3.6 Coronamaatregelen
Tabel 10
Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
Burgerlijke stand: aantallen huwelijken en geregistreerd partnerschappen | -80 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afgifte paspoorten en rijbewijzen | -137 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Regeling Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten | -339 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Schuldhulpverlening | -159 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toename bijzondere bijstand | -55 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Re-integratie bijstandsgerechtigden | -252 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Huurcompensatieregelingen sportverenigingen en huurders gemeentelijk vastgoed | -2.672 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Compensatie coronamaatregelen via gemeentefonds | 3.950 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval stelpost compensatie coronamaatregelen | 1.170 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toeristenbelasting 2021 | -8.950 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Parkeeropbrengsten | -700 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Extra taken door coronacrisis | -424 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal - Coronamaatregelen | -8.647 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het geprognosticeerde nadeel wordt vooral veroorzaakt door de lagere toeristenbelasting en parkeeropbrengsten. Door het Rijk is toegezegd dat inkomstenderving als gevolg van de coronacrisis wordt gecompenseerd. Net als in 2020 zal de compensatie van de inkomstenderving op basis van de realisatiecijfers gebeuren. In 2021 volgt de afrekening over 2020 waarschijnlijk in de septembercirculaire gemeentefonds. De compensatie voor 2021 zal waarschijnlijk in 2022 ontvangen worden. In een volgend P&C-product en in brieven over de circulaires gemeentefonds wordt de raad geïnformeerd over de van het Rijk ontvangen compensatie.
De nu verwerkte mutaties zijn gebaseerd op de bekende informatie per eind maart 2021. Indien het noodzakelijk is om extra ondersteuning te bieden aan onze inwoners, ondernemers en instellingen dan worden hier voorstellen voor gedaan. Mocht hiervoor meer budget nodig zijn dan de gemeente ontvangt als compensatie van het Rijk, dan kunnen de extra incidentele lasten worden gedekt uit de Algemene dekkingsreserve.
Bestuur, samenleving en publiekscontact | |||||
---|---|---|---|---|---|
Burgerlijke stand: aantallen huwelijken en geregistreerd partnerschappen | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beleidsdoel E Wij beheren betrouwbare basisregistraties en leveren diensten en producten van burgerzaken en de burgerlijke stand. | |||||
-80 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
De coronacrisis is ook dit jaar van invloed op de dienstverlening rond de producten van de Burgerlijke stand. Alhoewel rekening wordt gehouden met een herstel in de tweede helft van het jaar zullen de geprognosticeerde aantallen huwelijken en geregistreerd partnerschappen niet worden gehaald. Dit geldt ook voor uittreksels en verklaringen. Hier staat tegenover dat de coronamaatregelen tot gevolg hebben dat per geleverde dienst meer tijd besteed wordt dan geraamd. Dit leidt voor 2021 wel tot lagere baten maar naar verwachting niet tot lagere personele kosten. | |||||
Afgifte paspoorten en rijbewijzen | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beleidsdoel E Wij beheren betrouwbare basisregistraties en leveren diensten en producten van burgerzaken en de burgerlijke stand. | |||||
-137 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ondanks de positieve vooruitzichten voor de bestrijding van het coronavirus en de daaraan gerelateerde versoepelingen voor reizen is de verwachting dat er in 2021 minder aanvragen voor reisdocumenten zullen zijn dan geprognosticeerd. Ook het aantal aanvragen voor een rijbewijs zal lager uitvallen. | |||||
Zorg en werk | |||||
Regeling Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beleidsdoel D Het garanderen van een bestaansminimum voor inwoners die dit tijdelijk niet zelfstandig kunnen. | |||||
-339 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ter compensatie van de gevolgen van de coronamaatregelen heeft het Rijk de regeling Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK) ingevoerd. De TONK is bedoeld voor huishoudens die door de huidige omstandigheden te maken hebben met een onvoorzienbare en onvermijdelijke terugval in hun inkomen, en die daardoor noodzakelijke woonlasten niet meer kunnen voldoen en waarvoor andere regelingen niet of onvoldoende soelaas bieden. | |||||
Schuldhulpverlening | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beleidsdoel D Het garanderen van een bestaansminimum voor inwoners die dit tijdelijk niet zelfstandig kunnen. | |||||
-159 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
We verwachten een toename van het aantal klanten in 2021 als gevolg van de coronacrisis. De wet gemeentelijke schuldhulpverlening is gewijzigd per 1 januari 2021, waardoor we meer signalen krijgen van mensen met betalingsachterstanden. | |||||
Re-integratie bijstandsgerechtigden | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beleidsdoel C Onze inwoners zijn economisch zelfstandig; werk boven uitkering. | |||||
-252 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Wij verwachten extra instroom ten gevolge van corona in de bijstand, waardoor extra budget nodig is om mensen te ondersteunen naar een opleiding of (ander) werk. | |||||
Maatschappelijke ontwikkeling | |||||
Huurcompensatieregelingen sportverenigingen en huurders gemeentelijk vastgoed | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beleidsdoel C Inwoners nemen in hun buurt of kern, actief deel aan de samenleving. | |||||
-2.672 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
In verband met de coronacrisis zijn de huurcompensatieregelingen voor sportverenigingen en huurders van gemeentelijk vastgoed verlengd tot eind 2021 (nota B&W 2021.0000635). | |||||
Overzicht algemene dekkingsmiddelen | |||||
Compensatie coronamaatregelen via gemeentefonds | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Onderdeel B Gemeentefonds. | |||||
Compensatie coronamaatregelen decembercirculaire | 2.407 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Compensatie extra kosten verkiezingen | -184 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Compensatie coronamaatregelen maartbrief BZK | 1.727 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Compensatie coronamaatregelen via gemeentefonds | 3.950 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ter compensatie van de coronamaatregelen is voor 2021 via de decembercirculaire 2020 door het Rijk € 2.407.000 beschikbaar gesteld. Dit betreft voor € 184.000 compensatie voor de extra kosten voor de verkiezingen van de Tweede Kamer. Dit bedrag wordt toegevoegd aan het betreffende budget. Het restantbedrag van de compensatie van € 2.223.000 wordt nu ingezet ter dekking van de extra lasten als gevolg van de coronacrisis. De raad is hierover geïnformeerd in de brief van 14 januari 2021 (X.2020.07188) over de uitkomsten van de decembercirculaire 2020. | |||||
Vrijval stelpost compensatie coronamaatregelen | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Onderdeel B Gemeentefonds. | |||||
1.170 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Naar aanleiding van de septembercirculaire gemeentefonds 2020 is een stelpost ingesteld ter dekking van de uitgaven voor coronamaatregelen in 2021. Dit betreft het incidenteel schrappen van de opschalingskorting door het Kabinet. De raad is hierover geïnformeerd in de brief van 29 september 2020 (X.2020.04268). Gezien de nu geraamde lasten als gevolg van de coronacrisis valt deze stelpost vrij. | |||||
Toeristenbelasting 2021 | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Onderdeel A Belastingen (OZB, parkeren, toeristenbelasting, precariobelasting). | |||||
-8.950 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
De verwachting is dat het aantal hotelovernachtingen in 2021 lager wordt als gevolg van de coronamaatregelen. Veel zakelijke bijeenkomsten en evenementen worden afgezegd en ook toeristen maken de keus om vakanties uit te stellen. Vooralsnog gaan we ervan uit dat de omzet van de hotels met gemiddeld 70% afneemt. Bij de Najaarsrapportage 2021 wordt de prognose bijgesteld op basis van de dan bekende informatie. | |||||
Parkeeropbrengsten | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Onderdeel A Belastingen (OZB, parkeren, toeristenbelasting, precariobelasting). | |||||
-700 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Als gevolg van de coronamaatregelen zijn de parkeeropbrengsten over 2021 lager. Omdat het lastig is te voorspellen hoe de coronacrisis zich verder ontwikkeld, worden op basis van de ervaringen van vorig jaar de parkeeropbrengsten verlaagd. | |||||
Extra taken door coronacrisis | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Onderdeel D Onvoorzien/saldo kostenplaatsen. | |||||
-424 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Door de coronacrisis zijn er bij onze gemeente extra taken om uit te voeren. Voor een deel kan dit opgevangen worden binnen de beschikbare formatie, voor een deel is dat niet mogelijk. Geïnventariseerd is welke taken voor het jaar 2021 niet binnen de huidige formatie of middelen zijn uit te voeren. Dit betreft capaciteit voor toezicht en handhaving, afhandelen subsidieaanvragen, inzet voor de VRK en ondersteuning stuurgroep en taskforce. |