3.1 Voordelen
Tabel 3
Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
Resultaatbestemming Veiligheidsregio Kennemerland | 883 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Budget kernen en buurtschappen voormalig HenS | 9 | 9 | 0 | 0 | 0 |
Huur en tijdelijke huisvesting onderwijs (IHP) | 291 | 92 | -56 | 620 | 606 |
Kapitaallasten/financiering | 696 | 3.198 | 3.769 | 3.636 | 2.050 |
Vrijval stelposten indexeringen 2021 | 853 | 842 | 844 | 858 | 859 |
Compensatie jeugdzorg op basis van rapport AEF | 0 | 3.066 | 3.066 | 3.066 | 3.066 |
Extra opbrengst interne doorbelastingen | 54 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal - Voordelen | 2.786 | 7.206 | 7.623 | 8.180 | 6.581 |
Veiligheid | |||||
---|---|---|---|---|---|
Resultaatbestemming Veiligheidsregio Kennemerland | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beleidsdoel B Het verzekeren van de doelmatige en slagvaardige hulpverlening op het gebied van brandweerzorg, crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening. | |||||
883 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bij het opmaken van de jaarstukken 2020 van de Veiligheidsregio Kennemerland (VRK) blijkt het resultaat groter dan bij de programmabegroting en de tweede bestuursrapportage over 2020 was voorspeld. De VRK verwacht 2020 af te sluiten met een positief exploitatieresultaat van voorlopig € 4,8 miljoen. De overtollige gelden worden grotendeels uitgekeerd aan de deelnemers. De gemeente Haarlemmermeer ontvangt incidenteel een bedrag van € 883.000, waarvan € 156.000 betrekking heeft op Veilig Thuis. Het dagelijks - en algemeen bestuur dient de jaarstukken, op het moment van opmaken van de voorjaarsrapportage, nog vast te stellen. Als het uiteindelijk exploitatieresultaat afwijkt van het voorlopige resultaat, dan wordt dit geraamd in de Najaarsrapportage 2021. | |||||
Maatschappelijke ontwikkeling | |||||
Huur en tijdelijke huisvesting onderwijs (IHP) | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beleidsdoel B Onze jonge inwoners ronden een opleiding af die past bij hun mogelijkheden en ontwikkelen maximaal hun talent. | |||||
Huur en tijdelijke huisvesting | 291 | 92 | -676 | -234 | 606 |
Vrijval stelpost IHP | 0 | 0 | 620 | 854 | 0 |
Huur en tijdelijke huisvesting onderwijs (IHP) | 291 | 92 | -56 | 620 | 606 |
In verband met onderwijshuisvesting wordt een aantal panden gehuurd. De benodigde capaciteit is geactualiseerd. Hetzelfde geldt voor de tijdelijke huisvesting. Deze tijdelijke huisvesting is nodig voor toekomstige renovatieprojecten. | |||||
Overzicht algemene dekkingsmiddelen | |||||
Kapitaallasten/financiering | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Onderdeel C Financiering/bespaarde rente/dividend. | |||||
696 | 3.198 | 3.769 | 3.636 | 2.050 | |
Voor de berekening van de rentelasten als gevolg van de benodigde (her) financiering is voor 2021 rekening gehouden met 0% voor kort geld (tot de kasgeldlimiet) en 1% voor lang geld. Voor de jaren 2022 en verder is rekening gehouden met 0,5% voor kort geld. Voor het aantrekken van langlopende geldleningen is voor 2022 rekening gehouden met 1,5% en voor de jaren 2023 en verder 2%. | |||||
Vrijval stelposten indexeringen 2021 | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Onderdeel D Onvoorzien/saldo kostenplaatsen. | |||||
853 | 842 | 844 | 858 | 859 | |
In de Voorjaarsrapportage 2020 is voor 2021 en verder rekening gehouden met een stelpost voor het opvangen van loon- en prijsstijgingen. Bij de Programmabegroting 2021-2024 en bij deze voorjaarsrapportage is een beroep gedaan op deze stelpost, waarna er nog een saldo resteert. Wij gaan er van uit dat alle prijsstijgingen zijn verwerkt in de reguliere budgetten en dat het restant van de stelpost kan vrijvallen. Alleen voor indexatie van de loonkosten van het gemeentelijk personeel en gemeenschappelijke regelingen blijft nog een stelpost staan, omdat de collectieve arbeidsovereenkomst (CAO) per 1 januari 2021 is afgelopen. De onderhandelingen over een nieuwe CAO lopen nog. | |||||
Compensatie jeugdzorg op basis van rapport AEF | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Onderdeel D Onvoorzien/saldo kostenplaatsen. | |||||
0 | 3.066 | 3.066 | 3.066 | 3.066 | |
Middels het opnemen van een stelpost wordt rekening gehouden met een compensatie van het Rijk van de structureel hogere kosten van de jeugdzorg die volgens het rapport van AEF (Stelsel in groei) € 1,5 miljard zijn. Wij gaan er vanuit dat het Rijk zijn verantwoordelijkheid neemt en minimaal 50% van dit tekort compenseert. Dit kan zijn door het beschikbaar stellen van extra middelen of door te komen met wettelijke maatregelen om de toegang tot de jeugdzorg te beperken. Nu het Rijk voor 2021 al extra middelen ter beschikking heeft gesteld, wat neerkomt op circa 50% van het door AEF becijferde tekort, achten wij het verantwoord ook in 2022 en verder hiermee rekening te houden. Macro gaat het dan om een bedrag van € 750 miljoen. Op basis van eerdere afspraken met het Rijk en de toezichthouders wordt middels een structurele stelpost al rekening gehouden met een compensatie van macro € 300 miljoen. Het aandeel van Haarlemmermeer hierin is berekend op € 2,0 miljoen, 0,68%. Dan is het aandeel van macro € 450 miljoen voor Haarlemmermeer € 3,1 miljoen. Dit bedrag wordt toegevoegd aan de stelpost gemeentefonds. |