3.4 Autonome ontwikkelingen

Tabel 8 

Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2021

2022

2023

2024

2025

Afname leges rijbewijzen 2022-2025

0

-10

-9

-8

-7

Aanpassing FLO-bijdrage Veiligheidsregio Kennemerland

-72

-64

-65

-61

-64

Persoonsgebonden budgetten (PGB's)

-450

-450

-450

-450

-450

Jeugdzorg zonder verblijf

-2.758

-6.469

-6.469

-6.469

-6.469

Jeugdzorg met verblijf

-2.033

-2.033

-2.033

-2.033

-2.033

Wet maatschappelijke ondersteuning

-1.232

-1.424

-1.424

-1.424

-1.424

Beleidswijziging hulp bij huishouden

0

-174

-174

-174

-174

Herwaardering functie medewerkers uitkeringsadministratie

-35

-35

-35

-35

-35

Inzet middelen huisvesting kwetsbare groepen

-50

0

0

0

0

Boekwaardeverlaging Sarabande 7a te Nieuw-Vennep

-113

0

0

0

0

Software aansluiting landelijk Omgevingsloket

0

-45

-45

-30

-30

Resultaat anterieure overeenkomsten De Monarch en Bauhaus

-263

0

0

0

0

Straatreiniging

-358

-358

-358

-358

-358

Areaaluitbreiding fysieke omgeving

-661

-661

-661

-661

-661

Uitvoeringsovereenkomst Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied

-147

-147

-147

-147

-147

Herberekening kostendekkendheid riolering

-9

-155

-155

171

13

Uitkeringen gemeentefonds

-5

-17

-574

-574

-574

Toeristenbelasting

0

0

-3.000

-3.000

-3.000

Parkeeropbrengsten garage naast raadhuis en Apriscoterrein

-410

0

0

0

0

Dividend

-192

-35

0

0

0

Omzetting krediet IT-voorzieningen naar exploitatie

-2.003

-1.073

-582

-336

-336

Continuïteit IT-basisvoorzieningen

-176

-176

-176

-176

-176

Totaal - Autonome ontwikkelingen

-10.966

-13.326

-16.356

-15.764

-15.923

Zorg en werk

Persoonsgebonden budgetten (PGB's)

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2021

2022

2023

2024

2025

Beleidsdoel A Inwoners ontvangen zorg en ondersteuning thuis.

-450

-450

-450

-450

-450

De uitgaven voor PGB's nemen sinds 2019 toe. Op basis van de realisatie in 2020 zijn de budgetten voor PGB Wmo en PGB Jeugdzorg onvoldoende om de uitgaven te dekken. Bij de PGB's Jeugdzorg wordt dit veroorzaakt, doordat meerdere kinderen dure vormen van zorg ontvangen. Tevens zijn PGB's toegekend voor producten die niet zijn ingekocht als zorg in natura, zoals vaktherapie. Voor de PGB's Wmo is de stijging te verklaren door een toename van de inzet op huishoudelijke hulp na invoering van het abonnementstarief, dure vormen van zorg en ruime PGB budgetten voor informele zorg.

Jeugdzorg zonder verblijf

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2021

2022

2023

2024

2025

Beleidsdoel A Inwoners ontvangen zorg en ondersteuning thuis.

Jeugdzorg zonder verblijf

-6.108

-6.469

-6.469

-6.469

-6.469

Extra middelen jeugdzorg via algemene uitkering

3.350

0

0

0

0

Jeugdzorg zonder verblijf

-2.758

-6.469

-6.469

-6.469

-6.469

In de Najaarsrapportage 2020 is aangegeven dat de vraag naar zorg, met name die van behandeling Jeugd en JGGZ zonder verblijf, verder toeneemt. Na de eerste twee maanden in 2021 zien we wederom een stijging, vooral bij de Jeugd GGZ, maar ook de andere vormen van jeugdzorg nemen verder toe. In lijn met de landelijke ontwikkelingen, zien we dat de doelgroep steeds complexer wordt en daarmee de intensiteit en duur van behandeling toeneemt. Er zijn niet alleen meer kinderen die zorg krijgen, maar er wordt ook zwaardere zorg en intensievere begeleiding ingezet.

Daarnaast stijgen tarieven meer dan de op basis van het CEP geraamde indexatie. Per 1 juli 2021 zal de aanbesteding van de gecertificeerde instellingen (GI's) afgerond moeten zijn. De huidige gecontracteerde GI's geven sinds 2019 aan dat de lopende tarieven hun kosten niet voldoende dekken. Nader onderzoek heeft uitgewezen dat wij per traject 23% tot 43% minder betalen dan omliggende gemeenten en dat de GI's realistische tarieven opvoeren. De prognose is dat de kosten met ruim 30% zullen stijgen. In 2020 heeft één van de GI's een Early Warning afgegeven bij de accounthoudende regio Amsterdam in verband met dreigende discontinuïteit. Het instrument Early Warning is (door VNG, Rijk en brancheorganisaties) ontwikkeld om tijdig een verslechterende financiële positie te herkennen en deze met de gemeenten die de betreffende GI hebben ingekocht, te bespreken. Er is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de jeugdzorgregio's, waaronder die van Haarlemmermeer, om deze GI in bedrijf te houden.

Het Rijk en VNG hebben op 22 april afspraken gemaakt over extra middelen en maatregelen voor de actuele problematiek van de jeugdzorg in 2021. Via de algemene uitkering ontvangen de gemeenten eenmalig € 493 miljoen. Het aandeel van Haarlemmermeer is berekend op € 3,35 miljoen. Dit bedrag wordt vooruitlopend op de meicirculaire gemeentefonds 2021 geraamd.

Jeugdzorg met verblijf

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2021

2022

2023

2024

2025

Beleidsdoel B Inwoners ontvangen zorg en ondersteuning met verblijf.

-2.033

-2.033

-2.033

-2.033

-2.033

De vraag naar Jeugdzorg met verblijf neemt toe. In lijn met de landelijke ontwikkelingen, zien we dat de doelgroep steeds complexer wordt en daarmee de intensiteit en duur van verblijf toeneemt. Daarnaast zien we dat de uitstroom stagneert, doordat er wachtlijsten zijn voor beschermd wonen en het dus lastig is om geschikte plekken te vinden.

Wet maatschappelijke ondersteuning

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2021

2022

2023

2024

2025

Beleidsdoel A Inwoners ontvangen zorg en ondersteuning thuis.

-1.232

-1.424

-1.424

-1.424

-1.424

De instroom in de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) blijft toenemen en doet zich vooral voor binnen de categorieën hulp bij het huishouden, vervoer, woningaanpassingen en begeleiding. Op het gebied van de Wmo zijn er drie ontwikkelingen die zorgen voor een volumestijging: de invoering van het abonnementstarief, krapte op de woningmarkt en extramuralisering. Per 1 juli 2021 hebben aanbieders, voor het eerst sinds drie jaar, de mogelijkheid om de tarieven te indexeren. Gezien de Algemene Maatregel van Bestuur die aangeeft dat reële tarieven binnen de Wmo gehanteerd moeten worden en de CAO ontwikkelingen van de afgelopen drie jaar, wordt met een prijsstijging rekening gehouden. In 2021 gaan we daarnaast uit van een incidenteel voordeel binnen de Wmo, doordat het vraagafhankelijk vervoer minder ingezet wordt als gevolg van de coronamaatregelen.

Beleidswijziging hulp bij huishouden

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2021

2022

2023

2024

2025

Beleidsdoel A Inwoners ontvangen zorg en ondersteuning thuis.

0

-174

-174

-174

-174

Vanwege een beleidswijziging ten aanzien van hulp bij het huishouden (HbH) (nota van B&W 2021.0000475) is de verwachting dat de kosten toenemen omdat de tariefstructuur en het urensysteem van de Wmo afwijkt van de te migreren regelingen.

Maatschappelijke ontwikkeling

Boekwaardeverlaging Sarabande 7a te Nieuw-Vennep

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2021

2022

2023

2024

2025

Beleidsdoel B Onze jonge inwoners ronden een opleiding af die past bij hun mogelijkheden en ontwikkelen maximaal hun talent.

-113

0

0

0

0

Er is een aanzienlijk tekort aan geschikte huurwoningen in Haarlemmermeer. Landelijk is eind 2018 een pilot Flexwonen gestart door het Rijk. Wij zijn hiervan één van de deelnemers. Met deze pilot is het mogelijk om tijdelijke huisvesting te stimuleren en op relatief korte termijn invulling te geven aan het realiseren van tijdelijke woonunits. Er zijn al tijdelijke woonlocaties in Hoofddorp. Hieraan voegen we de locatie Oosterdreef en Sarabande 7a in Nieuw-Vennep toe (nota van B&W 2021.0000967). Sarabande 7a dient getransformeerd te worden van schoolgebouw tot woningen. Omdat de bestemming van het vastgoed wijzigt van een maatschappelijke functie (school) naar een bedrijfseconomische functie (woningen) en er naar verwachting sprake is van een duurzaam lagere marktwaarde ten opzichte van de boekwaarde, moet de boekwaarde worden verlaagd. Dit is voorgeschreven in de wet- en regelgeving van het BBV.

Ruimtelijke ontwikkelingen

Resultaat anterieure overeenkomsten De Monarch en Bauhaus

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2021

2022

2023

2024

2025

Beleidsdoel A De ruimtelijke omgeving is het resultaat van een zorgvuldige afweging om het welzijn van de inwoners, bedrijven, werkenden, bezoekers en recreanten te vergroten.

Nieuwbouwproject De Monarch

-150

0

0

0

0

Bauhaus

-113

0

0

0

0

Resultaat anterieure overeenkomsten De Monarch en Bauhaus

-263

0

0

0

0

Nieuwbouwproject De Monarch in Hoofddorp is een langlopend complex proces waar extra personele inzet nodig was vanwege onderhandelingen met de ontwikkelaar over het aantal woningen in het middensegment en de uit te voeren werkzaamheden. Ook zijn extra gesprekken gevoerd met wijkraden, bewoners en de schoolleiding van KSH en zijn er extra kosten gemaakt voor de verkeersveiligheid voor schoolkinderen en bezoekers van Het Spectrum. Daarnaast was sprake van een bestemmingsplanprocedure met zienswijze en aangetekend beroep. Het project wordt afgesloten met een tekort van € 150.000.
Onderzoeken en overleggen met de ontwikkelaar van Bauhaus in Cruquius, met name om te komen tot een sluitende parkeer- en verkeersoplossing, hebben veel tijd gekost. Vervolgens bleek het project te veel effect te hebben op de Natura 2000-gebieden. Het project is daarom begin 2020 op een laag pitje gezet vanwege het gebrek aan uitzicht op een oplossing voor dit probleem. Dit heeft geleid tot een brief in november 2020 waarin wij de ontwikkelaar hebben gemeld dat wij onze ambtelijke inzet staken. Dit op een moment waarop nog geen anterieure overeenkomst was opgesteld en ondertekend, waardoor € 113.000 aan kosten niet verhaald kunnen worden.

Kwaliteit fysieke omgeving

Straatreiniging

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2021

2022

2023

2024

2025

Beleidsdoel D Gemeentelijke wegen, straten en pleinen zijn goed begaanbaar, schoon en veilig.

-358

-358

-358

-358

-358

De werkzaamheden die betrekking hebben op straatreiniging moesten opnieuw worden aanbesteed. Vanaf 2021 geldt het nieuwe contract. Het contract is duurder omdat bij het oude contract geen sprake was van indexering voor loon- en prijsstijgingen. In het nieuwe contract is de gemiste indexering voor loon- en prijsstijgingen in de afgelopen jaren verrekend. De hogere kosten worden voor 50% ten laste van de taak riolering gebracht en gedekt door de rioolheffing en de voorziening tariefsegalisatie onderhoud riolering.

Areaaluitbreiding fysieke omgeving

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2021

2022

2023

2024

2025

Beleidsdoel D Gemeentelijke wegen, straten en pleinen zijn goed begaanbaar, schoon en veilig.

-661

-661

-661

-661

-661

Als gevolg van diverse areaaluitbreidingen waaronder de omlegging A9 Badhoevedorp, de Ecoweg te Liede Noord en Poort 5 te Vijfhuizen wordt het te onderhouden areaal groter.

Uitvoeringsovereenkomst Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2021

2022

2023

2024

2025

Beleidsdoel E Haarlemmermeer biedt een gezond leefklimaat.

-147

-147

-147

-147

-147

De bijdrage aan de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD NZKG) voor 2021 is voor de uitvoeringsovereenkomst 2021 (UVO) geraamd op € 8,5 miljoen. Ten opzichte van de huidige begroting is dit een verhoging van € 147.000.
Deze stijging wordt veroorzaakt door de gewijzigde wet- en regelgeving en gestegen aantal adviesaanvragen - met name binnen programma's Milieu, Bodem en Bouw.

Herberekening kostendekkendheid riolering

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2021

2022

2023

2024

2025

Beleidsdoel C Zorgen voor een adequaat beheer in de openbare ruimte van grondwater, hemelwater en afvalwater.

-9

-155

-155

171

13

Het beheer en onderhoud van de riolering wordt kostendekkend geraamd. Met name als gevolg van een wijziging op de kapitaallasten door de bijstelling van het investeringsplan, de verlaging van de rekenrente en straatreiniging kunnen er minder lasten worden doorberekend aan riolering voor de jaren 2021, 2022 en 2023. Vanaf 2024 neemt de onttrekking aan de voorziening toe. Om de kostendekkendheid op 100% te houden moet de onttrekking aan de voorziening riolering bijgesteld worden.

Overzicht algemene dekkingsmiddelen

Uitkeringen gemeentefonds

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2021

2022

2023

2024

2025

Onderdeel B Gemeentefonds.

Decembercirculaire gemeentefonds

3

0

0

0

0

Taakmutaties decembercirculaire

-8

-17

-19

-19

-19

Herijking verdeling gemeentefonds

0

0

-555

-555

-555

Uitkeringen gemeentefonds

-5

-17

-574

-574

-574

De effecten van de decembercirculaire 2020 worden nu verwerkt. Via een brief van 14 januari 2021 (X.2020.07188) is de gemeenteraad geïnformeerd over de financiële uitkomsten van deze circulaire.
Op 2 februari 2021 is door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een indicatie gegeven van de herverdeeleffecten van de herijking van de verdeling van het gemeentefonds met ingang van het uitkeringsjaar 2023. De gemeenteraad is hierover geïnformeerd per brief van 10 februari 2021 (X.2021.00937).

Toeristenbelasting

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2021

2022

2023

2024

2025

Onderdeel A Belastingen (OZB, parkeren, toeristenbelasting, precariobelasting).

0

0

-3.000

-3.000

-3.000

In het meerjarenbeeld is vanaf 2023 rekening gehouden met een stijging van de opbrengsten uit de toeristenbelasting als gevolg van een geraamde toename van het aantal hotelkamers. Deze toename was gebaseerd op de ingediende plannen voordat de coronacrisis een feit was. Omdat het nu hoogst onzeker is of de ingediende plannen doorgaan en het feit dat een aantal hotels afgelopen jaar failliet is gegaan, wordt nu geen rekening meer gehouden met de stijging van de opbrengsten.

Parkeeropbrengsten garage naast raadhuis en Apriscoterrein

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2021

2022

2023

2024

2025

Onderdeel A Belastingen (OZB, parkeren, toeristenbelasting, precariobelasting).

Parkeeropbrengsten garage naast raadhuis

-485

0

0

0

0

Parkeeropbrengsten Apriscoterrein

225

0

0

0

0

Vergoeding gebruik Aprioscoterrein

-150

0

0

0

0

Parkeeropbrengsten garage naast raadhuis en Apriscoterrein

-410

0

0

0

0

Als gevolg van de sloop van de garage naast het raadhuis dalen de parkeeropbrengsten voor 2021. Tegelijkertijd blijft het Apriscoterrein langer open dan aanvankelijk gedacht, hierdoor stijgen de parkeeropbrengsten voor 2021. Een deel van deze parkeeropbrengsten moet als vergoeding worden betaald aan de eigenaar van het Apriscoterrein.

Dividend

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2021

2022

2023

2024

2025

Onderdeel C Financiering/bespaarde rente/dividend.

Dividend BNG Bank

-157

0

0

0

0

Dividend Polanenpark

-35

-35

0

0

0

Dividend

-192

-35

0

0

0

De dividendinkomsten over de aandelen BNG Bank zijn voor het jaar 2021 naar beneden bijgesteld op basis van ontvangen informatie van de BNG Bank over het uit te betalen dividend 2020. Het dividend over de aandelen Polanenpark B.V. voor 2021 en 2022 is met € 35.000 naar beneden bijgesteld.

Overzicht overhead

Omzetting krediet IT-voorzieningen naar exploitatie

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2021

2022

2023

2024

2025

Onderdeel C Informatievoorziening en automatisering.

Exploitatiebudget vervangen software

-990

-505

-315

-315

-315

Exploitatiebudget Digitale Dienstverlening

-1.150

-1.100

-1.100

-1.100

-1.100

Vrijval kapitaallasten

137

532

833

1.080

1.080

Omzetting krediet IT-voorzieningen naar exploitatie

-2.003

-1.073

-582

-336

-336

In de afgelopen jaren heeft een verschuiving in de ICT-markt plaatsgevonden, waardoor steeds meer IT-voorzieningen als een dienst of abonnement worden aangeboden en afgenomen. De vervanging van dergelijke Software-as-a-Service (SaaS) mag op basis van het BBV - in tegenstelling tot traditionele softwareproducten - niet worden geactiveerd, omdat er geen sprake is van in eigendom krijgen van de software. In de komende jaren wordt een toename van dergelijke omzettingen van dekking verwacht. Om op de juiste wijze met deze marktontwikkeling om te gaan, heeft een evaluatie van de geraamde kredieten in het investeringsplan plaatsgevonden. Een deel van deze middelen moet, om aan de BBV wet- en regelgeving te voldoen, worden omgezet naar (jaarlijks) exploitatiebudget. Hier staan lagere kapitaallasten tegenover.

Continuïteit IT-basisvoorzieningen

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2021

2022

2023

2024

2025

Onderdeel C Informatievoorziening en automatisering.

-176

-176

-176

-176

-176

Wereldwijd en binnen de Nederlandse overheid laten de ICT-kosten een stijgende trend zien. Hiervoor zijn diverse oorzaken, zoals de marktomstandigheden, ontwikkelingen zoals de Cloud en ‘Software-as-a-Service’ en de toenemende mate van digitalisering. Daarnaast heeft de coronacrisis ertoe geleid dat wij sinds voorgaand jaar nagenoeg volledig digitaal (thuis)werken. Hierdoor waren extra softwarelicenties benodigd, zoals vermeld in de Najaarsrapportage 2020. De kosten die hieruit voorvloeien hebben een structureel karakter, in de vorm van jaarlijkse onderhoudscontracten en abonnementen (zoals Office 365). In de Najaarsrapportage 2018 en de Voorjaarsrapportage 2019 is al gemeld dat voor de komende jaren een aanzienlijke stijging van de softwarekosten verwacht wordt. Voor nieuwe wet- en regelgeving moeten nieuwe softwaremodules en updates voor bestaande applicaties toegevoegd worden waarvoor extra betaald moet worden. Ook betreft het hogere kosten software financieel pakket, gegevensmakelaar, burgerzaken en sociaal domein en extra licenties zoals Citrix, Microsoft, Adobe, Microstation en Teams. Tot slot zijn de abonnements- en beheerskosten van het netwerk en hiermee gemoeide verbindingen aanzienlijk gestegen. Dit is met name het gevolg van de inrichting van een uitwijkdatacenter waartoe is besloten in de nota Borging technische continuïteit informatievoorzieningsfunctie (2018.0056523)