3.4 Autonome ontwikkelingen
Tabel 8
Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
Afname leges rijbewijzen 2022-2025 | 0 | -10 | -9 | -8 | -7 |
Aanpassing FLO-bijdrage Veiligheidsregio Kennemerland | -72 | -64 | -65 | -61 | -64 |
Persoonsgebonden budgetten (PGB's) | -450 | -450 | -450 | -450 | -450 |
Jeugdzorg zonder verblijf | -2.758 | -6.469 | -6.469 | -6.469 | -6.469 |
Jeugdzorg met verblijf | -2.033 | -2.033 | -2.033 | -2.033 | -2.033 |
Wet maatschappelijke ondersteuning | -1.232 | -1.424 | -1.424 | -1.424 | -1.424 |
Beleidswijziging hulp bij huishouden | 0 | -174 | -174 | -174 | -174 |
Herwaardering functie medewerkers uitkeringsadministratie | -35 | -35 | -35 | -35 | -35 |
Inzet middelen huisvesting kwetsbare groepen | -50 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Boekwaardeverlaging Sarabande 7a te Nieuw-Vennep | -113 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Software aansluiting landelijk Omgevingsloket | 0 | -45 | -45 | -30 | -30 |
Resultaat anterieure overeenkomsten De Monarch en Bauhaus | -263 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Straatreiniging | -358 | -358 | -358 | -358 | -358 |
Areaaluitbreiding fysieke omgeving | -661 | -661 | -661 | -661 | -661 |
Uitvoeringsovereenkomst Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied | -147 | -147 | -147 | -147 | -147 |
Herberekening kostendekkendheid riolering | -9 | -155 | -155 | 171 | 13 |
Uitkeringen gemeentefonds | -5 | -17 | -574 | -574 | -574 |
Toeristenbelasting | 0 | 0 | -3.000 | -3.000 | -3.000 |
Parkeeropbrengsten garage naast raadhuis en Apriscoterrein | -410 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dividend | -192 | -35 | 0 | 0 | 0 |
Omzetting krediet IT-voorzieningen naar exploitatie | -2.003 | -1.073 | -582 | -336 | -336 |
Continuïteit IT-basisvoorzieningen | -176 | -176 | -176 | -176 | -176 |
Totaal - Autonome ontwikkelingen | -10.966 | -13.326 | -16.356 | -15.764 | -15.923 |
Zorg en werk | |||||
---|---|---|---|---|---|
Persoonsgebonden budgetten (PGB's) | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beleidsdoel A Inwoners ontvangen zorg en ondersteuning thuis. | |||||
-450 | -450 | -450 | -450 | -450 | |
De uitgaven voor PGB's nemen sinds 2019 toe. Op basis van de realisatie in 2020 zijn de budgetten voor PGB Wmo en PGB Jeugdzorg onvoldoende om de uitgaven te dekken. Bij de PGB's Jeugdzorg wordt dit veroorzaakt, doordat meerdere kinderen dure vormen van zorg ontvangen. Tevens zijn PGB's toegekend voor producten die niet zijn ingekocht als zorg in natura, zoals vaktherapie. Voor de PGB's Wmo is de stijging te verklaren door een toename van de inzet op huishoudelijke hulp na invoering van het abonnementstarief, dure vormen van zorg en ruime PGB budgetten voor informele zorg. | |||||
Jeugdzorg zonder verblijf | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beleidsdoel A Inwoners ontvangen zorg en ondersteuning thuis. | |||||
Jeugdzorg zonder verblijf | -6.108 | -6.469 | -6.469 | -6.469 | -6.469 |
Extra middelen jeugdzorg via algemene uitkering | 3.350 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Jeugdzorg zonder verblijf | -2.758 | -6.469 | -6.469 | -6.469 | -6.469 |
In de Najaarsrapportage 2020 is aangegeven dat de vraag naar zorg, met name die van behandeling Jeugd en JGGZ zonder verblijf, verder toeneemt. Na de eerste twee maanden in 2021 zien we wederom een stijging, vooral bij de Jeugd GGZ, maar ook de andere vormen van jeugdzorg nemen verder toe. In lijn met de landelijke ontwikkelingen, zien we dat de doelgroep steeds complexer wordt en daarmee de intensiteit en duur van behandeling toeneemt. Er zijn niet alleen meer kinderen die zorg krijgen, maar er wordt ook zwaardere zorg en intensievere begeleiding ingezet. | |||||
Jeugdzorg met verblijf | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beleidsdoel B Inwoners ontvangen zorg en ondersteuning met verblijf. | |||||
-2.033 | -2.033 | -2.033 | -2.033 | -2.033 | |
De vraag naar Jeugdzorg met verblijf neemt toe. In lijn met de landelijke ontwikkelingen, zien we dat de doelgroep steeds complexer wordt en daarmee de intensiteit en duur van verblijf toeneemt. Daarnaast zien we dat de uitstroom stagneert, doordat er wachtlijsten zijn voor beschermd wonen en het dus lastig is om geschikte plekken te vinden. | |||||
Wet maatschappelijke ondersteuning | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beleidsdoel A Inwoners ontvangen zorg en ondersteuning thuis. | |||||
-1.232 | -1.424 | -1.424 | -1.424 | -1.424 | |
De instroom in de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) blijft toenemen en doet zich vooral voor binnen de categorieën hulp bij het huishouden, vervoer, woningaanpassingen en begeleiding. Op het gebied van de Wmo zijn er drie ontwikkelingen die zorgen voor een volumestijging: de invoering van het abonnementstarief, krapte op de woningmarkt en extramuralisering. Per 1 juli 2021 hebben aanbieders, voor het eerst sinds drie jaar, de mogelijkheid om de tarieven te indexeren. Gezien de Algemene Maatregel van Bestuur die aangeeft dat reële tarieven binnen de Wmo gehanteerd moeten worden en de CAO ontwikkelingen van de afgelopen drie jaar, wordt met een prijsstijging rekening gehouden. In 2021 gaan we daarnaast uit van een incidenteel voordeel binnen de Wmo, doordat het vraagafhankelijk vervoer minder ingezet wordt als gevolg van de coronamaatregelen. | |||||
Beleidswijziging hulp bij huishouden | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beleidsdoel A Inwoners ontvangen zorg en ondersteuning thuis. | |||||
0 | -174 | -174 | -174 | -174 | |
Vanwege een beleidswijziging ten aanzien van hulp bij het huishouden (HbH) (nota van B&W 2021.0000475) is de verwachting dat de kosten toenemen omdat de tariefstructuur en het urensysteem van de Wmo afwijkt van de te migreren regelingen. | |||||
Maatschappelijke ontwikkeling | |||||
Boekwaardeverlaging Sarabande 7a te Nieuw-Vennep | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beleidsdoel B Onze jonge inwoners ronden een opleiding af die past bij hun mogelijkheden en ontwikkelen maximaal hun talent. | |||||
-113 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Er is een aanzienlijk tekort aan geschikte huurwoningen in Haarlemmermeer. Landelijk is eind 2018 een pilot Flexwonen gestart door het Rijk. Wij zijn hiervan één van de deelnemers. Met deze pilot is het mogelijk om tijdelijke huisvesting te stimuleren en op relatief korte termijn invulling te geven aan het realiseren van tijdelijke woonunits. Er zijn al tijdelijke woonlocaties in Hoofddorp. Hieraan voegen we de locatie Oosterdreef en Sarabande 7a in Nieuw-Vennep toe (nota van B&W 2021.0000967). Sarabande 7a dient getransformeerd te worden van schoolgebouw tot woningen. Omdat de bestemming van het vastgoed wijzigt van een maatschappelijke functie (school) naar een bedrijfseconomische functie (woningen) en er naar verwachting sprake is van een duurzaam lagere marktwaarde ten opzichte van de boekwaarde, moet de boekwaarde worden verlaagd. Dit is voorgeschreven in de wet- en regelgeving van het BBV. | |||||
Ruimtelijke ontwikkelingen | |||||
Resultaat anterieure overeenkomsten De Monarch en Bauhaus | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beleidsdoel A De ruimtelijke omgeving is het resultaat van een zorgvuldige afweging om het welzijn van de inwoners, bedrijven, werkenden, bezoekers en recreanten te vergroten. | |||||
Nieuwbouwproject De Monarch | -150 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bauhaus | -113 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat anterieure overeenkomsten De Monarch en Bauhaus | -263 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwbouwproject De Monarch in Hoofddorp is een langlopend complex proces waar extra personele inzet nodig was vanwege onderhandelingen met de ontwikkelaar over het aantal woningen in het middensegment en de uit te voeren werkzaamheden. Ook zijn extra gesprekken gevoerd met wijkraden, bewoners en de schoolleiding van KSH en zijn er extra kosten gemaakt voor de verkeersveiligheid voor schoolkinderen en bezoekers van Het Spectrum. Daarnaast was sprake van een bestemmingsplanprocedure met zienswijze en aangetekend beroep. Het project wordt afgesloten met een tekort van € 150.000. | |||||
Kwaliteit fysieke omgeving | |||||
Straatreiniging | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beleidsdoel D Gemeentelijke wegen, straten en pleinen zijn goed begaanbaar, schoon en veilig. | |||||
-358 | -358 | -358 | -358 | -358 | |
De werkzaamheden die betrekking hebben op straatreiniging moesten opnieuw worden aanbesteed. Vanaf 2021 geldt het nieuwe contract. Het contract is duurder omdat bij het oude contract geen sprake was van indexering voor loon- en prijsstijgingen. In het nieuwe contract is de gemiste indexering voor loon- en prijsstijgingen in de afgelopen jaren verrekend. De hogere kosten worden voor 50% ten laste van de taak riolering gebracht en gedekt door de rioolheffing en de voorziening tariefsegalisatie onderhoud riolering. | |||||
Areaaluitbreiding fysieke omgeving | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beleidsdoel D Gemeentelijke wegen, straten en pleinen zijn goed begaanbaar, schoon en veilig. | |||||
-661 | -661 | -661 | -661 | -661 | |
Als gevolg van diverse areaaluitbreidingen waaronder de omlegging A9 Badhoevedorp, de Ecoweg te Liede Noord en Poort 5 te Vijfhuizen wordt het te onderhouden areaal groter. | |||||
Uitvoeringsovereenkomst Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beleidsdoel E Haarlemmermeer biedt een gezond leefklimaat. | |||||
-147 | -147 | -147 | -147 | -147 | |
De bijdrage aan de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD NZKG) voor 2021 is voor de uitvoeringsovereenkomst 2021 (UVO) geraamd op € 8,5 miljoen. Ten opzichte van de huidige begroting is dit een verhoging van € 147.000. | |||||
Herberekening kostendekkendheid riolering | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beleidsdoel C Zorgen voor een adequaat beheer in de openbare ruimte van grondwater, hemelwater en afvalwater. | |||||
-9 | -155 | -155 | 171 | 13 | |
Het beheer en onderhoud van de riolering wordt kostendekkend geraamd. Met name als gevolg van een wijziging op de kapitaallasten door de bijstelling van het investeringsplan, de verlaging van de rekenrente en straatreiniging kunnen er minder lasten worden doorberekend aan riolering voor de jaren 2021, 2022 en 2023. Vanaf 2024 neemt de onttrekking aan de voorziening toe. Om de kostendekkendheid op 100% te houden moet de onttrekking aan de voorziening riolering bijgesteld worden. | |||||
Overzicht algemene dekkingsmiddelen | |||||
Uitkeringen gemeentefonds | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Onderdeel B Gemeentefonds. | |||||
Decembercirculaire gemeentefonds | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Taakmutaties decembercirculaire | -8 | -17 | -19 | -19 | -19 |
Herijking verdeling gemeentefonds | 0 | 0 | -555 | -555 | -555 |
Uitkeringen gemeentefonds | -5 | -17 | -574 | -574 | -574 |
De effecten van de decembercirculaire 2020 worden nu verwerkt. Via een brief van 14 januari 2021 (X.2020.07188) is de gemeenteraad geïnformeerd over de financiële uitkomsten van deze circulaire. | |||||
Toeristenbelasting | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Onderdeel A Belastingen (OZB, parkeren, toeristenbelasting, precariobelasting). | |||||
0 | 0 | -3.000 | -3.000 | -3.000 | |
In het meerjarenbeeld is vanaf 2023 rekening gehouden met een stijging van de opbrengsten uit de toeristenbelasting als gevolg van een geraamde toename van het aantal hotelkamers. Deze toename was gebaseerd op de ingediende plannen voordat de coronacrisis een feit was. Omdat het nu hoogst onzeker is of de ingediende plannen doorgaan en het feit dat een aantal hotels afgelopen jaar failliet is gegaan, wordt nu geen rekening meer gehouden met de stijging van de opbrengsten. | |||||
Parkeeropbrengsten garage naast raadhuis en Apriscoterrein | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Onderdeel A Belastingen (OZB, parkeren, toeristenbelasting, precariobelasting). | |||||
Parkeeropbrengsten garage naast raadhuis | -485 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Parkeeropbrengsten Apriscoterrein | 225 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vergoeding gebruik Aprioscoterrein | -150 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Parkeeropbrengsten garage naast raadhuis en Apriscoterrein | -410 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Als gevolg van de sloop van de garage naast het raadhuis dalen de parkeeropbrengsten voor 2021. Tegelijkertijd blijft het Apriscoterrein langer open dan aanvankelijk gedacht, hierdoor stijgen de parkeeropbrengsten voor 2021. Een deel van deze parkeeropbrengsten moet als vergoeding worden betaald aan de eigenaar van het Apriscoterrein. | |||||
Dividend | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Onderdeel C Financiering/bespaarde rente/dividend. | |||||
Dividend BNG Bank | -157 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dividend Polanenpark | -35 | -35 | 0 | 0 | 0 |
Dividend | -192 | -35 | 0 | 0 | 0 |
De dividendinkomsten over de aandelen BNG Bank zijn voor het jaar 2021 naar beneden bijgesteld op basis van ontvangen informatie van de BNG Bank over het uit te betalen dividend 2020. Het dividend over de aandelen Polanenpark B.V. voor 2021 en 2022 is met € 35.000 naar beneden bijgesteld. | |||||
Overzicht overhead | |||||
Omzetting krediet IT-voorzieningen naar exploitatie | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Onderdeel C Informatievoorziening en automatisering. | |||||
Exploitatiebudget vervangen software | -990 | -505 | -315 | -315 | -315 |
Exploitatiebudget Digitale Dienstverlening | -1.150 | -1.100 | -1.100 | -1.100 | -1.100 |
Vrijval kapitaallasten | 137 | 532 | 833 | 1.080 | 1.080 |
Omzetting krediet IT-voorzieningen naar exploitatie | -2.003 | -1.073 | -582 | -336 | -336 |
In de afgelopen jaren heeft een verschuiving in de ICT-markt plaatsgevonden, waardoor steeds meer IT-voorzieningen als een dienst of abonnement worden aangeboden en afgenomen. De vervanging van dergelijke Software-as-a-Service (SaaS) mag op basis van het BBV - in tegenstelling tot traditionele softwareproducten - niet worden geactiveerd, omdat er geen sprake is van in eigendom krijgen van de software. In de komende jaren wordt een toename van dergelijke omzettingen van dekking verwacht. Om op de juiste wijze met deze marktontwikkeling om te gaan, heeft een evaluatie van de geraamde kredieten in het investeringsplan plaatsgevonden. Een deel van deze middelen moet, om aan de BBV wet- en regelgeving te voldoen, worden omgezet naar (jaarlijks) exploitatiebudget. Hier staan lagere kapitaallasten tegenover. | |||||
Continuïteit IT-basisvoorzieningen | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Onderdeel C Informatievoorziening en automatisering. | |||||
-176 | -176 | -176 | -176 | -176 | |
Wereldwijd en binnen de Nederlandse overheid laten de ICT-kosten een stijgende trend zien. Hiervoor zijn diverse oorzaken, zoals de marktomstandigheden, ontwikkelingen zoals de Cloud en ‘Software-as-a-Service’ en de toenemende mate van digitalisering. Daarnaast heeft de coronacrisis ertoe geleid dat wij sinds voorgaand jaar nagenoeg volledig digitaal (thuis)werken. Hierdoor waren extra softwarelicenties benodigd, zoals vermeld in de Najaarsrapportage 2020. De kosten die hieruit voorvloeien hebben een structureel karakter, in de vorm van jaarlijkse onderhoudscontracten en abonnementen (zoals Office 365). In de Najaarsrapportage 2018 en de Voorjaarsrapportage 2019 is al gemeld dat voor de komende jaren een aanzienlijke stijging van de softwarekosten verwacht wordt. Voor nieuwe wet- en regelgeving moeten nieuwe softwaremodules en updates voor bestaande applicaties toegevoegd worden waarvoor extra betaald moet worden. Ook betreft het hogere kosten software financieel pakket, gegevensmakelaar, burgerzaken en sociaal domein en extra licenties zoals Citrix, Microsoft, Adobe, Microstation en Teams. Tot slot zijn de abonnements- en beheerskosten van het netwerk en hiermee gemoeide verbindingen aanzienlijk gestegen. Dit is met name het gevolg van de inrichting van een uitwijkdatacenter waartoe is besloten in de nota Borging technische continuïteit informatievoorzieningsfunctie (2018.0056523) |