50% in 2022 te krijgen.

Webcare

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2021

2022

2023

2024

2025

Beleidsdoel D Wij zijn goed bereikbaar voor inwoners, ondernemers en instellingen en open, deskundig en duidelijk in onze contacten.

41

-59

-59

0

0

In Voorjaarsrapportage 2020 is incidenteel budget toegekend voor 2020 en 2021 voor webcare als aanvullend communicatiekanaal met inwoners en ondernemers.
Webcare (Twitter, Facebook, Facebook Messenger en Whatsapp) blijkt met ruim 29.000 berichten in 2020 in een grote behoefte van inwoners en ondernemers te voorzien. Daarnaast blijkt dat gemeentelijke reacties via webcare door vele worden gezien en gedeeld, waardoor het ook een maatschappelijke functie heeft en daardoor draagvlak creëert voor maatregelen en beleid. Ook wordt de via webcare verkregen input meer en meer betrokken bij besluitvorming en beleidsvorming. Webcare is landelijk een onmisbare schakel geworden in de communicatie van gemeenten met inwoners en ondernemers. Het draagt bij aan een betere zichtbaarheid en bereikbaarheid van de gemeente en zo aan de kwaliteit van de dienstverlening en besluitvorming.
Verder is duidelijk geworden dat het een toegevoegde waarde heeft en niet in de plaats van een van de andere communicatiekanalen komt.
De extra lasten worden tot en met 2023 geraamd. Voor de jaren na 2023 wordt onderzocht of de extra kosten van webcare opgevangen kunnen worden binnen de totale lasten van dienstverlening.

Zorg en werk

Formatie inkomensspecialisten

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2021

2022

2023

2024

2025

Beleidsdoel D Het garanderen van een bestaansminimum voor inwoners die dit tijdelijk niet zelfstandig kunnen.

-846

-846

-846

-846

-846

Binnen beleidsdoel D van het programma Werk en inkomen is een structurele mismatch tussen de beschikbare formatie en het werkpakket. In 2020 is een herberekening van de benodigde formatie gemaakt. Op basis van dit capaciteitsonderzoek en een (groeiend) klantenbestand van inmiddels 2.200 en 6.000 aanvragen bijzondere bijstand, komt de structureel benodigde formatie uit op 27,72 fte. De huidige begrote formatie is 16,48 fte.

Maatschappelijke ontwikkeling

Coördinatie subsidieverwerving

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2021

2022

2023

2024

2025

Beleidsdoel C Inwoners nemen in hun buurt of kern, actief deel aan de samenleving.

Coördinatie subsidieverwerving

0

-26

-104

-104

0

Te ontvangen subsidies door subsidieverwerving

0

26

104

104

0

Coördinatie subsidieverwerving

0

0

0

0

0

Eerdere onderzoeken en de verleende subsidies aan andere gemeenten laten zien dat de gemeente Haarlemmermeer kansen laat liggen op het gebied van inkomende subsidies. Met het negatieve meerjarenbeeld en de opgave van de schaalsprong woningbouw waar we voor staan, zien wij de urgentie om verder op zoek te gaan naar alternatieve dekkingsbronnen. In een pilot van twee jaar gaan wij werken met het gecoördineerd oppakken van subsidieverwerving waarbij lonende subsidies in kaart worden gebracht en initiatieven gedeeld met de grote subsidieverstrekkers zodat een in te dienen aanvraag succesvol is. Uitgangspunt is dat de kosten van deze aanpak worden gedekt door extra inkomsten uit subsidies. Na deze pilot wordt geëvalueerd of deze inzet zich heeft terugverdiend en of de gecoördineerde aanpak wordt voorgezet.

Compensatie verhoging OZB sportverenigingen

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2021

2022

2023

2024

2025

Beleidsdoel E Inwoners beschikken over voldoende aantrekkelijke mogelijkheden om te recreëren, bewegen actief en nemen deel aan sport.

-120

-60

-60

-60

-60

De onroerendezaakbelastingen (OZB) voor sportverenigingen is als gevolg van hogere grondwaarden in 2020 gemiddeld met ongeveer 33,5% gestegen ten opzichte van 2019. Dit bedrag komt ongeveer op € 60.000. Het is maatschappelijk wenselijk de verhoging van de aanslag OZB van niet-commerciële sportorganisaties vanaf 2020 structureel te compenseren.

Ruimtelijke ontwikkelingen

Programmakosten Stadscentrum Hoofddorp

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2021

2022

2023

2024

2025

Beleidsdoel B Haarlemmermeer realiseert ruimtelijke projecten die bijdragen aan het maatschappelijk doel.

-70

-91

-91

-91

0

Wij gaan Stadscentrum Hoofddorp verder ontwikkelen naar een aantrekkelijk en levendig stedelijk gebied, met een eigen identiteit. Het wordt de centrale ontmoetingsplek van Hoofddorp, waar haar bezoekers, van binnen en buiten de gemeente, graag willen verblijven. Het samenspel van ontwikkelingen vanuit de markt en investeringen door ons en andere overheden biedt kansen voor het toevoegen van ongeveer 5.000 woningen, versterken van het voorzieningenaanbod en het verbeteren van de openbare ruimte en bereikbaarheid. De sturing behelst de integrale coördinatie van ongeveer 25 deelontwikkelingen en de beleids- en planontwikkeling voor het gebied voor bijvoorbeeld de infrastructuur, de energietransitie en het vernieuwen van de openbare ruimte. Daarnaast organiseren wij overkoepelende communicatie en participatie en verzorgen wij integrale rapportage over de vorderingen. Bovendien zetten wij in op het aantrekken van aanvullende financiering van de gebiedsontwikkeling door derden (subsidies bijvoorbeeld).
Omdat het programma zich bezig houdt met beleids- en planontwikkeling voor het gehele programmagebied (zoals infrastructuur, de energietransitie en het vernieuwen van de openbare ruimte) en ruimtelijke projecten zoals grondexploitaties en anterieure overeenkomsten komt 50% van de programmakosten ten laste van de algemene middelen. De andere 50% wordt gedekt vanuit de reserve Grondzaken en wordt verwerkt in het tussentijds Meerjarenperspectief Grondzaken 2021.

Reservering Uitvoeringsstrategie schaalsprong wonen

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2021

2022

2023

2024

2025

Beleidsdoel B Haarlemmermeer realiseert ruimtelijke projecten die bijdragen aan het maatschappelijk doel.

0

0

0

-2.000

-2.000

In de nota van B&W 'Verkennend onderzoek voor een uitvoeringsstrategie schaalsprong wonen' (2020.0001424) is geconcludeerd, dat willen we de voorziene investeringen om 20.000 woningen te realiseren kunnen dekken, er structureel jaarlijks een bedrag van € 3 miljoen gereserveerd moet worden. Dit naast de inzet van de reserves Grondzaken, Ruimtelijke investeringen Haarlemmermeer en de reserve Schaalsprong. Nu wordt aan extra lasten € 2 miljoen geraamd. Er wordt vanuit gegaan dat gezien de regionale opgave waar wij aan bijdragen, er van derden extra bijdragen ontvangen worden. Deze extra reservering wordt vanaf 2024 geraamd en gestort in de reserve Schaalsprong. In de Uitvoeringsstrategie schaalsprong wonen wordt uitgewerkt waar deze reservering aan besteed wordt en onder welke voorwaarden. Waarbij over de besteding altijd besluitvorming door de raad noodzakelijk is. Deze uitvoeringsstrategie wordt in het tweede halfjaar van 2021 ter behandeling aangeboden aan de raad.

Energietransitie

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2021

2022

2023

2024

2025

Beleidsdoel B Haarlemmermeer realiseert ruimtelijke projecten die bijdragen aan het maatschappelijk doel.

0

-300

0

0

0

De landelijke verkiezingen zijn een grote onbekende in de rijksbijdrage van de energietransitie. Het beeld dat uit de huidig bekende verkiezingsprogramma’s ontstaat, is dat de ambitie op het gebied van de energietransitie niet verandert of vermindert, noch grote wijzigingen zullen plaatsvinden met betrekking tot de huidige regierol die aan gemeenten is toegekend. In tegendeel, de hogere ambitie die de Europese Unie heeft vastgesteld kan zijn weerslag hebben op de inspanningen die wij als gemeenten moeten realiseren. Op dit moment is onze ambitie gelijk aan die van het Rijk: in 2050 een CO2-arme energievoorzieningen. Qua uitvoering volgen we slim. Dat betekent dat we de wettelijke taken tijdig proberen uit te voeren, van andere gemeenten leren wat de beste aanpak is en niet investeren in infrastructuur of energievoorzieningen van derden. In het kader van de ombuigingen kiezen wij ervoor om een lagere ambitieniveau te hanteren. Dit doen wij door zoveel mogelijk te temporiseren.

Het Programma energietransitie heeft op dit moment alleen incidentele middelen tot 2022. Door te temporiseren verwachten we eind 2021 een budget van circa € 300.000 over te houden die we in 2022 kunnen inzetten. Daarnaast is voor 2022 nog aanvullend € 300.000 nodig om uitvoering te kunnen geven aan de wettelijk verplichte beleidstrajecten en projecten uit het programma. Vanaf dan zijn er geen middelen meer beschikbaar om invulling te geven aan de wettelijke taken en taken die noodzakelijkerwijs voortkomen uit vastgesteld beleid. Met de kennis van nu verwachten we vanaf 2023 een jaarlijks budget nodig te hebben van € 1,1 miljoen. Er lopen vanuit VNG en G40 verschillende lobbytrajecten richting het Rijk om te zorgen dat er voldoende dekking gaat komen. Hier zal het komend jaar blijvend op moeten worden ingezet. Mogelijk is eind dit jaar meer zicht op eventuele middelen vanuit het Rijk.

Uitvoeringsstrategie schaalsprong wonen

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2021

2022

2023

2024

2025

Beleidsdoel A De ruimtelijke omgeving is het resultaat van een zorgvuldige afweging om het welzijn van de inwoners, bedrijven, werkenden, bezoekers en recreanten te vergroten.

-250

-250

0

0

0

Voor de uitwerking van de Uitvoeringsstrategie schaalsprong wonen is een structureel budget noodzakelijk voor de inzet van een procesmanager, programmasecretaris, planeconoom, planner en extern onderzoek en ondersteuning (nota van B&W 'Verkennend onderzoek voor een uitvoeringsstrategie wonen', 2020.0001424).

Omgevingswet, opstellen omgevingsplan

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2021

2022

2023

2024

2025

Beleidsdoel A De ruimtelijke omgeving is het resultaat van een zorgvuldige afweging om het welzijn van de inwoners, bedrijven, werkenden, bezoekers en recreanten te vergroten.

0

-1.442

-1.442

0

0

De Omgevingswet brengt een grote stelselwijziging in het omgevingsrecht en een nieuwe manier van werken in de ontwikkeling en het beheer van de fysieke leefomgeving. De reikwijdte van de wet strekt zich uit van strategische visie, gebiedsontwikkeling en beheer tot vergunningverlening, handhaving en toezicht en de bijbehorende (digitale) informatievoorziening en dienstverlening. De impact van de wet is daarmee groot. Er is capaciteit nodig om het omgevingsplan te maken. Dit is een extra taak als gevolg van inwerkingtreding van de Omgevingswet.

Voor 2022 en 2023 is € 1.442.000 benodigd. In het kader van de strategische heroriëntatie betreft deze aanvraag geen aanvraag voor drie jaar. De aanvraag is voor het jaar 2022 om zo met een aantal gebieden te kunnen starten. De aanvraag wordt ook gedaan voor het jaar 2023, maar daarvoor geldt dat het tempo en planning van het Haarlemmermeerse omgevingsplan gewijzigd kan worden.

Overzicht overhead

Formatie functioneel adviseur (clustersecretaris)

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2021

2022

2023

2024

2025

Onderdeel B Management en managementondersteuning primair proces.

-80

-80

-80

-80

-80

Gezien de omvang van de uitvoerende teams op de beleidsdoelen Werk en Inkomen van het programma Zorg en werk, het groeiende takenpakket, de toekomstige ontwikkelingen en opgaven, zullen de clustermanager en de uitvoerende teams ondersteund moeten worden door een staflid in de vorm van een clustersecretaris.