3.2 Ombuigingen
Tabel 4
Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
|---|---|---|---|---|---|
Dienstverlening burgerzaken en receptie gemeentehuis | 0 | 10 | 100 | 100 | 100 |
Versoberen vervoerskosten college | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 |
Versoberen attentie bij 50-jarige huwelijken | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 |
Onderuitputting wijkbudgetten | 0 | 0 | 50 | 50 | 50 |
Verlagen onderhoudskosten honkbalvelden | 0 | 25 | 25 | 25 | 25 |
Vrijval middelen Brede School | 0 | 221 | 484 | 484 | 484 |
Integreren budgetten Verkeersmaatregelen | 0 | 150 | 150 | 150 | 150 |
Budget toegankelijk maken bushaltes | 0 | 150 | 150 | 150 | 150 |
Budget verkeersborden | 0 | 240 | 240 | 240 | 240 |
Budget openbare verlichting | 0 | 285 | 285 | 285 | 285 |
Budget graffitiverwijdering | 0 | 50 | 50 | 50 | 50 |
Slimmere inzet vervoersmiddelen handhavers | 0 | 28 | 28 | 28 | 28 |
Duurzamer gebruik kleding Handhaving en Toezicht | 0 | 0 | 10 | 10 | 10 |
Kostprijsdekkende vergoeding wegslepen brom-, snor- en motorfietsen | 0 | 0 | 5 | 5 | 5 |
Verticale instroom handhavers | 29 | 29 | 29 | 29 | 29 |
Verminderen bijdragen netwerken ondernemers | 0 | 35 | 35 | 35 | 35 |
Vermindering actieve inzet op (internationale) Marketing & Acquisitie (M&A) | 0 | 80 | 80 | 80 | 80 |
Inzet BOA's bij evenementen in rekening brengen | 42 | 42 | 42 | 42 | 42 |
Procesverbetering vergunningen terugkerende evenementen | 0 | 0 | 14 | 14 | 14 |
Storting vrijvallen afschrijvingslasten doorlichting activa | 296 | 296 | 296 | 296 | 296 |
Verlagen btw mengpercentage | 90 | 90 | 90 | 90 | 90 |
Besparingen raadhuis - gemeentekantoor | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.200 |
Nieuw contract 0900-servicenummer | 12 | 12 | 12 | 12 | 12 |
Nieuw contract mobiele en vaste telefonie | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 |
Afschaffen bezorging koffie, thee en water tijdens overleggen | 0 | 56 | 56 | 56 | 56 |
Afschaffen bloemabonnement college- en directietafels | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Versoberen opleidingsbudget | 0 | 0 | 100 | 100 | 100 |
Versoberen formatie concernstrategie | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 |
Dubbeltelling formatie directie | 112 | 112 | 112 | 112 | 112 |
Versoberen technische ondersteuning I-pads college | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Versoberen uren inzet bestuurssecretariaat | 7 | 14 | 20 | 27 | 34 |
Omzetten inhuurbudget in vaste formatie | 79 | 158 | 308 | 308 | 358 |
Algemene advieskosten projecten | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 |
Totaal - Ombuigingen | 812 | 2.227 | 2.915 | 2.922 | 4.179 |
Bestuur, samenleving en publiekscontact | |||||
|---|---|---|---|---|---|
Dienstverlening burgerzaken en receptie gemeentehuis | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Beleidsdoel D Wij zijn goed bereikbaar voor inwoners, ondernemers en instellingen en open, deskundig en duidelijk in onze contacten. | |||||
0 | 10 | 100 | 100 | 100 | |
Onderzoek naar de kosten van de dienstverlening rond burgerzaken en van de receptie heeft geresulteerd in een aantal opties om de kosten terug te dringen zonder dat daarbij sprake is van onaanvaardbare vermindering van de dienstverlening. Hiertoe brengen wij het aantal avondopenstellingen in het gemeentehuis terug naar één avond en reduceren en uniformeren wij de openingstijden van de servicecentra te Halfweg en Nieuw-Vennep naar drie dagen en één avondopenstelling. Ten slotte verlagen wij door de inzet van een servicezuil de bezetting van de receptie in het gemeentehuis op de middagen en bij de avondopenstellingen. | |||||
Maatschappelijke ontwikkeling | |||||
Vrijval middelen Brede School | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Beleidsdoel B Onze jonge inwoners ronden een opleiding af die past bij hun mogelijkheden en ontwikkelen maximaal hun talent. | |||||
0 | 221 | 484 | 484 | 484 | |
De financiële gevolgen van de splitsing van Multi Functionele Accommodaties Haarlemmermeer in appartementsrechten en de overdracht van de delen met een onderwijsbestemming, zoals besloten in de nota van B&W 2019.0058372, worden verwerkt. | |||||
Mobiliteit | |||||
Integreren budgetten Verkeersmaatregelen | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Beleidsdoel A Een gemeente die verkeersveilig is per auto, met de fiets, te voet en het openbaar vervoer. | |||||
0 | 150 | 150 | 150 | 150 | |
Voor verkeersmaatregelen en kleine parkeermaatregelen is een structureel budget beschikbaar. In beide gevallen gaat het om investeringen in kapitaalgoederen. De afzonderlijke budgetten zijn te laag om te activeren. De uitvoering van de verkeers- en kleine parkeermaatregelen is vaak afhankelijk van de programmering van andere disciplines, met name verhardingen. Ook een verschuiving in de programmering door een participatietraject of voortschrijdend inzicht kan gevolgen hebben voor de inzet van de verkeersbudgetten. Hierdoor ontstaan geregeld onderschrijdingen, ondanks dat het geld hard nodig is op een later moment. | |||||
Budget toegankelijk maken bushaltes | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Beleidsdoel B De doorstroming van alle vormen van vervoer en de bereikbaarheid van Haarlemmermeer dient op elk moment van de dag zo optimaal mogelijk te zijn. | |||||
0 | 150 | 150 | 150 | 150 | |
Voor het toegankelijk maken van bushaltes voor minder validen is een budget opgenomen. De meest cruciale haltes zijn direct aangepast. Voor de overige haltes geldt een overgangsregeling van 30 jaar. Het huidige budget is bestemd voor het aanpassen van bushaltes in combinatie met werkzaamheden aan de verhardingen. Gebleken is dat de benutting van dit budget fluctueert, afhankelijk van de programmering van verhardingen, waardoor er een onderbesteding is op dit budget. De werkzaamheden kunnen worden opgenomen in de Vernieuwing Openbare Ruimte (VOR) waar deze beter op hun plaats zijn, omdat het investeringen betreft. Dit geeft een structurele besparing. | |||||
Budget verkeersborden | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Beleidsdoel A Een gemeente die verkeersveilig is per auto, met de fiets, te voet en het openbaar vervoer. | |||||
0 | 240 | 240 | 240 | 240 | |
Als gevolg van de grootschalige vervanging van verkeersborden in het afgelopen jaar, is de kwaliteit van het areaal verkeersborden op acceptabel niveau. Dit leidt tot een structurele verlaging van het onderhoudsbudget. | |||||
Kwaliteit fysieke omgeving | |||||
Budget openbare verlichting | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Beleidsdoel D Gemeentelijke wegen, straten en pleinen zijn goed begaanbaar, schoon en veilig. | |||||
0 | 285 | 285 | 285 | 285 | |
Door de vervanging van conventionele armaturen door duurzame energiezuinige LED-armaturen zijn het energieverbruik en de onderhoudskosten de afgelopen periode gedaald. | |||||
Economische zaken | |||||
Vermindering actieve inzet op (internationale) Marketing & Acquisitie (M&A) | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Beleidsdoel B Het versterken van onze strategische positie door samenwerking in de regio, met een focus op de logistiek, kennisintensieve en (inter)nationale dienstensectoren en op de maatschappelijk inpassing van de luchtvaart. | |||||
0 | 80 | 80 | 80 | 80 | |
De bijdrage aan de Metropool Amsterdam Club (MAC), € 20.000, wordt stopgezet. Dit is een bestuurlijk netwerk ten behoeve van de marketing en acquisitie, wat onvoldoende oplevert. Verder wordt een besparing gerealiseerd op het budget voor Marketing en Acquisitie, waaronder personeelskosten. | |||||
Overzicht algemene dekkingsmiddelen | |||||
Storting vrijvallen afschrijvingslasten doorlichting activa | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Onderdeel F Resultaat. | |||||
296 | 296 | 296 | 296 | 296 | |
In 2017 is een bedrag van € 4,65 miljoen aan activa (tijdelijke onderwijshuisvesting, onderwijsleerpakket en eerste inrichting scholen en grond) in één keer afgeboekt ten laste van de Algemene dekkingsreserve (ADR). Bij de Voorjaarsrapportage 2017 is besloten de vrijvallende afschrijvingslasten ten gunste van de ADR te brengen, zodat de reserve na verloop van jaren weer op het oude niveau komt. Gezien de hoogte van de ADR en het benodigde weerstandsvermogen, is de reserve voldoende robuust en kan deze structurele storting vervallen. | |||||
Verlagen btw mengpercentage | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Onderdeel A Belastingen (OZB, parkeren, toeristenbelasting, precariobelasting). | |||||
90 | 90 | 90 | 90 | 90 | |
De gemeente heeft voor de btw op gemeentebrede uitgaven een verdeling vastgesteld voor de btw die ze als overheid mag terugvragen uit het BTW-Compensatiefonds (BCF), die ze als btw-ondernemer mag terugvragen en de btw die kostprijsverhogend geboekt moet worden omdat deze btw niet terug te vragen is. Dit noemen we het gemeentebrede mengpercentage btw. Per 1 januari 2020 is dit mengpercentage opnieuw vastgesteld. Daarbij blijkt het kostprijsverhogende deel circa 2 procentpunten lager te zijn. Dit levert een structureel voordeel op. | |||||
Overzicht overhead | |||||
Besparingen raadhuis - gemeentekantoor | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Onderdeel D Facilitaire zaken en huisvesting. | |||||
0 | 0 | 0 | 0 | 1.200 | |
Voorgesteld wordt het plan (raadsbesluit 2018.0032500) voor de nieuwe huisvesting bij te stellen. Herbouw tot één gebouw (in plaats van losse nieuwbouw en verbouw van het raadhuis) is zowel effectiever als efficiënter. Het uitgangspunt is dat het nieuwe gemeentehuis aan het Raadhuisplein komt te liggen en dat het gebouw in eigendom en eigen beheer gerealiseerd en geëxploiteerd gaat worden. Zowel de investering als exploitatielasten kunnen hiermee worden verlaagd, waarmee onze huisvestingslasten structureel circa 20 procent verlaagd worden. | |||||
Versoberen opleidingsbudget | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Onderdeel A Directie, bestuursondersteuning, corporate control, communicatie, personeel en organisatie, financiën, inkoop en juridische zaken. | |||||
0 | 0 | 100 | 100 | 100 | |
Opleidingen rusten medewerkers zo goed mogelijk uit voor de taken die er liggen. Met de werkdruk vragen we veel van het personeel, zoals een hoge mate van professionaliteit en expertise. Het opleidingsbudget heeft daarom een omvang van 3% van de loonsom. Na een eerdere verlaging van € 200.000 kan door een hogere efficiency een extra verlaging van € 100.000 worden gerealiseerd. | |||||
Dubbeltelling formatie directie | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Onderdeel A Directie, bestuursondersteuning, corporate control, communicatie, personeel en organisatie, financiën, inkoop en juridische zaken. | |||||
112 | 112 | 112 | 112 | 112 | |
In de personeelsbegroting is een dubbeltelling ontstaan in de formatie van de directie. Dit wordt nu hersteld. | |||||
Omzetten inhuurbudget in vaste formatie | |||||
Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Onderdeel E Interne doorbelastingen. | |||||
79 | 158 | 308 | 308 | 358 | |
Door het streven naar invulling van vacatures door vast personeel in plaats van inhuur komt er een gezondere verdeling tussen vast en inhuurpersoneel, maar ook een hogere dekkingsbijdrage overhead. In totaal worden 50 formatieplaatsen omgezet van inhuur in vaste formatie. | |||||
