3.7 Overige voorstellen
Tabel 11
Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
|---|---|---|---|---|---|
Webcare | -140 | -140 | 0 | 0 | 0 |
Pilot handhaving Wmo en Jeugdwet | -74 | -147 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage Stichting Maatvast | -150 | -88 | -50 | 0 | 0 |
Bijdrage huur voedselbank | 0 | -35 | -35 | -35 | -35 |
Projectleider Integraal Accommodatieplan | -50 | -50 | -50 | -50 | 0 |
Subsidie natuur-educatieve beleeftuin | -15 | -30 | -30 | -30 | -30 |
Structurele dekking Mantelzorgondersteuning | -91 | -91 | -91 | -91 | -91 |
Versterking inrichting Houtrakpolder | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2020, studies | -400 | -425 | -175 | 0 | 0 |
Parkeervergunningensysteem en digitale handhaving openbare ruimte | -73 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Realiseren Field Lab geluidsadaptief bouwen | -370 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Groenonderhoud Waterwolf | -200 | -100 | 0 | 0 | 0 |
Baggeren watergangen | -30 | -30 | -30 | -30 | -30 |
Gebiedsbudgetten | -150 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Formatie specialist verhardingen | -88 | -88 | -88 | -88 | -88 |
Overige voorstellen P.M. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Aanschaf en implementatie software privacywetgeving | -125 | -250 | 0 | 0 | 0 |
Extra impuls voor informatiebeveiliging - fase 2 | -333 | -207 | 0 | 0 | 0 |
Totaal - Overige voorstellen | -2.289 | -1.681 | -549 | -324 | -274 |
Bestuur, samenleving en publiekscontact | |||||
|---|---|---|---|---|---|
Webcare | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Beleidsdoel E Wij beheren betrouwbare basisregistraties en leveren diensten en producten van burgerzaken en de burgerlijke stand. | |||||
-140 | -140 | 0 | 0 | 0 | |
De contacten met de inwoners en ondernemers verlopen meer en meer via het digitale kanaal, waar onder webcare. Via dit kanaal blijft de communicatie persoonlijk en relevant en sluit daardoor aan bij de wensen van de gebruikers. Op basis van de ervaringen opgedaan tijdens de pilot met webcare wordt de voor de inzet van webcare als aanvullend communicatiekanaal benodigde personele capaciteit geraamd op 1,7 fte. Vooralsnog is sprake van een incidenteel budget voor twee jaar. Op basis van de ervaringen in 2020 en de ontwikkelingen van de sociale media zal in het eerste kwartaal van 2021 worden bezien of webcare structureel een aanvullend kanaal dient te worden. | |||||
Zorg en werk | |||||
Pilot handhaving Wmo en Jeugdwet | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Beleidsdoel A Inwoners ontvangen zorg en ondersteuning thuis. | |||||
-74 | -147 | 0 | 0 | 0 | |
Sinds vijf jaar zijn de gemeenten verantwoordelijk voor uitvoeren van de Wmo en de Jeugdwet. Daarbij hoort ook het toezicht op rechtmatigheid van de Wmo en de Jeugdwet. Inmiddels is de urgentie van deze taak verhoogt; hieraan dragen de ervaringen van andere gemeenten met zorgcowboys bij. Wij willen het toezicht intensiveren om zorgfraude te voorkomen en aan te pakken. Hiermee beschermen wij onze inwoners tegen kwalitatief slechte en malafide zorgaanbieders en versterken de bewuste omgang met middelen in het sociaal domein. Met de pilot zenden wij daarnaast een krachtig signaal uit naar inwoners en aanbieders die te kwader trouw zijn. | |||||
Maatschappelijke ontwikkeling | |||||
Bijdrage Stichting Maatvast | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Beleidsdoel C Inwoners nemen in hun buurt of kern, actief deel aan de samenleving. | |||||
Cursusbureau | 0 | -50 | -50 | 0 | 0 |
Exploitatiekosten dorpshuis De Reede | 0 | -38 | 0 | 0 | 0 |
Extra bijdrage 2020 | -150 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage Stichting Maatvast | -150 | -88 | -50 | 0 | 0 |
Maatvast beheert verschillende gemeentelijke accommodaties. Een deel van de huidige kosten kan niet binnen de reguliere begroting worden opgevangen. De scenario's om dit structureel op te lossen worden op dit moment onderzocht. Voor 2020 is incidenteel een extra bijdrage nodig. | |||||
Projectleider Integraal Accommodatieplan | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Beleidsdoel C Inwoners nemen in hun buurt of kern, actief deel aan de samenleving. | |||||
-50 | -50 | -50 | -50 | 0 | |
Voor de uitvoering van het het Integraal Accommodatieplan (IAP) (2019.0058287) is een uitbreiding met structureel 0,5 fte projectleider noodzakelijk. De projectleider IAP draagt zorg voor de realisatie van wijkanalyses en participatieprocessen. | |||||
Structurele dekking Mantelzorgondersteuning | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Beleidsdoel C Inwoners nemen in hun buurt of kern, actief deel aan de samenleving. | |||||
-91 | -91 | -91 | -91 | -91 | |
Mantelzorgondersteuning is belangrijk voor de Stevige Sociale Basis en daarom ook als speerpunt benoemd in het coalitieakkoord: We willen mantelzorgers eerder in beeld krijgen en preventief ondersteunen en waarderen. | |||||
Versterking inrichting Houtrakpolder | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Beleidsdoel E Inwoners beschikken over voldoende aantrekkelijke mogelijkheden om te recreëren, bewegen actief en nemen deel aan sport. | |||||
Bijdrage | -200 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dekking t.l.v. verkoopopbrengst aandelen Eneco | 200 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Versterking inrichting Houtrakpolder | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Samen met Recreatieschap en Staatsbosbeheer willen we de landschappelijke en recreatieve inrichting van de Houtrakpolder verder versterken door onder meer de aanleg van duurzame landschapselementen en verbetering van recreatieve routes. Voor de gemeentelijke bijdrage hieraan is een éénmalig budget in 2020 van € 200.000 nodig. Uit nadere analyse moet blijken wat de precieze kosten zijn die hier de komende jaren uit voort vloeien en worden daarna in de gemeentelijke begroting opgenomen. De bescherming en versterking van de Houtrakpolder is opgenomen in het bestuurlijk convenant 2018 van de fusiegemeenten, het Coalitieakkoord 2019-2022 en de concept Omgevingsvisie Haarlemmermeer 2020. Voorgesteld wordt deze bijdrage te dekken uit de opbrengst van de verkoop van de aandelen Eneco. | |||||
Mobiliteit | |||||
Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2020, studies | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Beleidsdoel B De doorstroming van alle vormen van vervoer en de bereikbaarheid van Haarlemmermeer dient op elk moment van de dag zo optimaal mogelijk te zijn. | |||||
Kosten studies | -770 | -425 | -175 | 0 | 0 |
Dekking uit reserve Schaalsprong | 370 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2020, studies | -400 | -425 | -175 | 0 | 0 |
In juli 2019 is een Investeringsagenda Mobiliteit 2020-2023 vastgesteld. Op basis hiervan wordt elk jaar een uitvoeringsprogramma Mobiliteit opgesteld. In het uitvoeringsprogramma 2020 zijn studies opgenomen voor de periode 2020-2022. Een deel van deze kosten worden gedekt uit de reserve Schaalsprong (zie paragraaf 3.9 Reserves en voorzieningen). Conform de beleidsregels rondom deze reserve kan jaarlijks maximaal 5% van het saldo onttrokken worden. Voor het resterende bedrag is geen dekking beschikbaar. | |||||
Parkeervergunningensysteem en digitale handhaving openbare ruimte | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Beleidsdoel B De doorstroming van alle vormen van vervoer en de bereikbaarheid van Haarlemmermeer dient op elk moment van de dag zo optimaal mogelijk te zijn. | |||||
Parkeervergunningensysteem en digitale handhaving | -173 | -133 | -133 | -133 | -133 |
Dekking door extra naheffingsaanslagen | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Dekking door besparing op formatie handhaving | 0 | 33 | 33 | 33 | 33 |
Parkeervergunningensysteem en digitale handhaving openbare ruimte | -73 | 0 | 0 | 0 | 0 |
In het coalitieakkoord 2019-2022 is opgenomen dat aan de toekomst van de gemeente Haarlemmermeer richting wordt gegeven aan de hand van verschillende (gebieds-)thema’s in plaats van algemene veiligheidsthema’s. Zo is vanaf 1 oktober 2018 tot 1 oktober 2019 met behulp van een scanauto een pilot gehouden binnen de betaald parkeerzone van Hoofddorp. | |||||
Ruimtelijke ontwikkelingen | |||||
Realiseren Field Lab geluidsadaptief bouwen | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Beleidsdoel B Haarlemmermeer realiseert ruimtelijke projecten die bijdragen aan het maatschappelijk doel. | |||||
-370 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Het doel van het project geluidsadaptief bouwen is het ontwikkelen, delen en toepassen van kennis om de kwaliteit van de leefomgeving in de buurt van de luchthaven te vergroten. De theoretische uitkomsten van het recent afgeronde onderzoek naar geluidsadaptief bouwen moeten in de praktijk getest worden, om later toegepast te kunnen worden. Daarvoor wordt een field lab gebouwd, een (tijdelijke) testopstelling van zeecontainers die een aantal straten nabootst waar geluidsmetingen gedaan worden. Als locatie is een perceel nabij C-Beta aan de Rijnlanderweg beoogd. De gemeente is aanjager van het project en is in voortdurend gesprek met verschillende partners en belanghebbenden. Denk hierbij aan Amsterdam, SADC, de provincie, Schiphol, universiteiten en C-Creators. We zoeken daarbij slimme verbindingen op, bijvoorbeeld met circulair bouwen, maar ook voor potentiële metingen van fijnstof. | |||||
Kwaliteit fysieke omgeving | |||||
Groenonderhoud Waterwolf | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Beleidsdoel A Goed onderhouden openbaar groen en bomen, die bijdragen aan een positieve beleving van de openbare ruimte. | |||||
-200 | -100 | 0 | 0 | 0 | |
Uit een inbestedingstraject met De Waterwolf van het groenonderhoud in gebied Midden (Hoofddorp) kwam een tekort naar voren van € 650.000. In de Nota Toekomstperspectief Waterwolf (Nota B&W 2019.0057989) heeft het college gekozen voor een lager aandeel Social Return voor het groenonderhoud door De Waterwolf. | |||||
Gebiedsbudgetten | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Beleidsdoel D Gemeentelijke wegen, straten en pleinen zijn goed begaanbaar, schoon en veilig. | |||||
-150 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Om gebiedsgericht werken verder vorm te geven is behoefte aan budgetten om direct actie te kunnen ondernemen op kleine wensen van inwoners, bijvoorbeeld naar aanleiding van participatie of een schouw. Deze gebiedsbudgetten richten zich met name op de fysieke leefomgeving. Vanuit de onderhoudsbegroting voor groen brengen wij een budget in ter hoogte van € 170.000. Omdat het niet mogelijk is vanuit het onderhoudsbudget voor verhardingen bij te dragen aan gebiedsbudgetten, is hiervoor incidenteel € 150.000 nodig voor kleinschalige acties op het gebied van bijvoorbeeld verhardingen, straatmeubilair en verkeer. | |||||
Formatie specialist verhardingen | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Beleidsdoel D Gemeentelijke wegen, straten en pleinen zijn goed begaanbaar, schoon en veilig. | |||||
-88 | -88 | -88 | -88 | -88 | |
Voor het onderhoud van verhardingen is 1 extra fte nodig. In de eerste plaats om het achterstallig onderhoud van verhardingen in te lopen. Voor de materiële kosten is bij de Jaarstukken 2019 een voorziening getroffen om het achterstallig onderhoud in te lopen. Met de hiervoor benodigde ambtelijke capaciteit is daarin geen rekening gehouden. | |||||
Overzicht overhead | |||||
Aanschaf en implementatie software privacywetgeving | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Onderdeel C Informatievoorziening en automatisering. | |||||
-125 | -250 | 0 | 0 | 0 | |
Gemeentebreed zijn in het verleden documenten gepubliceerd die persoonsgegevens bevatten. Vanaf eind 2018 is er, rekening houdend met de invoering van de AVG, handmatig actie ondernomen om die gegevens niet meer zichtbaar te maken. Er is gebleken dat deze handmatige actie niet volledig succesvol is geweest. Er zijn knelpunten op meerdere vakgebieden in de organisatie waar informatie wordt uitgewisseld. Voor het oplossen van deze knelpunten wordt software aangeschaft die het niet meer zichtbaar maken van ongewenste gegevens digitaal ondersteunt en hiermee het risico op datalekken kan reduceren. | |||||
Extra impuls voor informatiebeveiliging - fase 2 | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Onderdeel C Informatievoorziening en automatisering. | |||||
-333 | -207 | 0 | 0 | 0 | |
Middels de nota van B&W 'Extra impuls voor informatiebeveiliging' (2019.0057821) is reeds toegelicht dat de extra inzet met betrekking tot informatiebeveiliging uit twee fases bestaat. Waar in de eerste fase voornamelijk specifieke beveiligingsrisico's zijn aangepakt, is fase 2 – naast het verder voldoen aan de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) – gericht op de borging van de informatiebeveiliging door ontwikkeling van de medewerkers, producten en processen. Hierbij besteden we onder andere aandacht aan werkplekondersteuning, telefonie en de datacenters. Hiermee geven we opvolging aan de bevindingen van de accountant in de management letter van de IT-audit, die duidelijk maakt dat nog enkele ferme stappen gezet moeten worden om te voldoen aan de wettelijke vereisten voor onder meer beveiliging, beheer en privacy. | |||||
