3.7 Overige voorstellen

Tabel 11 

Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2020

2021

2022

2023

2024

Webcare

-140

-140

0

0

0

Pilot handhaving Wmo en Jeugdwet

-74

-147

0

0

0

Bijdrage Stichting Maatvast

-150

-88

-50

0

0

Bijdrage huur voedselbank

0

-35

-35

-35

-35

Projectleider Integraal Accommodatieplan

-50

-50

-50

-50

0

Subsidie natuur-educatieve beleeftuin

-15

-30

-30

-30

-30

Structurele dekking Mantelzorgondersteuning

-91

-91

-91

-91

-91

Versterking inrichting Houtrakpolder

0

0

0

0

0

Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2020, studies

-400

-425

-175

0

0

Parkeervergunningensysteem en digitale handhaving openbare ruimte

-73

0

0

0

0

Realiseren Field Lab geluidsadaptief bouwen

-370

0

0

0

0

Groenonderhoud Waterwolf

-200

-100

0

0

0

Baggeren watergangen

-30

-30

-30

-30

-30

Gebiedsbudgetten

-150

0

0

0

0

Formatie specialist verhardingen

-88

-88

-88

-88

-88

Overige voorstellen P.M.

0

0

0

0

0

Aanschaf en implementatie software privacywetgeving

-125

-250

0

0

0

Extra impuls voor informatiebeveiliging - fase 2

-333

-207

0

0

0

Totaal - Overige voorstellen

-2.289

-1.681

-549

-324

-274

Bestuur, samenleving en publiekscontact

Webcare

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2020

2021

2022

2023

2024

Beleidsdoel E Wij beheren betrouwbare basisregistraties en leveren diensten en producten van burgerzaken en de burgerlijke stand.

-140

-140

0

0

0

De contacten met de inwoners en ondernemers verlopen meer en meer via het digitale kanaal, waar onder webcare. Via dit kanaal blijft de communicatie persoonlijk en relevant en sluit daardoor aan bij de wensen van de gebruikers. Op basis van de ervaringen opgedaan tijdens de pilot met webcare wordt de voor de inzet van webcare als aanvullend communicatiekanaal benodigde personele capaciteit geraamd op 1,7 fte. Vooralsnog is sprake van een incidenteel budget voor twee jaar. Op basis van de ervaringen in 2020 en de ontwikkelingen van de sociale media zal in het eerste kwartaal van 2021 worden bezien of webcare structureel een aanvullend kanaal dient te worden.

Zorg en werk

Pilot handhaving Wmo en Jeugdwet

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2020

2021

2022

2023

2024

Beleidsdoel A Inwoners ontvangen zorg en ondersteuning thuis.

-74

-147

0

0

0

Sinds vijf jaar zijn de gemeenten verantwoordelijk voor uitvoeren van de Wmo en de Jeugdwet. Daarbij hoort ook het toezicht op rechtmatigheid van de Wmo en de Jeugdwet. Inmiddels is de urgentie van deze taak verhoogt; hieraan dragen de ervaringen van andere gemeenten met zorgcowboys bij. Wij willen het toezicht intensiveren om zorgfraude te voorkomen en aan te pakken. Hiermee beschermen wij onze inwoners tegen kwalitatief slechte en malafide zorgaanbieders en versterken de bewuste omgang met middelen in het sociaal domein. Met de pilot zenden wij daarnaast een krachtig signaal uit naar inwoners en aanbieders die te kwader trouw zijn.

Op dit moment zetten wij niet gericht in op het voorkomen en bestrijden van fraude en oneigenlijk gebruik. Er is in onze gemeente nog geen toezichthouder rechtmatigheid (handhaver) aangewezen en wij hebben hiervoor geen formatie. Daarnaast ontbreekt kennis op dit gebied en zijn onze werkprocessen hierop onvoldoende ingericht.

Voor de pilot vragen wij voor 2020 en 2021 eenmalig een bedrag van in totaal € 221.000 aan. Dit bedrag bestaat uit € 211.000 voor de inzet van twee handhavers en een stelpost van € 10.000 voor inzet van onze huisadvocaat. Kosten voor training dekken we uit regulier opleidingsbudget. Een investering in preventie van fraude of fouten, het uitvoeren van signaal-gestuurd onderzoek en sanctionering kan mogelijke besparingen opleveren. Door het uitvoeren van de pilot verwachten wij hier een meer gefundeerde inschatting over te kunnen maken.

Maatschappelijke ontwikkeling

Bijdrage Stichting Maatvast

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2020

2021

2022

2023

2024

Beleidsdoel C Inwoners nemen in hun buurt of kern, actief deel aan de samenleving.

Cursusbureau

0

-50

-50

0

0

Exploitatiekosten dorpshuis De Reede

0

-38

0

0

0

Extra bijdrage 2020

-150

0

0

0

0

Bijdrage Stichting Maatvast

-150

-88

-50

0

0

Maatvast beheert verschillende gemeentelijke accommodaties. Een deel van de huidige kosten kan niet binnen de reguliere begroting worden opgevangen. De scenario's om dit structureel op te lossen worden op dit moment onderzocht. Voor 2020 is incidenteel een extra bijdrage nodig.
Voor het voortzetten van het cursusbureau dat Maatvast in 2017 heeft overgenomen van MeerWaarde is nog twee jaar € 50.000 nodig. In deze periode wordt gerealiseerd dat het organiseren van de cursussen kostendekkend gaat plaatsvinden.
Voor de additionele exploitatiekosten van dorpshuis De Reede is in 2021 eenmalig € 38.000 nodig.

Projectleider Integraal Accommodatieplan

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2020

2021

2022

2023

2024

Beleidsdoel C Inwoners nemen in hun buurt of kern, actief deel aan de samenleving.

-50

-50

-50

-50

0

Voor de uitvoering van het het Integraal Accommodatieplan (IAP) (2019.0058287) is een uitbreiding met structureel 0,5 fte projectleider noodzakelijk. De projectleider IAP draagt zorg voor de realisatie van wijkanalyses en participatieprocessen.

Structurele dekking Mantelzorgondersteuning

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2020

2021

2022

2023

2024

Beleidsdoel C Inwoners nemen in hun buurt of kern, actief deel aan de samenleving.

-91

-91

-91

-91

-91

Mantelzorgondersteuning is belangrijk voor de Stevige Sociale Basis en daarom ook als speerpunt benoemd in het coalitieakkoord: We willen mantelzorgers eerder in beeld krijgen en preventief ondersteunen en waarderen.
Voor het ondersteunen van mantelzorgers subsidiëren wij Mantelzorg & Meer (M&M). Onze inzet is gericht op het maximaal ondersteunen van de mantelzorger, mede met hulp van het sociale netwerk. Mantelzorger en zorgvrager zijn daardoor minder aangewezen op professionele hulp. M&M biedt een vraaggericht ondersteuningsaanbod en is op de hoogte van de wensen en behoeften van de doelgroep.
Het aantal mantelzorgers zal de komende jaren alleen maar groeien, daarnaast zal ook het beroep op mantelzorgers verder toenemen. De afgelopen vier jaar is de subsidie aan M&M daarom verhoogd. Dit kon vanwege incidentele middelen die beschikbaar zijn voor de versteviging van de sociale basis. Deze middelen zijn echter bedoeld voor innovatie en niet in te zetten voor structurele subsidies. Willen we minimaal het huidige aanbod handhaven en in kunnen spelen op toekomstige ontwikkelingen dan is structureel € 91.000 nodig.

Versterking inrichting Houtrakpolder

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2020

2021

2022

2023

2024

Beleidsdoel E Inwoners beschikken over voldoende aantrekkelijke mogelijkheden om te recreëren, bewegen actief en nemen deel aan sport.

Bijdrage

-200

0

0

0

0

Dekking t.l.v. verkoopopbrengst aandelen Eneco

200

0

0

0

0

Versterking inrichting Houtrakpolder

0

0

0

0

0

Samen met Recreatieschap en Staatsbosbeheer willen we de landschappelijke en recreatieve inrichting van de Houtrakpolder verder versterken door onder meer de aanleg van duurzame landschapselementen en verbetering van recreatieve routes. Voor de gemeentelijke bijdrage hieraan is een éénmalig budget in 2020 van € 200.000 nodig. Uit nadere analyse moet blijken wat de precieze kosten zijn die hier de komende jaren uit voort vloeien en worden daarna in de gemeentelijke begroting opgenomen. De bescherming en versterking van de Houtrakpolder is opgenomen in het bestuurlijk convenant 2018 van de fusiegemeenten, het Coalitieakkoord 2019-2022 en de concept Omgevingsvisie Haarlemmermeer 2020. Voorgesteld wordt deze bijdrage te dekken uit de opbrengst van de verkoop van de aandelen Eneco.

Mobiliteit

Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2020, studies

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2020

2021

2022

2023

2024

Beleidsdoel B De doorstroming van alle vormen van vervoer en de bereikbaarheid van Haarlemmermeer dient op elk moment van de dag zo optimaal mogelijk te zijn.

Kosten studies

-770

-425

-175

0

0

Dekking uit reserve Schaalsprong

370

0

0

0

0

Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2020, studies

-400

-425

-175

0

0

In juli 2019 is een Investeringsagenda Mobiliteit 2020-2023 vastgesteld. Op basis hiervan wordt elk jaar een uitvoeringsprogramma Mobiliteit opgesteld. In het uitvoeringsprogramma 2020 zijn studies opgenomen voor de periode 2020-2022. Een deel van deze kosten worden gedekt uit de reserve Schaalsprong (zie paragraaf 3.9 Reserves en voorzieningen). Conform de beleidsregels rondom deze reserve kan jaarlijks maximaal 5% van het saldo onttrokken worden. Voor het resterende bedrag is geen dekking beschikbaar.

Parkeervergunningensysteem en digitale handhaving openbare ruimte

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2020

2021

2022

2023

2024

Beleidsdoel B De doorstroming van alle vormen van vervoer en de bereikbaarheid van Haarlemmermeer dient op elk moment van de dag zo optimaal mogelijk te zijn.

Parkeervergunningensysteem en digitale handhaving

-173

-133

-133

-133

-133

Dekking door extra naheffingsaanslagen

100

100

100

100

100

Dekking door besparing op formatie handhaving

0

33

33

33

33

Parkeervergunningensysteem en digitale handhaving openbare ruimte

-73

0

0

0

0

In het coalitieakkoord 2019-2022 is opgenomen dat aan de toekomst van de gemeente Haarlemmermeer richting wordt gegeven aan de hand van verschillende (gebieds-)thema’s in plaats van algemene veiligheidsthema’s. Zo is vanaf 1 oktober 2018 tot 1 oktober 2019 met behulp van een scanauto een pilot gehouden binnen de betaald parkeerzone van Hoofddorp.
Met de scanauto kan het naleefgedrag van parkeerders binnen een betaald parkeerzone op snelle en efficiënte wijze digitaal gecontroleerd worden. De inzet van de scanauto heeft het controlebereik van de toezichthouders vergroot en wij zien een stijging in de mate waarin de parkeerder bereid is geweest te betalen binnen een betaalde zone (betalingsbereidheid) en is ongeveer € 100.000 aan extra naheffingsinkomsten gegenereerd in 2019. Door inzet van de scanauto worden ook in 2020 hogere inkomsten uit naheffingsaanslagen verwacht en kan minimaal 0,5 fte bespaard worden op handhaving.
Handhaving en Toezicht is verantwoordelijk voor het parkeertoezicht in de gemeente. Het parkeerbeleid heeft als doel objectieve parkeeroverlast terug te dringen om de leefbaarheid te bevorderen. Het parkeerbeleid en de bijbehorende instrumenten worden geactualiseerd naar aanleiding van ruimtelijke en sociale ontwikkelingen. Er is een toenemende vraag om parkeermaatregelen gecombineerd met een toenemende parkeerdruk. Uitbreiding van parkeergebieden en de toenemende parkeerdruk vragen om een slimmere werkwijze, waarbij capaciteit en middelen efficiënt en doelmatig ingezet moeten worden. Hiermee wordt gezorgd voor een toekomstbestendige parkeeroplossing.

Ruimtelijke ontwikkelingen

Realiseren Field Lab geluidsadaptief bouwen

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2020

2021

2022

2023

2024

Beleidsdoel B Haarlemmermeer realiseert ruimtelijke projecten die bijdragen aan het maatschappelijk doel.

-370

0

0

0

0

Het doel van het project geluidsadaptief bouwen is het ontwikkelen, delen en toepassen van kennis om de kwaliteit van de leefomgeving in de buurt van de luchthaven te vergroten. De theoretische uitkomsten van het recent afgeronde onderzoek naar geluidsadaptief bouwen moeten in de praktijk getest worden, om later toegepast te kunnen worden. Daarvoor wordt een field lab gebouwd, een (tijdelijke) testopstelling van zeecontainers die een aantal straten nabootst waar geluidsmetingen gedaan worden. Als locatie is een perceel nabij C-Beta aan de Rijnlanderweg beoogd. De gemeente is aanjager van het project en is in voortdurend gesprek met verschillende partners en belanghebbenden. Denk hierbij aan Amsterdam, SADC, de provincie, Schiphol, universiteiten en C-Creators. We zoeken daarbij slimme verbindingen op, bijvoorbeeld met circulair bouwen, maar ook voor potentiële metingen van fijnstof.

Kwaliteit fysieke omgeving

Groenonderhoud Waterwolf

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2020

2021

2022

2023

2024

Beleidsdoel A Goed onderhouden openbaar groen en bomen, die bijdragen aan een positieve beleving van de openbare ruimte.

-200

-100

0

0

0

Uit een inbestedingstraject met De Waterwolf van het groenonderhoud in gebied Midden (Hoofddorp) kwam een tekort naar voren van € 650.000. In de Nota Toekomstperspectief Waterwolf (Nota B&W 2019.0057989) heeft het college gekozen voor een lager aandeel Social Return voor het groenonderhoud door De Waterwolf.
Hierdoor is De Waterwolf naar verwachting in staat om de kostprijs voor de uitvoering van het groenonderhoud in gebied Midden in 2020 met circa € 450.000 naar beneden te brengen. De jaren daarna is onze globale inschatting dat De Waterwolf door verdere productiviteitsverbeteringen de kostprijs met 5% extra kan verlagen tot in totaal € 550.000 in 2021 en in totaal € 650.000 in 2022. Hiermee wordt het incidenteel tekort op de begroting in 2020 tot € 200.000 gereduceerd en resteert in 2021 een incidenteel tekort van € 100.000.

Gebiedsbudgetten

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2020

2021

2022

2023

2024

Beleidsdoel D Gemeentelijke wegen, straten en pleinen zijn goed begaanbaar, schoon en veilig.

-150

0

0

0

0

Om gebiedsgericht werken verder vorm te geven is behoefte aan budgetten om direct actie te kunnen ondernemen op kleine wensen van inwoners, bijvoorbeeld naar aanleiding van participatie of een schouw. Deze gebiedsbudgetten richten zich met name op de fysieke leefomgeving. Vanuit de onderhoudsbegroting voor groen brengen wij een budget in ter hoogte van € 170.000. Omdat het niet mogelijk is vanuit het onderhoudsbudget voor verhardingen bij te dragen aan gebiedsbudgetten, is hiervoor incidenteel € 150.000 nodig voor kleinschalige acties op het gebied van bijvoorbeeld verhardingen, straatmeubilair en verkeer.

Formatie specialist verhardingen

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2020

2021

2022

2023

2024

Beleidsdoel D Gemeentelijke wegen, straten en pleinen zijn goed begaanbaar, schoon en veilig.

-88

-88

-88

-88

-88

Voor het onderhoud van verhardingen is 1 extra fte nodig. In de eerste plaats om het achterstallig onderhoud van verhardingen in te lopen. Voor de materiële kosten is bij de Jaarstukken 2019 een voorziening getroffen om het achterstallig onderhoud in te lopen. Met de hiervoor benodigde ambtelijke capaciteit is daarin geen rekening gehouden.
In de tweede plaats is de ambitie om voldoende middelen vrij te maken voor een goed onderhouden en toegankelijke leefomgeving. Hiervoor moet de komende jaren een inhaalslag gemaakt worden met het onderhoud van stoepen en straten.
De specialist verhardingen is verantwoordelijk voor de programmering, is opdrachtgever voor de projecten, voor de financiën, adviseert en toetst bij nieuwbouwprojecten en ontwikkelingen als klimaatbestendige inrichting en de energietransitie. Voor de huidige bezetting (1,5 fte) is deze werklast te groot.

Overzicht overhead

Aanschaf en implementatie software privacywetgeving

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2020

2021

2022

2023

2024

Onderdeel C Informatievoorziening en automatisering.

-125

-250

0

0

0

Gemeentebreed zijn in het verleden documenten gepubliceerd die persoonsgegevens bevatten. Vanaf eind 2018 is er, rekening houdend met de invoering van de AVG, handmatig actie ondernomen om die gegevens niet meer zichtbaar te maken. Er is gebleken dat deze handmatige actie niet volledig succesvol is geweest. Er zijn knelpunten op meerdere vakgebieden in de organisatie waar informatie wordt uitgewisseld. Voor het oplossen van deze knelpunten wordt software aangeschaft die het niet meer zichtbaar maken van ongewenste gegevens digitaal ondersteunt en hiermee het risico op datalekken kan reduceren.

Extra impuls voor informatiebeveiliging - fase 2

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2020

2021

2022

2023

2024

Onderdeel C Informatievoorziening en automatisering.

-333

-207

0

0

0

Middels de nota van B&W 'Extra impuls voor informatiebeveiliging' (2019.0057821) is reeds toegelicht dat de extra inzet met betrekking tot informatiebeveiliging uit twee fases bestaat. Waar in de eerste fase voornamelijk specifieke beveiligingsrisico's zijn aangepakt, is fase 2 – naast het verder voldoen aan de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) – gericht op de borging van de informatiebeveiliging door ontwikkeling van de medewerkers, producten en processen. Hierbij besteden we onder andere aandacht aan werkplekondersteuning, telefonie en de datacenters. Hiermee geven we opvolging aan de bevindingen van de accountant in de management letter van de IT-audit, die duidelijk maakt dat nog enkele ferme stappen gezet moeten worden om te voldoen aan de wettelijke vereisten voor onder meer beveiliging, beheer en privacy.