3.1 Voordelen

Tabel 3 

Omschrijving (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2020

2021

2022

2023

2024

Loopbaanoriëntatie raadsleden

2

2

2

2

2

Resultaatbestemming Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)

143

0

0

0

0

Onderwijsachterstanden

487

233

288

288

288

Inkomsten Wabo-leges

0

1.632

1.632

1.632

1.632

Resultaatbestemming 2019 Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD NZKG)

43

0

0

0

0

Pachtopbrengsten agrarische gronden

536

258

90

90

90

Rentetoerekening reserve HST cargo

145

145

145

145

145

September- en decembercirculaire 2019 gemeentefonds

2.509

4.583

5.052

4.461

4.461

Toeristenbelasting

0

0

0

3.000

3.000

Kapitaallasten/financiering

1.201

849

2.305

1.713

55

Vrijval stelposten indexeringen 2020

503

504

504

504

504

Verhoging inhuurbudget ingenieursbureau

60

0

0

0

0

Pensioenen oud-wethouders Haarlemmerliede en Spaarnwoude

24

24

24

24

24

Totaal - Voordelen

5.653

8.229

10.041

11.859

10.200

Veiligheid

Resultaatbestemming Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2020

2021

2022

2023

2024

Beleidsdoel B Het verzekeren van de doelmatige en slagvaardige hulpverlening op het gebied van brandweerzorg, crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening.

143

0

0

0

0

Bij het opmaken van de jaarstukken 2019 van de VRK blijkt dat het resultaat groter is dan bij de programmabegroting dan wel de 2e bestuursrapportage bedacht was. De overtollige gelden worden grotendeels uitgekeerd aan de zogenaamde founding fathers, een aantal gemeenten. De gemeente Haarlemmermeer ontvangt een bedrag van € 143.000. Het gaat om een incidenteel bedrag. Het dagelijks bestuur dient de jaarrekening, op het moment van opmaken van de voorjaarsrapportage, nog goed te keuren.

Maatschappelijke ontwikkeling

Onderwijsachterstanden

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2020

2021

2022

2023

2024

Beleidsdoel C Inwoners nemen in hun buurt of kern, actief deel aan de samenleving.

487

233

288

288

288

De rijksbijdrage Onderwijsachterstanden (OAB) is structureel verhoogd. Het te ontvangen bedrag wordt jaarlijks vastgesteld. Voor 2020 is dit bedrag € 469.000 hoger dan geraamd. Vanaf 2021 verwachten wij € 300.000 aan extra middelen.
De uitgaven voor onderwijs aan nieuwkomers zijn in 2020 € 110.000 lager dan geraamd.
In 2020 en 2021 zal door de gemeente een eenmalige subsidie voor de bestrijding van het lerarentekort worden verstrekt. Deze subsidie bedraagt in 2020 € 80.000 en in 2021 € 55.000. Deze wordt gedekt uit de incidentele vrijval van de middelen voor onderwijs aan nieuwkomers, vanwege een lager leerlingenaantal, in 2020 en de extra rijksbijdrage OAB in 2021.
De kosten van activiteiten door het Taalhuis van € 11.600 worden structureel gedekt uit de vrijval vanwege de extra middelen OAB.

Ruimtelijke ontwikkelingen

Inkomsten Wabo-leges

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2020

2021

2022

2023

2024

Beleidsdoel C Het gebruik van de openbare ruimte sturen in overeenstemming met het beleid.

0

1.632

1.632

1.632

1.632

In het raadsvoorstel voor de legesverordening en tarieventabel 2020 is, gebaseerd op een analyse van najaar 2019, met betrekking tot de in de Programmabegroting 2020-2023 prognosticeerde inkomsten Wabo-leges, ad € 10.680.000, aangegeven dat deze € 2.289.000 hoger zouden uitkomen. Hierbij is opgemerkt dat de geraamde inkomsten zijn gebaseerd op voor 2020 geprognosticeerde aanvragen per product en dat het antwoord op de vraag of deze feitelijk worden gerealiseerd hoofdzakelijk afhankelijk is van externe factoren. Actuele ontwikkelingen, met betrekking tot onder meer PAFAS en de beschikbare capaciteit in de bouw, nopen ons om onze verwachting naar beneden bij te stellen. Nu verwachten wij voor de Wabo-leges structureel € 1,6 miljoen aan hogere inkomsten.

Economische zaken

Pachtopbrengsten agrarische gronden

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2020

2021

2022

2023

2024

Beleidsdoel B Het versterken van onze strategische positie door samenwerking in de regio, met een focus op de logistiek, kennisintensieve en (inter)nationale dienstensectoren en op de maatschappelijk inpassing van de luchtvaart.

536

258

90

90

90

De pachtovereenkomsten voor agrarische gronden zijn vorig jaar opnieuw aanbesteed I(nota van B&W 2019.0053136). Dit leidt tot hogere opbrengsten dan voorheen. Daarnaast is de looptijd van pachtovereenkomsten divers met als gevolg dat de opbrengsten per jaar variëren.

Rentetoerekening reserve HST cargo

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2020

2021

2022

2023

2024

Beleidsdoel A Haarlemmermeer is een aantrekkelijke, duurzame en veilige vestigingsplaats voor kleine en (middel)grote ondernemingen.

145

145

145

145

145

Met de aanpassingen in de nieuw genoemde reserve Versterking van de (lucht)vrachtketen, voorheen de reserve HST Cargo, komt de jaarlijkse rentetoevoeging van € 145.000 te vervallen. Dit conform het raadsvoorstel Notitie reserves en voorzieningen 2020 (2019.0058406).

Overzicht algemene dekkingsmiddelen

September- en decembercirculaire 2019 gemeentefonds

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2020

2021

2022

2023

2024

Onderdeel B Gemeentefonds.

Septembercirculaire gemeentefonds

2.464

4.700

5.200

4.600

4.600

Taakmutaties septembercirculaire

190

-1

-32

-23

-23

Decembercirculaire gemeentefonds

-129

-100

-100

-100

-100

Taakmutaties decembercirculaire

-16

-16

-16

-16

-16

September- en decembercirculaire 2019 gemeentefonds

2.509

4.583

5.052

4.461

4.461

De effecten van de september- en decembercirculaire 2019 worden nu verwerkt. Via een brief van 17 oktober 2019 (X.2019.13139) en een brief van 23 januari 2020 (X.2020.00125) is de gemeenteraad geïnformeerd over de financiële uitkomsten van deze circulaires.

Toeristenbelasting

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2020

2021

2022

2023

2024

Onderdeel A Belastingen (OZB, parkeren, toeristenbelasting, precariobelasting).

0

0

0

3.000

3.000

Op basis van het aantal ingediende plannen is de verwachting dat het aantal hotelkamers de komende jaren toeneemt. In 2023 moet het aantal kamers met circa 2.900 zijn toegenomen. Op basis van een gemiddelde kamerprijs en een gemiddelde kamerbezetting van de bestaande hotels wordt vanaf 2023 een extra opbrengst als gevolg van de uitbreiding van de hotelcapaciteit geraamd.

Kapitaallasten/financiering

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2020

2021

2022

2023

2024

Onderdeel C Financiering/bespaarde rente/dividend.

1.201

849

2.305

1.713

55

Voor de berekening van de rentelasten als gevolg van de benodigde (her)financiering is voor 2020 rekening gehouden met 0,5% voor kort geld (tot de kasgeldlimiet) en 2,5% voor lang geld, Voor de jaren 2021 en verder is rekening gehouden met respectievelijk 1% en 2,5%.
De rentelasten worden met behulp van een rekenrente verdeeld over de taakvelden in de programmabegroting. Op basis van een door de commissie BBV voorgeschreven berekeningswijze is de rekenrente vastgesteld op 2,5%. Dit is gelijk aan de rekenrente waarmee in de Programmabegroting 2020-2023 rekening is gehouden.
De rente- en afschrijvingslasten (kapitaallasten) geven per saldo een voordeel in de jaren 2020 tot en met 2023. Dit wordt veroorzaakt door het realistischer ramen van de jaren waarin de voorgenomen investeringen uitgevoerd worden.Met name betreft dit de investeringen in ede openbare buitenruimte en het IHP. In 2024 is het voordeel gering omdat dan een groot deel van de eerder doorgeschoven investeringen uitgevoerd moet zijn.
In de afschrijvingslasten ontstaat ook een voordeel als gevolg van de door de raad in 2019 vastgestelde notitie activabeleid waarin nieuwe afschrijvingstermijnen zijn opgenomen.

Vrijval stelposten indexeringen 2020

Beleidsdoel (bedragen x € 1.000; min is nadeel)

2020

2021

2022

2023

2024

Onderdeel D Onvoorzien/saldo kostenplaatsen.

503

504

504

504

504

In de Voorjaarsrapportage 2019 is voor 2020 en verder rekening gehouden met een stelpost voor het opvangen van prijsstijgingen. Bij de Programmabegroting 2020-2023 en bij deze voorjaarsrapportage is een beroep gedaan op deze stelpost, waarna er nog een saldo resteert. Wij gaan er van uit dat alle prijsstijgingen zijn verwerkt in de reguliere budgetten en dat het restant van de stelpost kan vrijvallen.